Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olika objektiv skillnad?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arne1453

Aktiv medlem
Funderar på att köpa ett manuellt objektiv ca 50mm till min D80 för att sätta på en bälg som saknar AF-överföring. Vilka serier passar och vad är det för skillnad på de olika E, F, Ai, Ais etc?
 
Jag är inte så bekant med bälgar, men jag antar att de sällan eller aldrig har någon bländaröverföring heller, och då bör alla Nikon F-objektiv passa. Det vill säga, alla du nämner.

Med "E" avser du antagligen "Series-E", och det är Nikons budgetserie av manuella objektiv. 50/1,8 Series-E har exakt samma optiska konstruktion som AI och AIS, samt kanske till och med AF. Det är lite plastigare och enklare än AI och AIS, men i mitt tycke helt okej.
AI och AIS är ofta precis samma optiska konstruktion för de flesta manuella objektiv, men inte alltid. Just femtiomillimetersobjektiven är nog identiska.

Du har ändå några olika att välja mellan, och eftersom du antagligen tänker ta närbilder så är det nog läge att kika på något av Micro Nikkor-objektiven; 55/3,5 eller 55/2,8. De finns i otaliga varianter, som AI, AIS eller "pre AI" av något slag.
Sen har du de vanliga normalobjektiven; 50/2, 50/1,8 och 50/1,4 (samt ett par ännu ljusstarkare saker som nog inte är aktuella). Dessa ger troligen ganska medioker bildkvalitet för närbilder, men är ofta ganska billiga och skarpa i övrigt.
 

Allt utom ix (osäkert, kan funka men antagligen ganska billiga dåliga objektiv) och el-nikkor ska inte vara några problem, nokon har aldrig bytt bajonett och så länge det inte finns någon bländaröverföring på bälgen (aldrig hört talas om någon som har) så går alla de du själv räknat upp.

Mickro-nikkor objektiven är oftast mer högupplösande så det är ett tips att satsa på dem. 55/3,5 sägs vara skarpare än 2,8. Båda är hyfsat billiga.
105/4 ska vara en kanonglugg men dyrare än normalerna.
 
Jag skulle valt ett AF om du ska ha 50mm. Då kan du du ju anvænda det som ett vanligt objektiv med AF och ljusmætning. Prisskillnaden ær ju inte speciellt stor.
 
Jag skulle valt ett AF om du ska ha 50mm. Då kan du du ju anvænda det som ett vanligt objektiv med AF och ljusmætning. Prisskillnaden ær ju inte speciellt stor.

Ja jag tog för givet att alla AF-objektiv saknar bländarring men när jag tittar nu så ser jag att t ex AF 50 1,8 har bländarring så det kan vara något. Användarna verkar väldigt nöjda med det.
 
Så længe det inte står G så ær det blændarring.

50mm AF har inte samma hærliga feta metalring till skærpan. Men det faktum att du får ljusmætning borde væl væga upp det.
 
Till min gamla Minolta med manuell fokusering fanns en gång fyra olika bälgar, varav två med bländaröverföring. Det skulle förvåna mig om inte även Nikon har tillverkat någon sådan.

Minolta hade även en serie objektiv avsedda för bälgar. Jag vet att även Nikon har haft såna. Fördelen med dessa är att de är konstruerade för ge bra skärpa vid stora förstoringsgrader. Vanliga objektiv (ej makroobjektiv) är konstruerade för att ge bäst skärpa i området från ca 1:10 till oändligt.

Ett sätt att, åtminstone delvis, överkomma det här problemet är att montera objektivet bak och fram med hjälp av en omvändningsring. Man får ofta även ett större arbetsavstånd då. Med vidvinkelobjektiv med retrofokus kan till och med fokus annars hamna inuti objektivet.

Med bakvänt objektiv fungerar förstås inte den automatiska nedbländningen längre. Om man inte använder en finurlig tingest, som fanns till Minolta, och som bestod av en dubbel trådutlösare. Ena tråden gick till kamerans utlösare och den andra till en ring som monterades på objektivets bajonett. När man tryckte på trådutlösaren bländades först objektivet ned till förinställt bländarvärde och när man tryckte lite till exponerades bilden. Kanske har Nikon tillverkat något liknande.

Olle
 
Till min gamla Minolta med manuell fokusering fanns en gång fyra olika bälgar, varav två med bländaröverföring. Det skulle förvåna mig om inte även Nikon har tillverkat någon sådan.

Minolta hade även en serie objektiv avsedda för bälgar. Jag vet att även Nikon har haft såna. Fördelen med dessa är att de är konstruerade för ge bra skärpa vid stora förstoringsgrader. Vanliga objektiv (ej makroobjektiv) är konstruerade för att ge bäst skärpa i området från ca 1:10 till oändligt.

Ett sätt att, åtminstone delvis, överkomma det här problemet är att montera objektivet bak och fram med hjälp av en omvändningsring. Man får ofta även ett större arbetsavstånd då. Med vidvinkelobjektiv med retrofokus kan till och med fokus annars hamna inuti objektivet.

Med bakvänt objektiv fungerar förstås inte den automatiska nedbländningen längre. Om man inte använder en finurlig tingest, som fanns till Minolta, och som bestod av en dubbel trådutlösare. Ena tråden gick till kamerans utlösare och den andra till en ring som monterades på objektivets bajonett. När man tryckte på trådutlösaren bländades först objektivet ned till förinställt bländarvärde och när man tryckte lite till exponerades bilden. Kanske har Nikon tillverkat något liknande.

Olle

Jag har köpt en piratbälg för 600. Jag räknar ändå med att få fokusera manuellt och ställa in bländaren manuellt i makroläge. En Nikonbälg med bländaröverföring kostar väl det fyrdubbla.
 
Autofokus kan man nog inte få med någon bälg. Eftersom du har en bälg utan bländaröverföring förlorar du inget på att montera objektivet bakvänt. Du får då lite bättre skärpa, större arbetsavstånd och kan använda kortare brännvidder för större förstoring. För det behövs en omvändningsring. Om gängan på omvändningsringen inte är samma som på objektivet (man kan ju t ex vilja använda objektiv med olika filterdiametrar) kan man använda "stepup"- eller "stepdown"-ringar.

Bakvänd montering rekommenderas alltså i första hand för normal- och vidvinkelobjektiv.

Olle
 
D står før distance.

Objektivet har ett chip som sænder avståndsinformation till kameran som anvænds till den magiska 3d matrix blixtmætningen.
 
ANNONS
Götaplatsens Foto