Annons

Olika slutartid, samma inställning

Produkter
(logga in för att koppla)

Thompus

Aktiv medlem
Vid läge "P" får jag 1/60 och 2.8. När jag sedan byter till läge "AV" med bländare 2.8 (samma) får jag plötsligt slutartid på ca 1 sek.

Samma ISO, hur är detta möjligt, har jag missat något.

Spelar ingen roll om jag kör med extern eller inbyggd blixt.

//Thomas (som snart byter till 40D :)

P-läget bestämmer

Det är väl så att p-läget känner av blixten och sätter en tid så att du slipper rörelseoskärpa från det befintliga ljuset. I AV-läget bestäms slutartiden alltid av befintligt ljus (På alla canonkameror jag har)

kan det vara så att i P så är blixten på (eller kameran räknar med den iaf) och i AV så är den avstängd?

Det kan stämma med slutartiderna...

Gurra G skrev:
kan det vara så att i P så är blixten på (eller kameran räknar med den iaf) och i AV så är den avstängd?

Det kan stämma med slutartiderna...

Låter troligt men om jag använder blixten borde den väl medräkna denna i AV-läget också?

Och om den inte räknar med blixten i AV borde väl bilden bli väldigt ljus?

Du kan ställa in blixten för AV-läget till fast synktid eller auto. Vid auto och AV används blixten mest som fyllnad. Vid P-läge väljer kameran 1/60s om blixten är uppe annars lika AV vid samma bländare.

Om du inte var med på det, så är det alltså blixtljusets intensitet och bländaren som bestämmer hur det som blixten belyser blir exponerat (alltså förgrunden), medan tiden i kombinationen med bländaren bestämmer bakgrundens exponering.

I Av anpassar kameran då blixtens intensitet till bländaren du valt så att förgrunden blir rätt exponerad, och sedan slutartiden till bländaren så att bakgrunden blir rätt. Om man inte blockerat detta med en CF.

I P bryr den sig mindre om bakgrunden, utan väljer inte längre tid än 1/60 sekund. Men om du provar att blixtfotografera ute, när det är ljust, i läge P, kan du se att kameran väljer en kortare tid, upp till kortaste synktiden.

ANNONS
Götaplatsens Foto