Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

olika typer av xD minneskor

Produkter
(logga in för att koppla)

B.E

Avslutat medlemskap
Vad är skillnaden på M och H när det gäller xD minneskort. Anledninget till att jag fråga är den att jag skall köpa en portabelt minne och har då kollat på CompactDrive PD70X. Det verkar inte som om den funkar med xD minneskort av typen M el. H och tyvärr så har jag 2 st av typen M redan. Finns fler typer av just xD korten, tex utan M el H?

//Benny

Hastigheten i överföringshastighet pga olika sätt att komprimera informationen som jag har förstått det, är inte kompatibla med tidigare kameror. Jag försöker precis själv komma fram till vad som är att föredra, för jag läste på wikipedia om att video blir försämrat på M och H -minneskort.

Här är lite info:
http://sv.wikipedia.org/wiki/XD

wikipedia är ju halvt ute och cyklar iaf. Komprimeringen vet jag inget om men det går utmärkt att spara ner 640x480 i 30fps på typ H-kort. Typ M är dock för slöa. Nu vet jag inte vad ni har för kameror men jag kan inte se att det finns någon anledning att köpa M-kort förutom att det finns som 2GB. Prisskillnaden är väldigt liten vad jag har sett (jag kör enbart på 1GB typ H-kort).

Men generellt kan man nog säga att xD är ett jäkla skitformat som borde dumpas på havets botten. Dyrt och långsamt!

Jag har en PD70x och den funkar inte med xd H-kort ens efter uppdatering, kanske med M, det vet jag inte. Snabba SD/CF-kort går däremot (oftast) bra. mvh/K

Jag håller iof med, spelar också in filmer på min kamera med den upplösningen och hastigheten på mitt 1 GB H-xD kort.. kände mig vilsen i Wikipedia förklarningen.

Tycker jag sett 2 gb på H-kort nu också?

Men då är alltså verkligen H-versionen alltid att föredra, den enda anledning att ha M skulle vara för att de kan rymma mera?

För slutanvändare så vad jag vet, ja.
Men M-kort lär vara ganska mycket billigare att tillverka men det verkar inte slå igenom så mycket på utpriset.

ANNONS
Götaplatsens Foto