Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus c-5050 hänger sig.

Produkter
(logga in för att koppla)

Jan Artursson

Aktiv medlem
Har haft min Olympus c-5050 i en vecka nu. Mycket trevlig i det stora hela och jag är mycket nöjd med bildrerna som den presterar. Ett problem dock som hänt ett par gånger nu, kameran hänger sig (som allt annat nu för tiden). Den blir helt död och det enda som hjälper är att tu ur och sätta i batterierna. Båda gångerna är det nog så att batterierna varit ganska urladdade men dock inte helt slut enl. batteriindikatorn. Någon med C-5050 som känner igen detta? Läge att reklamera?

Hej Jan.

Om din kamera hade varit mekanisk och där mekaniken ibland kärvat, skulle du då acceptera detta på en ny kamera?

Jag undrar varför man tycks acceptera större felfrekvens på elektroniska prylar.

Klart att den skall bytas ut mot ett fungerande exemplar.

Ha dé gott
Carl

Mekaniska Rolleis är underbara, inga omstarter här.

Laddningsbara batterier av typ NiCd och NiMH är lite luriga. Ett vanligt alkaliskt batteri blir ju långsamt svagare och svagare tills det till slut dör. Uppladdingsbara batterier däremot, dör plötsligt utan förvarning när spänningen sjunker under c:a 1.2 V (obelastat batteri). Kan dina problem ha något med detta att göra?

Gör det nån skillnad om du torkar av batteripolerna med en trasa? Rena, obefläckade, batteripoler gav mej ibland 30, 40 kanske 50 bilder extra efter att kameran signalerat slut på ström... (dimage 7)

Urta skrev:
Batterierna är helt nya så det borde ju inte vara beläggningar på dom.

Mina batterier var också nya, men likväl hjälpte det. Det står i min kameras bruksanvisning. Ett tecken på att batterierna lämnar dåligt med ström är att kameran blir varm, det beror på att nån strömpryl i kameran får slita hund för att suga ur ström ur batterierna så det kanske är lika i din med.

Annars är det binärt. Kameran kan inte gå långsammare t ex. Det är på eller av som gäller. Så fort batterierna når kritisk nivå så slår kameran av. Det är inte att hänga sej. Om den slår av med ström i massor då har du all anledning att fundera på reklamation.

Tips på bra AA-batterier: Kodak, finns på deras Kodak Centers, 1850 och 2100 mAh. Med såna batterier får jag ut uppemot 300 bilder med Dimage 7... o de är inte dyra heller!

För övrigt tror jag du har fått tag i en riktig godbit till kamera. Olympus gör bra grejor. Ingen av mina har nånsin falerat, förutom när objektivet fick sej en känga så det åkte in igen, men inte kom ut...

Lycka till!

Läs även batteriladdartråden. Det här låter precis som min kompis som lånade en Olympus C-2000Z av mig - den dog efter bara några bilder. Men som sagt, det var laddaren. Provkör din Olympus med en uppsättning alkaliska batterier och jämför beteendet.

Usch, nu låter det nästan som jag får provision på batteriladdare! :)

Inget svar, men min Olumpus C50 hänger sig också ibland - utan att muttra om batterierna, kan hända med såväl nyladdade som använda. Har tre batterier och samma fenomen oberoende av batteri. Händer kanske vart 100-200 bild eller så.
Hade en C40 tidigare, den lämnade in totalt efter ca 3000 exponeringar. Sedan bytte jag till C50 och betalade mellanskillnaden, Olympus tog tillbaka den andra.
Nu har C50 också tagit ca 3000 bilder, så det är kanske åldern. Knappt någon analog kompaktkamera skulle överleva 100 rullar.

/NB

Har också lite problem med min 5050 zoomreglachet? (stavning?) hänger sig ibland så när jag släpper så åker den inte tillbaka.
+ att avtryckaren inte fungerar ibland.

Hörde ´hur lång tid det skulle ta att lfå den fixad och det var runt 3-4veckor så lång tid kan jag inte var utan kameran

Antonic skrev:
Hörde ´hur lång tid det skulle ta att lfå den fixad och det var runt 3-4veckor så lång tid kan jag inte var utan kameran

Min kompis Olympus E-10 skickade dom till Portugal för ett glapp i strömförsörjningen. Om det som du säger ska ta upp till en månad så verkar det som att den ska på en lång tripp, tråkig policy tycker jag...

Jag tycker att du ska försöka att få en lånekamera, ställ lite krav på butiken där du köpt den. Hos min lokale handlare är det aldrig något problem att få låna en kamera, inte alltid samma modell men ändå.

Larsa

ANNONS