Annons

Olympus, mästarna av väderskydd.

Produkter
(logga in för att koppla)

Kjell Olsson

Aktiv medlem
Ja, de andra drakarna har mycket att lära av Olympus där!

Detta gäller även funktioner för att hålla sensorn fri från damm, där Olympus varit ledande länge och forsätter att förbättra skyddet på sina nya modeller genom att förse sensorytan med nya allt effektivare lager där ev damm skakas bort vid varje start (eller avstängning) av kameran.

Någon Olympusägare här på Fotosidan som har haft dammproblem på sensorn?

Jag köpte i höstas en Nikon Z50, där jag direkt i mina första testbilder såg massor av damm på sensorn - en extra bonus från fabriken.....

Nikon verkar stoppa ned sitt strutshuvud djupt ned i sanden och låtsas som att problemet inte finns.......

Z50 är såld och jag inväntar leverans av en Olympus E-M5 mark III

Sony skulle också må bra av att kolla på bl a Olympus hur man bygger ett kamerahus med användaren i fokus - en kamera kan inte leva av sin förnämliga AF allena! (sagt av en som ägt de flesta APS-C Sony och några FF Sony, men som återfått sitt förstånd)
 

Bokeh

Aktiv medlem
Jag har aldrig behövt göra ren sensorn på min Pen-F, det fungerar klockrent, det känns väldigt befriande att slippa bry sig om det där eländet, min tidigare Nikon kamera fick jag göra ren typ varje månad.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag har aldrig behövt göra ren sensorn på min Pen-F, det fungerar klockrent, det känns väldigt befriande att slippa bry sig om det där eländet, min tidigare Nikon kamera fick jag göra ren typ varje månad.
Märkligt. Jag är inne på min tredje nikon-dslr och har aldrig rengjort någon sensor. Blåst bort damm med en rocket blower har jag gjort ibland. 150k+ bilder tagna och många objektivbyten. Märker en fläck i nuvarande D810, som t.o.m ska ha inbyggd sensorrengöring, men det är bara med liten bländare och på detaljfria himlar den märks. Ska prova blåsa lite på den :).
 

Ventures

Aktiv medlem
Efter att ha sett videon kan man konstatera att jag visserligen sett vädertätningar i de kameror jag varit inne och pillat i (Nikon F100, F5 och D3) men de är oftast korta packningsbitar där vatten troligen slinker in mellan skarvarna efter en stund i regn. Många kameror verkar bara ha tätningar mot fukt som kommer uppifrån. I videon ser tärningarna ut att vara mer genomtänkta. Sedan måste tätningarna förstås ligga an ordentligt mot ytorna och det är många ytor. En batterilucka som öppnas ofta eller andra rörliga delar måste tåla användning utan att tätningarna blir slitna och otäta.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Sony skulle också må bra av att kolla på bl a Olympus hur man bygger ett kamerahus med användaren i fokus - en kamera kan inte leva av sin förnämliga AF allena! (sagt av en som ägt de flesta APS-C Sony och några FF Sony, men som återfått sitt förstånd)
Håller med när det gäller tätningarna! Men det jag undrat mest över är skarven mellan objektiv och hus när det gäller Sony. På mitt Sony 24-105mm/4 G finns det en O-ring ytterst som tätar. Dock ingen i mitt 70-200/4 G som jag köpte när det kom för ett antal år sedan. Möjligen finns det i nyare exemplar. Annars är det ju smått skandal att man inte skulle få det idag för ett objektiv de nu tar 17-18000 för. Inte heller mitt Sony Zeiss 35mm/2,8 har tätningsring, men även det köpte jag för kanske fem-sex år sedan och då var ju inga objektiv tätade fullt ut.

Inget av mina Samyang 85mm och 100mm makro har heller tätningsringar, så det kan ju vara en sak att kolla när man väljer objektiv.

När det gäller kommentaren kring AF håller jag inte alls med. Jag jämför en riktigt riggad A7:a med att sitta i ett jaktplan. Den som är utlämnad där till att mickla med en massa inställningar missar nog oftast sina mål och blir förmodligen snabbt nedskjuten. Det finns ingen tid till annat än "point and shoot" i ett jaktplan och det går nästan lika fort ibland när man tar gatubilder.

Bra ergonomi är ergonomi man helst aldrig ska behöva tänka på när den en gång är riggad tycker jag och så funkar Sonys hierarkiska AF för många som tagit sig tid att rigga sina kameror. Som en Kodak Klick fast mycket intelligentare. Jag ska inte behöva välja passande fokusmetod när bilden ska tas - för det hinner i alla fall inte jag. Det överlämnar jag gärna till Real Time AF då jag faktiskt insett att jag aldrig gör det bättre eller snabbare. Jag tycker att det alla dagar i veckan är bättre att helt kunna koncentrera mig på motiv och komposition än vilken AF-metod som ska användas.

Bra ergonomi är en ergonomi som inte är i vägen för fotografen tycker jag och för mig handlar det inte om knappar, spakar och kranar och heller inte om menyer. Menyer behövs för mig i princip bara för att rigga kameran men sällan eller aldrig sedan utom i ett idiotiskt undantag och det är formatering. Men det kan man ju numera lägga i sina egna skräddarsydda menyer istället för att leta i "träsket".

Kom just hem från en vecka i Marocko och ett besök i den fantastiska havsfiskestaden Essaouria. Fantastiskt folkliv och massa intressanta motiv. Min A7:a är inställd så den i princip är enklare att använda än min mobiltelefon. Jag är helt fokuserad i det läget på att få mina bilder och är överhuvudtaget inte intresserad av att vrida på en massa rattar i onödan. Inget onödigt skruvande - bara sikta och klicka. Låter skittråkigt, eller hur? … men jag är faktiskt rätt nöjd med bilderna.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Den där länken går till de sista knapp 20 sekunderna av video, så man måste klicka lite för att börja om från början.

Den här länken startar videon från början.

Trevlig video som visade en del av vädertätningstekniken. E-M5 III tror jag är den enda konsumentkameran hittills som är specificerad att hålla en IP-standard.
 

martinot

Aktiv medlem
Ja, de andra drakarna har mycket att lära av Olympus där!

Detta gäller även funktioner för att hålla sensorn fri från damm, där Olympus varit ledande länge och forsätter att förbättra skyddet på sina nya modeller genom att förse sensorytan med nya allt effektivare lager där ev damm skakas bort vid varje start (eller avstängning) av kameran.

Någon Olympusägare här på Fotosidan som har haft dammproblem på sensorn?

Jag köpte i höstas en Nikon Z50, där jag direkt i mina första testbilder såg massor av damm på sensorn - en extra bonus från fabriken.....

Nikon verkar stoppa ned sitt strutshuvud djupt ned i sanden och låtsas som att problemet inte finns.......

Z50 är såld och jag inväntar leverans av en Olympus E-M5 mark III

Sony skulle också må bra av att kolla på bl a Olympus hur man bygger ett kamerahus med användaren i fokus - en kamera kan inte leva av sin förnämliga AF allena! (sagt av en som ägt de flesta APS-C Sony och några FF Sony, men som återfått sitt förstånd)
Förutom bättre ergonomi, så tycker jag att Olympus har mycket trevligare och mer begripliga menyer än vad tex. Sony har. Men det kan säkert vara en personlig upplevelse.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Hm. Jag har kört Canon DSLR i tio år och aldrig rengjort sensorn. Aldrig heller upplevt damm på sensorn. Men jag kanske inte kollar tillräckligt noga?
 

hornavan

Aktiv medlem
Provade ”Starry sky” igår. Helt otroligt hur den sätter skärpan. Tyvärr var bilden underexponerad och därför kornig.norrsken.jpg
 

martinot

Aktiv medlem
Hm. Jag har kört Canon DSLR i tio år och aldrig rengjort sensorn. Aldrig heller upplevt damm på sensorn. Men jag kanske inte kollar tillräckligt noga?
Har kört Canon digitalkompakt i 20 år, Nikon DSLR i nästan 6 år, Fuji spegellöst i 5 år, m43 spegellöst i 4 år, Leica digital RF i ett halvår, och en massa mobiltelefoner med kameror, och aldrig heller upplevt problem med damm på sensorn.

Men jag har nog också varit dålig på att kika efter tillräckligt noga (vissa problem som man inte märker av existerar kanske inte i praktiken). :)
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag har gjort rent en gång* (på D700) och visst fanns det några dammkorn, men det värsta var ett smetigt märke mitt på sensorn efter att jag stött emot med blåstutan i ett försök att blåsa bort nämnda dammkorn som satt hårt... Sedan ligger det nog i sakens natur att det är lättare att hålla rent en liten sensor än en stor. Jag betvivlar dock att det aldrig skulle bli något damm alls.

*En sanning med modifikation eftersom det tog några försök innan det blev helt bra, men då var det ju inte dammet som var problemet.
 

Kjell Olsson

Aktiv medlem
Olympus Supersonic Wave Filter (SSWF) har funnits på deras kameror mycket länge och utvecklas hela tiden och jag tror att Olympusägare här kan verifiera att det verkligen fungerar.

Jag har på andra kamerafabrikat haft problem, men under åren från 2009 (EP-1) till idag (E-M5 III) aldrig haft bekymmer med mina olika Olympuskameror...... Har gjort många optikbyten i omgivningar, där man egentligen aldrig skulle komma på tanken att blottlägga sensorn.......
 
ANNONS