Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Olympusobjektiv till canon?
- Trådstartare c.o
- Start datum
Olle
Aktiv medlem
Olympus har nästan inte gjort några analoga systemkameror alls med autofokus, så jag antar att det är ett objektiv med endast manuell fokusering. Tamrons manuella objektiv använde alltid en så kallad Adaptall2-adapter. Objektiven kunde användas till en mängd olika kameramärken genom att man bytte adapter.
Om det finns någon Adaptall2-adapter för Canon EOS-kameror och var man i så fall kan få tag på en sån, känner jag inte till. Kanske kan någon Canonfotograf svara på det?
Olle
Om det finns någon Adaptall2-adapter för Canon EOS-kameror och var man i så fall kan få tag på en sån, känner jag inte till. Kanske kan någon Canonfotograf svara på det?
Olle
Olle
Aktiv medlem
Innan Tamron började med sina Adaptall2-objektiv hade man en serie objektiv med Adaptalladaptrar (utan 2 alltså). Jag hade själv ett Adaptall 300/5,6. Det var nog det sämsta systemkameraobjektiv jag ägt.
När man senare gick över till det mer avancerade Adaptall2-systemet kom man ut med ett 300/5,6 SP (Super Performance). Det lär vara ett mycket bra objektiv. Om det är detta objektiv din farbror har kan det vara värt att leta efter en passande adapter. Om det nu finns någon. Till det förstnänmda objektivet är det knappast värt att kosta på en adapter.
Olle
När man senare gick över till det mer avancerade Adaptall2-systemet kom man ut med ett 300/5,6 SP (Super Performance). Det lär vara ett mycket bra objektiv. Om det är detta objektiv din farbror har kan det vara värt att leta efter en passande adapter. Om det nu finns någon. Till det förstnänmda objektivet är det knappast värt att kosta på en adapter.
Olle
Palletheking
Aktiv medlem
Kanske jag missuppfattat saker o ting i frågeställningen men mig veterligen gjorde aldrig Tamron några adaptrar med olympusfattning i ena änden och Canonbajonett i den andra änden. De gjorde en massa adptrar så Tamrons objektiv kunde användas på alla märken. jag har inte hört talas om att de gjorde adaptrar så andra kamerors objektiv blev universala.bra att veta, ska höra med honom![]()
Olle
Aktiv medlem
Precis, Tamrons manuella objektiv använde adaptrar med fattning för Tamron Adaptall- eller Adaptall2-objektiv i ena änden och fattning för de flesta av den dåtida marknadens kamerahus i den andra. T ex Olympus OM och Canon FD. Om det har funnits adaptrar även för Canon EOS (EF-fattning) vet jag tyvärr inte.Kanske jag missuppfattat saker o ting i frågeställningen men mig veterligen gjorde aldrig Tamron några adaptrar med olympusfattning i ena änden och Canonbajonett i den andra änden. De gjorde en massa adptrar så Tamrons objektiv kunde användas på alla märken. jag har inte hört talas om att de gjorde adaptrar så andra kamerors objektiv blev universala.
Olle