Annons

OM-1 som fastnat

Produkter
(logga in för att koppla)

patrick w

Ny medlem
Har köpt några analoga Olympus kamerahus. Kostade nästan inget. Men en är ett OM-1 MD hus. Dock går det inte dra fram, sitter fast och avtryckaren är också läst i nedtryckt läge. Trist eftersom huset är i fint skick för övrigt. Någon som har något tips?
 

J_Plupp

Aktiv medlem
Har köpt några analoga Olympus kamerahus. Kostade nästan inget. Men en är ett OM-1 MD hus. Dock går det inte dra fram, sitter fast och avtryckaren är också läst i nedtryckt läge. Trist eftersom huset är i fint skick för övrigt. Någon som har något tips?
Sitter spegeln fast i uppfält läge? Jag hade ett OM-1 hus som uppförde sig liknande, och minns inte hur jag jag kom på det, men genom att dunka till huset (lagom lätt på prismahuset) så åkte spegeln ner och låsningen släppte. Dock var detta inte en lagning... Krävdes byte av en fjäder, minns inte riktigt men det kostade ca 1000kr på 90-talet att fixa. Det var det värt då och huset funkar fortfarande.

/Johan
 

Smw

Aktiv medlem
Sitter spegeln fast i uppfält läge? Jag hade ett OM-1 hus som uppförde sig liknande, och minns inte hur jag jag kom på det, men genom att dunka till huset (lagom lätt på prismahuset) så åkte spegeln ner och låsningen släppte. Dock var detta inte en lagning... Krävdes byte av en fjäder, minns inte riktigt men det kostade ca 1000kr på 90-talet att fixa. Det var det värt då och huset funkar fortfarande.

/Johan
Känner också igen det, tror det var någon spärr under bottenplåten
som behövde lite olja.

Kanske finns lite hjälp:
https://www.google.com/search?rlz=1C1AVNE_enSE733SE756&ei=NFeRXLuUOqvLrgT1pZSoBQ&q=olympus+om-1+film+advance+lever+stuck&oq=olympus+om1+film+advance&gs_l=psy-ab.1.0.0i22i30.44558.49444..53606...0.0..0.79.826.12......0....1..gws-wiz.......0i203j0i10i203.loFjCA9x7EE


//MW
 

Urr

Aktiv medlem
Jag har också problem med en OM:1. Spegel är nere, avtrycket går ner, inget händer. Går inte dra fram.
 

patrick w

Ny medlem
Tack för tipsen. Jag skruvade bort skruvarna på undersidan och tog bort botten. Det såg fint ut. Men petade till en av armarna och vipps så lossnade det, slutaren klickade till och det går och dra fram igen. Så nu funkar den klockrent.
 

Urr

Aktiv medlem
Samma här. Bara genom att pilla lite försiktigt så kom jag ur kamerans låsta läge. Nu går slutaren igen. Jag spände också fast ett mynt i hyvelbänken och lyckades lossa locket till batterikammaren, som kärvat fast.
 
ANNONS