Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Om Lexar CF minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

Shaggbom

Aktiv medlem
Skaffade mig en Eos 400d för inte så länge sedan... och till det ett Lexar Professional CompactFlash kort... 2Gig...

Nu efter att ta tömt ut alla biler jag hade på det (det blev fullt) så säger den att det är bara 9 Mb på kortet och att resten är fullt...
Går jag in på kortet via datorn... så är det helt tomt... jag kan inte plocka bort någoting mera på det..

men går jag in på "info" står det att det är nästan 2 gig använt på det...

Jag sitter på Mac ... men vad kan detta vara för fel? trasigt kort eller helt enkelt någon inställning?

/tacksam för svar när jag bara kan fota typ 5 bilder som det är nu :D

nvm denna tråd.... det hade med någon inställning i MACen o göra... jag är ny på mac så när jag satte över den till min PC så var det "dolda" filer där den backade upp alla mina bilder i...

Måsste ta reda på hur man visar dola filer på macen :D

Du ska inte tömma ett minneskort i datorn.
Det är kameran enbart som ska skriva och radera på kortet.

Bäst metod är att kopiera bilderna från kortet och sedan formatera kortet i kameran.

/Erik

Egentligen onödigt. Formatera kortet i kameran efter det Du tankat av det till datorn.

Äsch - bara tvåa ;-(

Om kameran ensam får formatera kortet, kommer kameran alltid att skapa korrekt filstruktur att skriva till. Att strukturen sedan kan läsas av datorn, är inte samma sak som att datorn skriver helt korrekt.

Ja - enligt min, och andras, ex.vis

eon skrev:
Du ska inte tömma ett minneskort i datorn.
Det är kameran enbart som ska skriva och radera på kortet.

Bäst metod är att kopiera bilderna från kortet och sedan formatera kortet i kameran.

/Erik
uppfattning, ska kortet bara läsas i datorn ( = tankas av ), sedan tillbaka i kameran för att formateras. Jag har slarvat åtskilliga gånger och det har bara bråkat en enda gång, men om bråket kommer i ett kritiskt ögonblick, då är det så dags att ångra sig - "Kan Du viga brudparet en gång till? - jag hann inte riktigt med - kortet krånglade.".

när du "tömde" kortet, la du bilderna i papperskorgen bara? du behöver tömma papperskorgen på datorn innan du tar ur kortet så tror jag att bilderna raders från kortet.

jag vill låta det vara osagt vilket som är bäst gällande radering och formatering mm.

//J

miniman skrev:
Gäller detta Nikon också?
Ja formattering, och så långt det är möjligt all skrivning, är bäst att göra i kameran där kortet primärt skall användas. Det gäller alla kameror (och andra enheter som använder minneskort) oavsett fabrikat alltid.

Enda gången det finns anledning att göra avsteg från en sådan vana är om det av en eller annan anledning helt enkelt inte fungerar att formattera i kameran.

Jämför själv:
1. Din dator har massor av program i sig skrivna av många olika programmerare som inte vet exakt vilken hårdvara programmet körs under och definitivt inte har en aning om vilka andra program det egna programmet körs parallellt med. Datorn är numera vanligen dessutom uppkopplad mot internet och riskerar därför ständigt att utsättas för attacker.

2. Din kamera har en programvara som även om den inte är felfri, är grundligt uttestad med formatterings- och skrivrutinerna i det egna programmet.

Om du tänker efter lite så inser du nog att du utsätter dig för en okänd onödig risk om du låter datorn skriva till kortet för att därefter sätta det i kameran. Även om det skulle fungera i 99,99% av fallen, är det verkligen värt att utsätta sig för denna risk? Eller vet du redan nu att dina bilder den där tiotusende gången när det strular inte alls är viktiga för dig?

defiant skrev:
jag vill låta det vara osagt vilket som är bäst gällande radering och formatering mm.
Ja vad som är "bäst" är ju en definitionsfråga där alla kan ha sina egna uppfattningar men minst riskabelt är definitivt att formattera och skriva till kortet i kameran.

ANNONS
Götaplatsens Foto