Annons

Om man ändrar skärpan i inställningarna på 450d???

Produkter
(logga in för att koppla)

sahlenius

Aktiv medlem
I menyn för program (landskap, standard o.s.v.) så kan man ju ändra skärpe-inställningarna bl.a., min fråga är om det görs digitalt så att bild-kvaliten ändras eller hur det funkar. Jag har ofta upplevt att mina bilder inta har den där 100% skärpan förr men hittade denna funktion nu. Någon som vet vad jag pratar om och kan hjälpa mig???

Skärpeinställningen är en digital process, precis samma som man kan göra efteråt i ett bildbehandlingsprogram.
Det du tjänar på att ställa in skärpan i kameran är eventuellt mindre efterarbete på sin höjd, men i de flesta fall är det bättre att göra det efteråt när man gjort alla andra justeringar, i bildbehandlingsprogrammet.

Fotograferar du i raw så påverkas inte bilden av inställningen.

I menyn för program (landskap, standard o.s.v.) så kan man ju ändra skärpe-inställningarna bl.a., min fråga är om det görs digitalt så att bild-kvaliten ändras eller hur det funkar. Jag har ofta upplevt att mina bilder inta har den där 100% skärpan förr men hittade denna funktion nu. Någon som vet vad jag pratar om och kan hjälpa mig???

Men vilken skratt-attack jag fick när jag kom på vad jag skrivit... Såklart görs det digitalt, det är ju en digitalkamera. Men frågan är väl om kvaliten på bilderna försämras om ni förstår vad jag menar.

Skärpeinställningen är en digital process, precis samma som man kan göra efteråt i ett bildbehandlingsprogram.
Det du tjänar på att ställa in skärpan i kameran är eventuellt mindre efterarbete på sin höjd, men i de flesta fall är det bättre att göra det efteråt när man gjort alla andra justeringar, i bildbehandlingsprogrammet.

Fotograferar du i raw så påverkas inte bilden av inställningen.

Tack så jättemycket för svar. Jag har börjat fota i RAW, så då behövs det egentligen inte då om jag inte vill använda JPEG-bilderna utan redigering. Återigen, tack.

En sak att tänka på är att bilden på kamerans display alltid är en jpg så instänningar som skärpa och färg kommer påverka denna.
Jag tycker det är lättare att se om bilden är skarp om man drar upp skärpan till min 7 och kontrasten till +1.

Detta gäller även om du fotograferar i RAW.
Annvänder du canons egna program som RAW-konverterare så kommer dina inställningar du gjort i kameran vara förinställt i dina RAW-filer.

En sak att tänka på är att bilden på kamerans display alltid är en jpg så instänningar som skärpa och färg kommer påverka denna.
Jag tycker det är lättare att se om bilden är skarp om man drar upp skärpan till min 7 och kontrasten till +1.

Detta gäller även om du fotograferar i RAW.
Annvänder du canons egna program som RAW-konverterare så kommer dina inställningar du gjort i kameran vara förinställt i dina RAW-filer.

Ok, detta har jag inte fattat, men det är ju toppen i så fall.
Använder bara LR 2 och där funkar det förstås inte?

Hur är Canons egen rawkonverterare?
Har faktiskt aldrig använt den. men om det är som så att inställningarna
i kameran vad gäller kontrast och det överförs med raw bilden kanske man ska börja använda Canons programvara istället.

Känns som om man kan spara en massa tid här.

MVH Julle.

i kameran vad gäller kontrast och det överförs med raw bilden kanske man ska börja använda Canons programvara istället.

MVH Julle.

Jag tvivlar på att en övergång till DPP kommer att spara tid, snarare tvärtom. Min erfarenhet är att LR är det snabbaste programmet när man räknar på HELA arbetsflödet.

Om du vill ha en viss skärpning på alla bilder vid importen till LR kan du lätt ordna det med en preset som du applicerar vid importen.

Själv gör jag så att jag nöjer mig med Lightrooms grundinställning som start. När jag sedan redigerar bilderna skärper jag varje bild individuellt. Ibland gör jag ingen ytterligare skärpning, ibland använder jag de färdiga preseten för landscape och portrait.

På senare tid har jag mer gått över till helt individuell skärpning. Genom att kolla på bilden i 100% och hålla nere Alt-knappen samtidigt som man drar i reglagen får man mycket bra kontroll över skärpningen tycker jag.

MVH Julle.

Själv använder jag Camera RAW och photoshop CS4/Bridge, Även om DPP hela tiden blir bättre så är det begränsat jämfört med Photoshop och jag skulle anta att LR 2 också är bättre. Men det skadar inte att prova det beror lite på hur mycket man pillar med sina bilder i datorn vilket som är bäst.

Enligt somliga testare ger Canons program det bästa resultatet när det gäller själva bilden. Däremot verkar många vara överens om att andra program är smidigare att använda.

Själv använder jag DPP, eftersom det medföljer kameran, och jag inte sett att jag till privatfotograferande kan motivera vad de andra programmen kostar.

ANNONS
Götaplatsens Foto