Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Omnibounce

Produkter
(logga in för att koppla)

Mats J

Medlem
Hejsan!
Jag har en fundering om hur man använder en omnibounce?
Om jag tex. skall ta ett porträtt av ett barn på ca 1 meters avstånd,hur skall jag vinkla blixten??Rätt på barnet eller 45 grader eller upp i taket??
Vilka avstånd gäller för de olika vinklarna för ett bra resultat??
Tacksam för alla svar.
Mvh.Mats Jansson

Hej!

Fördelen med Omnibounce är just att du kan skjuta blixten rakt på. Men det är en bra ide att slösa med film och testa att rikta om blixten både med och utan omnibounce.

Jag tycker själv att det är svårt att fota med blixt så därför är det bäst att slösa, slösa, slösa :)

Re: Omnibounce..

Hej Mats! Vilka avstånd som gäller kan jag inte svara på.. Men kolla in länken nedan! Den ger dig iallafall svar på hur man använder en omnibouncer.. Trevlig läsning!

Kolla här: Nikonians..

Hej! och tack för alla snabba svar!
Jag använder Minolta dynax5 med 3500xi samt oftast objektiven Minolta 50/1.7 samt
Sigma 105/2.8EX
Film:fuji reala eller sensia 100 ibland elite 200.

Mvh. Mats Jansson

Ett tips är att bygga en reflektor av vit papp eller kartong. Ibland så är det högt i tak och då räcker inte blixten till. Då är det bra att ha en hand till som kan hjälpa en med att hålla reflektorn.

Är det ljust i rummet så räcker kanske en upplättningsblixt med kort slutartid, men jag känner inte till Minolta mer än via skyltfönster så jag vet inte hur/eller om det funkar på din kamera.

Problemet är, om du står såpass nära som 1 meter blir skuggor under ögon och näsa om du slår den rakt upp i taket. Så det får ju bli rakt på. Men faktiskt är omnibounce gjord för 45 graders bounce. Den sprider då en del av ljuset i taket och ner igen och en del av ljuset rakt fram, genom att omnibouncen är tillverkad på det viset.

Så det där med rakt på är inte helt korrekt även om det ger klart mycket bättre (mjukare) ljus.

http://www.stofen.com/Info/HowItWorks.htm

Tack för svaren!
Jag har tagit en film nu på "kotten" våran med olika vinklar på blixten,så får vi se vad som ser bäst ut.

Mvh. Mats Jansson

Man kan ju klä den vita bouncern invändigt med passande löst gold material.Jag gjorde min första reflexskärm av Gevalia innerpåsar i guldlame´, och det fungerade utmärkt.Nu finns ju inte dom innerpåsarna kvar i produktion, men kanske du hittar nåt i bokhandeln som går att använda.

Jag har läst många skeptiska inlägg i amerikanska forum ang. Omnibounce, eftersom jag inte testat själv så har jag dock ingen egen åsikt om dess funktion.

Har dock en fundering. Enligt vad jag läst så har omnibouncern i sig ingen nämnvärd diffuserande effekt utan dess uppgift är att sprida ljuset i ett bredare fält. Enligt tillverkaren själv så ska blixten vridas 45 grader uppåt för bästa effekt, då ska ljuset spridas så att det faller både uppåt & framåt.

På min Minolta 5600-blixt har jag gjort lite tester med att fälla ned vidvinkelskivan (för 17mm) vilket även den sprider ljuset mer. Jag funderar om detta kan ge samma effekt som en Omnibounce eftersom den arbetar på samma sätt?

Jag tycker att det verkar motsägelsefullt att ha motorzoom på blixten för att sedan sprida ljuset med en omnibounce, om full effekt ska uppnås med denna pryl så bör man väl ställa blixtens zoomläge i vidvinkel. Nån annan som funderat över detta?

Ska dock låna en Omnibounce & testa vad skillnaderna blir framöver.

Larsa

Intressant fråga. Jag har beställt en Canon 420ex med en Omnibounce, Jag undrar också om det är möjligt att använda blixten ihop med mitt 19-35mm vidvinkelobjektiv iom att bouncern sprider ljuset? Eller måste man i så fall ha ex. en 550ex med inbyggd vidvinkelskiva?

Det är mkt möjligt att omnibouncern sprider ljuset tillräckligt för det, men det är nog en bättre lösning att skaffa en vidvinkelskiva som jag antar finns att köpa till den nämnda blixten.

Larsa

Omnibouncern är överskattad. Den ger inte nämnvärt mjukare ljus. För att en ljuskälla ska ge mjukare ljus krävs att den blir större, vilket den inte blir av en bit mjölkfärgad plast som är i stort sett i samma storlek som blixten.

Minibouncers (omnibounce m.fl.) är designade för att både studsa ljus i taket och rakt framåt, det är dess funktion, och det är tak- och väggstudsen som ska stå för det mjukare ljuset. Därför är det inte stor mening att rikta en blixt med omnibouncer rakt på.

Innan vi hade minibouncers använde vi visitkort på blixten som speglade en del av ljuset rakt fram när blixten riktades i taket. Visitkortet lever kvar i många blixtar i form av en liten vit plastflärp.

Testa blixt rakt på i ett mörkt rum med och utan omnibounce. Utan vita väggar eller vitt tak blir skillnaden i ljuskvalitet försumbar.

Att använda en vidvinkelskiva är helt meningslöst om man inte behöver den större spridningen på ljuset som den ger. Ljuset blir inte mjukare av en vidvinkelskiva.

Det är en vanlig missuppfattning att Omnibouncern i sig ger ett mjukare ljus. Det är inte sant. För att få ett mjukt ljus måste den lysande ytan vara stor. Omnibouncerns yta är marginellt större än blixtfönstrets yta.

Däremot kan man få en stor lysande yta, dvs. ett mjukare ljus, genom att reflektera blixten i ett vitt tak. Och det gäller oavsett om man kör med eller utan Omnibouncern. En liten fördel med Omnibouncern är då att den ev. sprider lite ljus direkt mot motivet så att skuggor under näsa och haka lättas upp en aning. Men skillnaden med/utan Omnibouncer är ofta försumbar, i mitt tycke.

Omnibounce är en dyr och överskattad pryl, tycker jag. Dessutom drar den ur blixtbatterierna snabbare.

Oj, Göran var mycket snabbare än jag... :)

Kan också förtydliga att Omnibounce kräver ljusa väggar/tak i närheten för att ge någon som helst effekt. Utomhus är det alltså synnerligen onödigt med denna vita plastkopp à flera hundralappar.

Senast ändrad:
Göran.

Vad jag menar är att om jag använder omnibouncern som det är tänkt, dvs vinklar 45 grader uppåt, så bör man ju få önskad effekt. Ungefär samma effekt bör ju kunna fås med vidvinkelskivan & 45 graders vinkling.

Som jag skrev så sprider omnibouncern ljuset ungefär som vidvinkelskivan, diffusoreffekten är som du säger försumbar på de båda.

Vad många däremot verkar tro är att omnibouncern är gjord för att använda när man inte kan reflektera blixtljuset, det är ju dock fel eftersom den då är i det närmaste värdelös.

Larsa

oj, kom ett inlägg till mens ja skrev...

Helt enig med dig, Larsaz!

På vissa blixtar finns ju också varianten att man vinklar upp blixthuvudet 45-60 grader och drar ut vidvinkelskivan utan att fälla ner den framför blixtfönstret. Vidvinkelskivan kommer då att reflektera lite ljus rakt fram, medan merparten av ljuset tar vägen via taket. Den lösningen bör funka minst lika bra som plastkoppen.

Intressant.

På min Minoltablixt kan man dra ut vidvinkelskivan litegrann så att den inte fälls ned, står ingenstans om att den kan användas så men det bör fungera lika bra som visitkortet.

Larsa

ANNONS
Götaplatsens Foto