Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Omnibounce ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Linis

Avslutat medlemskap
Läste detta nyss:

Att använda en omnibounce och bara skjuta rakt på utan att ljus som går åt sidorna kan studsa mot motivet är tämligen värdelöst, man vinner inget direkt på det annat än snabbare uttömda batterier.

Hur kan batterierna laddas ut snabbare pga en plastbit på blixten?

Automatiken kompenserar för Omnibouncer

Kamerans automatik kompenserar för det ljus som stjäls/sprids av Omnibouncern. Blixten går alltså på högre effekt för att ge samma exponering med Omnibouncer som utan. Det går åt mer energi för varje blixt och således så laddas batterierna ur snabbare.

/Jörgen

Att sätta ett "hinder" framför blixten innebär att du (eller kameran om du kör iTTL) måste öka effekten för att få samma exponering. Det leder till att batterierna laddas ur snabbare.

Det jag skulle kunna tänka mig att man syftar på är att för att kompensera för det svagare utljuset med omnibounce måste blixten lysa ut starkare för att komma upp i samma ljusnivå på motivet.

Edit: var visst lite sen.

Kanske dum fråga, men hur vet blixten att det sitter en omnibounce på?

Ljuset upplevs ju lite svagare och varmare ur en omnibounce, vad jag subjektivt upplevt..

Hur ska man fota när man använder omnibounce. Jag köpte en och hade när jag fotade en bröllopsfest för det var för högt i tak för att studsa blixten. Men jag tyckte inte det blev så schysst. Vilken vinkel ska man ha blixten i?

Mvh Axel

- Jens
Blixten behöver inte veta att det finns en omnibounce.
Den (eller kameran) mäter bara det reflekterade ljuset som kommer från blixten.
Ljuset blir svagare pga. omnibouncen, och kompenserar då med mera ljus.
Och följden blir att det förbrukas mer energi ur batterierna.

- Axel
Huvudorsaken till att använda en omnibounse är att man slipper vinkla bixten.
Omnibouncen ska ju göra det som taket gör när du vinklar upp blixten.
Själv har provat med att underexponera lite när jag använder omnibouncen, vilket ger lite mustigare bilder.
Däremot får bättre skuggeffekter genom att slå blixten i taket än med omnibounce.

Senast ändrad:
Askel skrev:
Hur ska man fota när man använder omnibounce. Jag köpte en och hade när jag fotade en bröllopsfest för det var för högt i tak för att studsa blixten. Men jag tyckte inte det blev så schysst. Vilken vinkel ska man ha blixten i?

Mvh Axel

Det är ljusets väg TILL motivet som är det enda intressanta. Om ljuset kommer till motivet från flera riktningar - via studs i vägg, tak, skärmar - blir det ofta bra.

Om det inte finns något alls att studsa blixtljuset i, så blir motivet enbart belyst av ljus som går spikrakt från blixten till motivet. Då kvittar det om du har en Omnibounce eller inte.

I de flesta fall finns det dock någonting i närheten som blixtljuset kan studsa i. En Omnibounce sprider då ljuset så att ljuset går via ganska mycket "någonting i närheten". Leta upp något stort vitt och sikta!

Lars Broman skrev:
[B- Axel
Huvudorsaken till att använda en omnibounse är att man slipper vinkla bixten.
Omnibouncen ska ju göra det som taket gör när du vinklar upp blixten.[/B]

Nej. Det är stor skillnad på att sprida ljuset och att reflektera det.

Edit: Äsch, det där blev lite kryptiskt. Vad jag menar är att även med en Omnibouncer så är blixten en punktformig ljuskälla. Den del av taket som reflekterar ljuset är däremot så stor att det reflekterade ljuset når motivet "från många håll" (=från en stor rymdvinkel).

Senast ändrad:
Kanske dum fråga, men hur vet blixten att det sitter en omnibounce på?

På SB-800 sitter det en knapp som trycks in när man sätter på bouncern som följer med. Blixten vet då att bouncern sitter på. Kameran talar om för blixten hur långt det är till motivet, varpå blixten räknar ut hur mycket den måste lysa ut.

Så funkar det på min analoga F75, det är möjligt att det är annorlunda med iTTL.

Olle skrev:
På A&T Phototechs hemsida finns en figur som förklarar.
http://www.atphototech.se/
Klicka på länken Omni Bounce.

Olle

Jo, men lite tillrättalagt är det ju... De jämför
1) blixt rakt på utan Omnibouncer
med
2) blixt i taket med Omnibouncer.

Man kan också fundera på
3) Blixt i taket utan Omnibouncer
som inte skiljer sig så jättemycket från 2. En mindre del av taket blir belyst, och förmodligen kommer inget ljus alls direkt från blixten till motivet. Å andra sidan är ju taket ingen blank spegel. Reflekterat ljus från taket kommer att spridas rejält i rummet, kanske studsa i golv och väggar... Slutresultatet kan bli rätt mjukt.
4) Blixt rakt på med Omnibouncer
Eftersom den sprider kraftigt, kommer en del ljus att spridas ut i tak/golv/väggar och effekten blir att motivet belyses från flera håll, dvs mjukt. Ifall det är långt till tak och väggar blir det däremot inte mycket till reflektioner...

Omnibouncer är den mest onödiga fotopryl jag köpt, jag tycker bilderna blir betydligt bättre utan, mina omnibounce bilder blir något överexponerade vare sig jag riktar blixten i taket eller rakt på.

Blixten är en SB-600, utan plastgrunkan blir dom perfekt, jag gör väl något fel, kör på iTTl auto.

kent.

Ni som tvivlar på omnibouncers nytta, testa med att i en ljus lokal vinkla blixten i 45 grader bakåt och uppåt. Det blir ett väldigt fint och mjukt ljus även utan omnibouncern. Men om du nu testar samma igen med omnibouncern på så kommer en liten del av ljuset att gå direkt från blixten, via omnibouncerns sidor, till ansiktet och ögat på motivet. Förutom att upplysa bakgrunden är det oftast önskvärt att få lite extra ljus riktat direkt på motivet. Testa er fram till bästa vinkel/resultat.

Lina: Japp! Du ska ha en omnibounce om du ska plåta vimmel på nattklubb.

Måste medge att det känns konstigt att så många tycker att det är en dålig uppfining, (finns väre)!

dock även bättre. Fins en video på internet där en snubbe "bygger" sin egen profilbilds reflektor (blänk) lr vad man ska säga. En likadan finns inbygd på canons 580blixt. Dock byggs den i videon större och reflektera därför mer ljus!

Vill du ha mer info om vimmelplåtning Lina är du välkommen att maila till mig. [email protected]

ANNONS
Götaplatsens Foto