Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Optik-beteckningar
- Trådstartare Rosie
- Start datum
Sinuslinus
Aktiv medlem
Serie E objektiven är gjorda för Nikon EM och är ganska värdelösa på andra kamerahus. De är perfekta till EM dock; små och lätta. Finns som 28mm, 50mm, 100mm och ett par zoomar.
Ai står för mätkopplingen, Aperture index eller nåt sånt. Det systemet introducerades 1977 och ersatte gaffelkopplingen. Gaffeln sitter dock kvar även på AIgluggarna.
Ais skiljer sig lite ifrån Ai men det passar samtliga kameror ändå (undataget moderna konsumenthus där mätaren ej funkar).
Man kan se skillnad på Ai och Ais på flera sätt, enklast är nog att siffran på bländarringen som anger minsta bländaröppningen är orange, ex 22.
Ais kom när FM och FG (och andra samtida hus kom) tror jag. Alltså mitten 80-talet.
AFgluggarna är i grunden Ai-gluggar men utan gaffeln (tyvärr) förrutom G-objektiven som inte har någon bländaring.
Ai står för mätkopplingen, Aperture index eller nåt sånt. Det systemet introducerades 1977 och ersatte gaffelkopplingen. Gaffeln sitter dock kvar även på AIgluggarna.
Ais skiljer sig lite ifrån Ai men det passar samtliga kameror ändå (undataget moderna konsumenthus där mätaren ej funkar).
Man kan se skillnad på Ai och Ais på flera sätt, enklast är nog att siffran på bländarringen som anger minsta bländaröppningen är orange, ex 22.
Ais kom när FM och FG (och andra samtida hus kom) tror jag. Alltså mitten 80-talet.
AFgluggarna är i grunden Ai-gluggar men utan gaffeln (tyvärr) förrutom G-objektiven som inte har någon bländaring.
MattiasL
Aktiv medlem
Serie E är Nikons billighetsserie som kom i slutet på sjuttiotalet (tror jag). Har själv 50/1,8 och 28/2,8 ur den serien. Helt ok optiskt men de känns hemskt plastiga jämfört med Nikkorobjektiven. Ais betyder att vid programautomatik så väljer kameran kortare slutartid/större bländare om brännvidden överstiger 135mm. Ai är äldre objektiv och har inte den funktionen. Med ett Ai-objektiv hemlighåller kameran dessutom vilken bländare den tänker välja då man kör bländarautomatik.
Sinuslinus
Aktiv medlem
Tillägg..
Följande brännvidd finns som serie E
28mm | 35mm | 50mm | 100mm | 135mm | 36-72mm | 75-150mm | 70-210mm
Läs mer härhär
AI står för automatic maximum aperture indexing
http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/nikonfmount/ais_lars.htm
Följande brännvidd finns som serie E
28mm | 35mm | 50mm | 100mm | 135mm | 36-72mm | 75-150mm | 70-210mm
Läs mer härhär
AI står för automatic maximum aperture indexing
http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/nikonfmount/ais_lars.htm
Sumpen
Aktiv medlem
Värdelösa på andra kamerahus skulle jag inte säga att de är. Det finns guldkorn som tex zoomen 75-150, mycket bra och dessutom är den billig.
Med Ai menas att kopplingen mellan bländaren och mätaren sköts med en klack i objektivet och en liten "fjong"
som sticker ut aldeles vid objektivfästet på kameran. Denna lösning ersatte Nikons pinne och hästskolösning.
Med Ais menas att ytterligare information kunde överföras från objektivet till kameran, nämligen brännviden på objektivet. Men olika brännvider kunde kameran ställa in olika program automatiskt. Tex en längre brännvid aktiverade ett program som prioriterade kortare slutartider så att man inte skulle få skakningsoskärpa. Funktionen funkar på FA och jag tror även på F4. Senare kameror överfördes denna information elektroniskt.
Alla E-objektiv är Ais-objektiv, men som sades kan inte alla Nikon-hus dra fördel av Ais.
/Erik
Med Ai menas att kopplingen mellan bländaren och mätaren sköts med en klack i objektivet och en liten "fjong"
Med Ais menas att ytterligare information kunde överföras från objektivet till kameran, nämligen brännviden på objektivet. Men olika brännvider kunde kameran ställa in olika program automatiskt. Tex en längre brännvid aktiverade ett program som prioriterade kortare slutartider så att man inte skulle få skakningsoskärpa. Funktionen funkar på FA och jag tror även på F4. Senare kameror överfördes denna information elektroniskt.
Alla E-objektiv är Ais-objektiv, men som sades kan inte alla Nikon-hus dra fördel av Ais.
/Erik