Annons

Optik för landskap

Produkter
(logga in för att koppla)

peterfuchs

Aktiv medlem
Har i dagsläget bara en fast 85a till min 5D och kommer i sommar ha behov av något mer vidvinkligt till lite landskapsfoto. Väntar in en 35a, men den låter dröja på sig.

Vad ska jag skaffa under tiden? Behöver fixa något inte för dyrt, men ändå med ok bildkvalité.

Tacksam för snabba svar!

Zoom elle fast? beg eller nytt? Jag hade satsat på en 16-35 mk1. Jag har en 17-35 och den är helt magiskt skarp!

Om du kan klara dig utan zoom är kanske Canon EF 28/1.8 kan vara något, lite svag i hörnen men trevlig att använda (ringformad USM bl.a.). Ännu billigare alternativ, som inte alls skäms för sig optiskt, är någon av EF 35/2 alternativt EF 28/2.8.

Ska du fotografera landskap så är min gissning att du kommer att uppleva 35 mm som alltför begränsande. Satsa på större vidvinkel, 28 eller 24 mm.

Bra vidvinkelobjektiv är dyra, särskilt zoomgluggar. Canon har ett par med fasta brännvidder till okej priser, t.ex. 28/2,8 och 24/2,8, båda under 5000 kr. Canons 28/1,8 har inte fått så bra betyg i recensioner och det är tveksamt om du som landskapsfotograf kommer att ha behov av den bättre ljusstyrkan hos detta objektiv. Du kommer antagligen att vilja blända ner för skärpedjupets skull ändå.

Kanske ett 17-40 f/4 L. Kanske för dyrt men så bra. Speciellt till lanskap. Skärpan är ypperlig genom hela registret... Svårt att hitta något som är billigt/bra.

28/1.8 ger skärpedjup från 7.5 m till oändligheten med fokus inställd på 15m, det torde nog räcka för de flesta landskapsbilder. Jag har f.ö. inga åsikter om objektivet, men ville klargöra frågan om skärpedjup.

Per.

Ref: http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Jo du har rätt. I teorin. I praktiken kommer också kantskärpan att påverka intrycket av skärpedjup (ögat är inget mätinstrument). Dessutom är det ofta så att landskapsfotografer fokuserar på ett objekt i förgrunden. För att ta ett exempel enligt tabellen, så ger fokus på ett föremål på 3 meters avstånd oändligt skärpedjup först från bländare 9, och bara 1,27 meter på bländare 1,8.

Så jag vill nog hävda att mindre bländare för ökat skärpedjup ändå är aktuellt för frågeställaren. Förutom min poäng att det är ytterst tveksamt om det för en landskapsfotograf är motiverat med den ansenligt högre kostnaden för några slutarsteg mindre.

Senast ändrad:
Kanske ett 17-40 f/4 L. Kanske för dyrt men så bra. Speciellt till lanskap. Skärpan är ypperlig genom hela registret... Svårt att hitta något som är billigt/bra.

Visserligen älskar jag mitt 17-40L, men jag kan verkligen inte hålla med om att det speciellt bra för landskap och att skärpan är ypperlig genom hela registret. Snarare säger väl alla tester och majoriteten av användarna att skärpan är ganska usel i kanterna och inte ens efter rejäl nedbländning blir det riktigt bra i kanterna. Jag talar naturligtvis om fullformat. Sedan en annan sak att den är snorskarp i mitten och har underbara färger. Men till landskap är den nog ett av de sämre alternativen.

Visserligen älskar jag mitt 17-40L, men jag kan verkligen inte hålla med om att det speciellt bra för landskap och att skärpan är ypperlig genom hela registret. Snarare säger väl alla tester och majoriteten av användarna att skärpan är ganska usel i kanterna och inte ens efter rejäl nedbländning blir det riktigt bra i kanterna. Jag talar naturligtvis om fullformat. Sedan en annan sak att den är snorskarp i mitten och har underbara färger. Men till landskap är den nog ett av de sämre alternativen.
Jag kan bara svara till min 500d. Bländar jag ner till ex f/11 är det riktigt skarpt även i kanterna. Kanske har jag ett ex som är kanon vad vet jag.....

Jag kan bara svara till min 500d. Bländar jag ner till ex f/11 är det riktigt skarpt även i kanterna. Kanske har jag ett ex som är kanon vad vet jag.....

Trådskaparen har en fullformatare, så då kommer ju saken i ett annat ljus. Men för din del är det såklart bara fint att du har ett objektiv som är skarpt nog för dig =)

För sakens skull ville jag bara meddela att jag har fått min 35a och jag tror jag klarar mig ganska bra med den tillsvidare.

Tack för alla tips!

ANNONS
Götaplatsens Foto