Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Optisk skillnad Nikkor 85/1,8 & 85/1,8D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Pentapix skrev:
Vet nå´n om det är någon optisk skillnad på Nikkor AF 85/1,8 & densamma fast med D-funktion?
Utan att till 100% veta törs jag ändå lova att det endast är D-kopplingen som skiljer. Förhållandena är de samma för 50 1,8 och 50 1,8D. Exakt samma glugg bortsett från D-koppling.

Jag håller med angående 85/1,8.

Men 50/1,8 gjordes om rejält till D-versionen. Helt nytt objektivrör är uppenbar skillnad för att förbilliga produktionen. Vad som gäller den optiska konstruktionen vet jag inte.

/Erik

eon skrev:
Jag håller med angående 85/1,8.

Men 50/1,8 gjordes om rejält till D-versionen. Helt nytt objektivrör är uppenbar skillnad för att förbilliga produktionen. Vad som gäller den optiska konstruktionen vet jag inte.

/Erik
[/QUOTE Gjordes inte den uppgraderingen av 50 1,8 innan D versionen kom. Jag är rätt säker på att versionen direkt innan 50 1,8D är exakt den samma som D. Jag har haft bägge versionerna och inte kunnat detektera någon som helst skillnad i något avseende.

Den första femtian har ett gammalt chassi med smal fokusring. De två senare är rätt lika och den enda synliga skillnaden jag är medveten om är att mönstret på fokusringen är annorlunda. Så vitt jag vet är alla tre baserade på samma optiska konstruktion. Däremot skall D-versionen ha en ny antireflexbehandling.

ANNONS
Götaplatsens Foto