Annons

Optisk zoom?

Produkter
(logga in för att koppla)

miaw

Ny medlem
Jag ska köpa en digitalkamera och har tittat på Canon powershot A70. Tittar man på uppgifter om den så står det att den har 3x optisk zoom men enligt uppgit i butik och canons hemsida har den 10X kombinerad zoom. Vad innebär detta, är det som att ha 10x optisk zoom??

Mycket tacksam för svar

Nej.. den objektivet är ett zoomobjektiv på 35-105mm. Utöver det kan du zooma digitalt upp till motsvarande 350mm (10x). Mao har du digital zoom mellan 105-350mm. Detta kan du göra i efterhand i datorn. Så det är inte direkt användbart med digital zoom.

tack för era svar

Då tror jag jag ska satsa på en minolta dimage z1 eller Olympus c-720 istället. Har ni ris eller ros till dessà?

Honkamaa skrev:
Digital zoom är helt ointressant. Har aldrig förstått varför funktionen finns.
Digital zoom kan ju vara en smart finess för folk som inte har någon dator. Då kan de ju lämna in sina minneskort för kopiering på ett labb och få det utsnitt de vill ha. Det är säkert intressant för flertalet semesterfotografer. Även om de har en dator är nog många inte så engagerade att de vill hålla på och pilla med bilderna.

sen går den väl att använda om man kör manuell fokus, och vill va säker på att den ligger rätt... Har jag fel?

har själv aldrig testat ;)

Re: tack för era svar

miaw skrev:
Då tror jag jag ska satsa på en minolta dimage z1 eller Olympus c-720 istället. Har ni ris eller ros till dessà?

Z1 verkar intressant tycker jag, men den har inte testats än, att C-720 är en bra kamera framgår av testerna..de är nog bra köp båda två.

ANNONS