Annons

Ordna om importerade bilder i lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

morrisljung

Medlem
Hej jag har sökt, men inte hittat något svar som svarar helt och på ett lättbegripligt sätt svarar på min fråga.

Jag har importerar mina bilder sedan tidigare i lightroom och använt en mappstruktur som beskriver varje tillfälle som ex. Familj, Semester o.s.v. jag vill nu istället ordna om den här strukturen till ett datumbaserat system eftersom att det börjar bli lite jobbigt att hålla reda på alla mappar. Problemet är att jag redan importerat filerna i lightroom och inte vill förlora de justeringar som jag gjort. Så jag hade gärna fått svar på hur jag kan omorganisera mina mappar så att jag får de efter datum istället. Någon som har några tips?

Mvh

Jag tror nog det enklaste trots allt är att skapa en ny katalog och importera om bilderna enligt en datumstruktur, se till att du väljer att flytta bilderna och inte kopiera dom.

Jag är dock osäker på hur det fungerar med nyckelord, flaggor och liknande då om du nu använder det. Det kanske är bäst att spara dessa i separata filer (.xmp) först så de kommer med.

1. Skapa den nya mappstruktur du vill ha i din befintligga "huvudmapp". Gör detta i LR.

2. Använd sökfunktionen, [CTRL] + [F] om du kör Windows, eller [CMD] + [F] om du kör Mac. Klicka sedan på "Metadata". Därifrån kan du söka på bilder efter vilket datum de är tagna. (Informationen om detta hämtas från klockan i kameran).

3. Du kan sedan markera de bilder som har ett visst datum, och dra dem från nuvarande mapp, till en annan mapp, där du vill ha dem.

Gör du så här, så behåller du också alla redigeringar, precis som de är.

Det där är en utmärkt metod, jag brukar göra på liknande sätt när jag lyckats importera till fel ställe någon gång men frågan är ju om man orkar göra det för alla bilder i en katalog.

Tack så mycket för svaren, känns som att det inte var så snabbt och enkelt som jag trodde att det skulle bli. Jag ska testa att göra en ny mappstruktur och flytta om filerna.
Mvh

Det finns sätt att sortera om alla bilder i datumordning med programvara och importera igen. Beror förstås på hur mycket ändringar du gjort i LR. Spara alla metadata i LR till bilderna. Du går miste om flaggor, samlingar och historyn.
Jag använder Breeze Downloader som bara finns för PC. Det går att kopiera dina gamla bilder till en ny mappstruktur baserat på datum i ett enda kommando. Importera sedan bilderna till LR, testa gärna med en helt ny katalog.

Hör av dig om du tror mitt förslag kan vara till någon hjälp.

Hej och tack för ditt svar. Jag har redan fixat det genom att skapa en ny katalog där jag sedan importerade efter datumordning. Jag sparade all metadata innan så det var inte mycket som gick förlorat för mig. Mvh

Jag skulle göra som tidigare förslag: skapa den nya mappstrukturen (t.ex. år/månad), sedan i Lightroom sortera alla bilder efter "insamlingstid", dvs fotodatum, markera de bilder som hör ihop och dra dem till respektive mapp. Inga redigeringar, taggar eller andra metadata försvinner och Lightroom hittar alla bilder.

Om man importerar om bilderna har man ju inga redigeringar kvar och det är ju där jobbet ligger.

ANNONS
Götaplatsens Foto