Alldeles för lång slutartid i förhållande till brännvidden. Vid 110 mm på DX skulle jag ha valt 1/150 sekund, inte 1/50. Då du bara använt ISO 400 så skulle du kunnat höja till 800 eller kanske 1600, för att få tillräckligt kort slutartid.
Det ser också ut som att skärpan hamnat hitom barnet, och det kan bero på att du flyttat dig efter att fokus låstes (eller att barnet flyttat sig, förstås).
Kontinuerlig autofokus (AF-C) och/eller kort slutartid. Du kan höja ISO till 400 eller 800 om det inte skulle räcka.
Det är svårt att avgöra om bilden är skarp eller inte, för den oskärpa som finns beror nog mest på att bilden här hårt komprimerad vid förminskning. 100 kB räcker inte särskilt långt.
Det är han nog inte. Det är rörelseoskärpa igen. 1/60 räcker inte om han inte står still (eller om du inte håller kameran still).
ex4 här är det mer än ett objekt som ska vara i fokus, men det måste väl ändå gå att få skarpt? Hur?
http://1.bp.blogspot.com/_m0pqzAkr4fs/SjYMnxWhNpI/AAAAAAAAAQY/aQjf3UlR1BQ/s1600-h/bild4.JPG
Det ser väl skarpt ut? Överskärpt, till och med.
Ja du, det är inte det lättaste. Prova att använda spotmätning (om D40 har den funktionen), och mät på barnets ansikte. Nu är det överexponerat, eftersom kamerans mätning antagligen försökt få till någon slag medelbra exponering för hela bilden.
Sen handlar det förstås om att utnyttja ljuset som finns på olika sätt. Vända på vagnen för att få mer lätthanterligt ljus, till exempel;-)
Precis som man själv vill, tycker jag. Jag ser inget fel i den bilden.
-----------------------
När de gäller de oskarpa bilderna så är det fråga om handhavandefel, så du får helt enkelt läsa på lite om fototeknik

Att få korta slutartider är inte alltid så lätt, men i dina exempel hade det gått genom att höja ISO-talet.
Att hålla kameran still är också något som kan vara bra att öva på. Det
går att ta skarpa bilder med ganska långa tider, men det är inte lätt. Men det går inte när motivet rör sig.
Vid de tillfällen när slutartiden är viktig, så kan du använda S-läget och prova dig fram till vilken tid som ger tillräcklig skärpa (vid en viss brännvidd, då detta skiftar). Var heller inte rädd för att höja ISO-talet, för lite brus är betydligt mindre störande än skakningsoskärpa, tycker i alla fall jag.
Tillägg: Om du undrar hur vi kan veta vad du använt för inställningar, så framgår de av den sk. "exif"-informationen, som kan läsas med ett insticksprogram i webläsaren