Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Oskarp bild vid förminskning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders P Hansson

Aktiv medlem
Jag skall lägga upp en bild på fotosidan och förminskar bilden men då försämras också skärpan, vad gör jag för fel?

Fotar med en 7D, raw fil och vill förminska ner till 800 längsta sidan och bibehålla skärpan. Tacksam för tips.

Du måste alltid skärpa bilden efter storleksförändring. Använd oskarp mask eller smart skärpa.

Kör oskarp mask efter nedskalningen. Ställ radius på ca 0,3 och skärp till lämplig styrka (ca 100-150%). Detta är uträknat efter bildskärmars relativa upplösning och en formel som jag inte har i huvudet just nu. Annars ser det luddigt ut.

Viktigast av allt är dock att du kör omsampling gärna med ett Lanczos-filter och inte omskalning.

/Karl

Det fungerar väl i princip likadant som det jag beskrev ovan? Alltså onödigt om man har bildprogram med oskarp mask som funktion?

Säg att du skalar 50 procent. Omskalning tar bara bort 3 av 4 pixlar medans omsampling gör en nya pixel av medelvärdet av dom 4. Vid andra procent kan det bli lite mer komplicerat.

/Karl

Säg att du skalar 50 procent. Omskalning tar bara bort 3 av 4 pixlar medans omsampling gör en nya pixel av medelvärdet av dom 4. Vid andra procent kan det bli lite mer komplicerat.

/Karl

Kan du visa bildexempel? Har tittat på dina nedskalade bilder (förmodligen med detta filter då?). Tycker inte de ser bättre ut teknisk sett än andra bilder på fotosidan. Skärper du bilderna efteråt eller behövs inte det vid omsampling via filtret, kanske sköts det av filtret? För bilderna måste skärpas om pga bildskärmsupplösningen när bilden förminskas i pixelantal.

Kan du visa bildexempel? Har tittat på dina nedskalade bilder (förmodligen med detta filter då?). Tycker inte de ser bättre ut teknisk sett än andra bilder på fotosidan. Skärper du bilderna efteråt eller behövs inte det vid omsampling via filtret, kanske sköts det av filtret? För bilderna måste skärpas om pga bildskärmsupplösningen när bilden förminskas i pixelantal.

Omsampling vs omskalering var det jag opponerade mig mot, att det sedan blir ytterligare bättre med en Lanczosfiler står jag fast vid. Nej, jag skärper sällan mina bilder efter omsampling.

Sitter du med GIMP eller PS kan du bara omsampla, dom har inte ens funktionaliteten för omskalering. Även om det säkert går att hitta plugins för det om man nu skulle vilja det. Enklare programvaror använder sig dock oftare av omskalering istället för omsampling.

/Karl

Omsampling vs omskalering var det jag opponerade mig mot, att det sedan blir ytterligare bättre med en Lanczosfiler står jag fast vid. Nej, jag skärper sällan mina bilder efter omsampling.

Sitter du med GIMP eller PS kan du bara omsampla, dom har inte ens funktionaliteten för omskalering. Även om det säkert går att hitta plugins för det om man nu skulle vilja det. Enklare programvaror använder sig dock oftare av omskalering istället för omsampling.

/Karl

Hemma igen efter en heldag och kväll på Öland. Ursäkta om jag är okunnig om olika begrepp. Vad är skillnaden mellan omsampling och omskalning? Vad är det jag gör? Och vad gör exakt det filter/metod du använder dig av? Själv minskar jag bildens storlek i pixels. Därefter måste jag använda oskarp mask för att den nya bildstorleken ska harmonisera med bildskärmens upplösning. Radius ställer jag på 0,3 (ibland 0,2) och skärper sedan kring 100-150% (mera om radius ställs på 0,2). Radius är uträknat efter bildskärmens upplösning med hjälp av en formel (som jag inte kommer ihåg nu). Något annat behövs inte för min del (fast finns metoder som du med bildexempel kan övertyga mig om ger bättre resultat så är jag idel öra).

Alla omsamplingsrutiner har cirkulära samplingsområden, skillnaden är egentligen bara hur de sätter profilen på sin sampling. Ett par exempel finns här:
http://www.imagemagick.org/Usage/resize/

Ska man ner så pass långt som till 800px bredd får man ofta ta till lite knep för att få bilden att SE skarp ut. Framför allt med Photoshop (som begränsar sina samplingsområden till max 4x4 har jag för mig) så är det en väldigt dålig ide att sampla neråt till mindre än 25% av orginalstorlek, information "trillar då mellan stolarna" och är för evigt förlorad.

Att gå i ett steg från 18MP till 0.7MP är alltså ingen bra ide. 18>4.5>0.7 undviker det mesta av problemen (men inte det cirkulära samplingsområdet).

Lancsos-3 (tre lober) undviker de flesta av dessa problem (större samplingsområde), och kan tas direkt från 18MP>0.7MP utan större bild-defekter. Denna sampling ger också ett betydligt "skarpare" påsynsintryck än PS BiCubic.

Alla omsamplingsrutiner har cirkulära samplingsområden, skillnaden är egentligen bara hur de sätter profilen på sin sampling. Ett par exempel finns här:
http://www.imagemagick.org/Usage/resize/

Ska man ner så pass långt som till 800px bredd får man ofta ta till lite knep för att få bilden att SE skarp ut. Framför allt med Photoshop (som begränsar sina samplingsområden till max 4x4 har jag för mig) så är det en väldigt dålig ide att sampla neråt till mindre än 25% av orginalstorlek, information "trillar då mellan stolarna" och är för evigt förlorad.

Att gå i ett steg från 18MP till 0.7MP är alltså ingen bra ide. 18>4.5>0.7 undviker det mesta av problemen (men inte det cirkulära samplingsområdet).

Lancsos-3 (tre lober) undviker de flesta av dessa problem (större samplingsområde), och kan tas direkt från 18MP>0.7MP utan större bild-defekter. Denna sampling ger också ett betydligt "skarpare" påsynsintryck än PS BiCubic.

Lite mer om Lanczos
http://en.wikipedia.org/wiki/Lanczos_resampling

/Karl

Info

Om nu denna är så bra så vore det kul att veta om det finns att ladda ner som plugin till PS. Att köra nedsampling med ett 3:e program är inte aktuellt för de flesta (inräknar rawkonverteraren).

PS vill gärna veta mer då mina filer från framförallt 40D är lite svåra att handskas med när det ska ses i webstorlek. 7D och 1DMKIIN blir hur bra som helst så där behövs inte någon extra plugin.

Om nu denna är så bra så vore det kul att veta om det finns att ladda ner som plugin till PS. Att köra nedsampling med ett 3:e program är inte aktuellt för de flesta (inräknar rawkonverteraren).

PS vill gärna veta mer då mina filer från framförallt 40D är lite svåra att handskas med när det ska ses i webstorlek. 7D och 1DMKIIN blir hur bra som helst så där behövs inte någon extra plugin.

PS borde ha någon liknande algoritm, har ingen aning om PS-plugins.

/Karl

ANNONS
Götaplatsens Foto