Annons

Oskarp Mask?

Produkter
(logga in för att koppla)
Oskarp mask är ett "skärpningsverktyg" som ger en illusion av skärpa i en bild.

Namnet ar den fått efter ett grafiskt trick från tiden före digitala bilderna där en oskarp negativ bild fotograferades ihop med orginalet. effekten har man försäkt efterlikna i USM i PS.

Effekten är ganska enkel. Den går ut på att höja kontrasten mycket lokalt kring nyansgränserna, dvs den gör mörkgråa pixla svartare och ljusgråa pixla ljusare i en gränsyta mellan en svart och en vit yta. (Består nyanserna av andra färger används förstås de som utgångspunkt)

Det finns tre huvudsätt att styra USM.

Mängd, radie och tröskelvärde.

Mängden avgör hur mycket "svartare" respektive "vitare" som pixlarna ska göras.

Radien avgör på hur bred yta som förändringen ska ske, dvs hur många pixlars radie ska förändras i nyansgränsen.

Tröskelvärde avgör vilka nivåskillnader som ska till för att skärpningens ska introduceras. Vid ett nollvärde läggs kontrasten in vid alla nyans-gränser. Därefter kan man höja värdet för att bara större nyansskillnader ska förstärkas.

Detta kan användas för att man ska slippa skärpa hudtoner (apelsinskinn) i ett porträtt samtidigt som t.ex. ögon och andra tydligare linjer "skärps". Det finns ytterligare andra och ännu effektivare metoder för selektiv skärpning med lager och lagermaskhantering.

Du kan också effektivt skärpa en bild olika i olika färgkanaler för att slippa förstärka brus etc. Du kan också skärpa i luminansläge, samt med hjälp av High Pass-filtret.

Skäpning av en bild bör inte genomföras förrän i sista led innan den används, när användningsområde och storlek är kända, och framför allt aldrig före en uppinterpoliering.

USM degenererar bilden. Effekten av en skärpning kan gå förlorad av andra åtgärder.

Tack för dina givande svar,men hur vet jag vad som är ett lämpligt värde på radie för en bild som ska publiceras på web med oskarp mask?

Har du några exempel?
Var har du lärt dig allt detta?

Jörgen

Din första fråga.
Hur vet jag vad som är ett lämpligt värde på radie för en bild som ska publiceras på webben?

När det gäller bilder på webben kan du lita på vad du ser på din egen skärm. Skärp tills det ser bra ut, och alla andra kommer att se samma bild som du (det gäller inte färger dock).

Min erfarenhet när det gäller skärpning är: var mer noga med tröskelvärdet än med radien. Påverkar helhetsintrycket mer, om det inte är rena teknikbilder det gäller. Men som sagt, när det gäller webb-bilder (kul med tre ben i rad) ser du samma sak som alla andra på skärmen, så pröva dig fram.

Var har jag lärt mig?
Har jobbat med bildhantering, tidningsproduktion, digital teknik, etc, i nära tio år nu och gjort i princip alla fel som gå att göra... och dessutom haft goda fotokollegor, duktiga lärare och kritiska kunder...

ANNONS
Götaplatsens Foto