Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oskarpt EF 70-200/2,8L IS USM

Produkter
(logga in för att koppla)

Razer Bazer

Aktiv medlem
Hej,

jag är sedan någon månad stolt ägare till ett 70-200/2,8L IS USM, ett makalöst bra objektiv men....

idag gjorda jag en test där jag fotograferade samma motiv med olika bländartal och brännvidder. Till min förvåning tappar objektivet mycke skärpa vid bländaren 32 oavsett brännvidd. Faktisk är bländare 2,8 skarpare eller åtminstone lika skarpt som 32. Övriga bländartal är kanon och det är verkligen skillnad mellan ex bländare 22 och 32.

Är inte detta lite konstigt? Har hört att man kan lämna in hus och gluggar för intrimmning till varandra.

Huset jag använder är 350D.

Tacksam för svar // Lars

Det du sett är ett fenomen som kallas diffraktion. Detta inträffar när bländaröppningen blir väldigt liten. Ljuset uppträder lite märkligt när det ska pressa sig igenom ett mindre hål och oskärpa uppstår som följd. Inget att göra åt, mer än att använda max f/22. Fast egentligen börjar skärpan avta redan efter f/16.

Detta är inget specifikt för EF 70-200/2.8L utan är samma för alla objektiv.

Tack för ett snabbt svar, inget att oroa sig för med andra ord. Finns det dock anledning att lämna in utrustningen för att få allt optimalt (om det nu går att göra)?

Det här med att lämna in hus och glugg för intrimning gör man ju om man har front eller bakfokus. Är du nöjd med objektivet och det presterar bra på andra bländare finns det ju ingen andledning till det. Diffraktion kan man inte justera bort, det får man ta.

Jepp, du har rätt. Jag har nog ingen större anledning att lämna in utrustningen. Nu känner jag mig lugnare då jag vet att allt är som det skall vara.

Mvh // Lars

Är inte diffraktions problemet också relaterat till hur många pixlar det sitter packade på sensorn ?

Ju mer desto sämre, eller ?

kent.

Själva diffraktionen är bara kopplad till hur liten bländaren/öppningen är och påverkas inte av kameran/sensorn.

Men med fler pixlar blir det säkert lättare att se diffraktionen, å andra sidan har du mer att använda om du vill få bort den i PS.

Zoso skrev:
Är inte diffraktions problemet också relaterat till hur många pixlar det sitter packade på sensorn ?

Ju mer desto sämre, eller ?

kent.
Det som bestämmer om diffraktionen är ett problem eller inte är relationen mellan oskärpecirkeln (circle of confusion), bildformatet och pixeltätheten. Med ett större bildformat kan vi tillåta en större oskärpecirkel och ändå uppleva bilden som skarp, men med en hög pixeltäthet uppstår överstrålning (vet inte om det är rätt term) mellan pixlarna redan vid ganska stora bländare vilket minskar den upplevda skärpan. Därför brukar man säga att en typisk digitalkompakt inte bör bländas ned till mer än bländare f/5.6, och en 1.6x DSLR till f/11 för optimal skärpa.

En bra beskrivning finns på denna länk: http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/diffraction-photography.htm.

/Daniel

ANNONS
Götaplatsens Foto