Annons

Otillåten redigering av bild i tidning

Produkter
(logga in för att koppla)

HReTtEp

Medlem
Hej

Min mor skickade in en bild till tidningen som jag tagit på min son och hans kusin.
Detta för att gratulera dem på födelsedagen. Bilden föreställer de 2 pojkarna hand i hand vilket också var meningen med bilden.

När så dagen kom och de skulle finnas med i tidningen hade de(tidningen) beskurit bilden så att det nu var 2st bilder med enbart ansiktet av pojkarna på varsin bild.

Då min Mor fick se detta blev hon väldigt besviken då meningen var att det skulle synas att de höll varandra i handen. Jag blev också irriterad eftersom jag tagit bilden samt beskurit den för att passa i tidningen som vi ville ha den.

Min mor kontaktade tidningen via mail och påtalade missnöjet, tidningen svarade då att hon kunde få slippa betala för 2st bilder och bara betala för den ena.

(Bild och text skulle kosta 100kr plus 30kr för att synas i 2st tidningar (VF och VK umeå))

Tidningen tyckte tydligen att hon skulle betala för 2st bilder trotts att hon bara skickat in en bild.
På räkningen som dök upp idag står det att hon skall betala 250 kr.

Vad är rimligt att kräva av de två tidningarna i det här fallet?

Personligen tycker jag att hon inte skall betala något eftersom de beskurit och ändrat på min bild utan lov.

vad är rätt och vad är fel

tack på förhand

//Petter
 
Vad är rimligt att kräva av de två tidningarna i det här fallet?

Personligen tycker jag att hon inte skall betala något eftersom de beskurit och ändrat på min bild utan lov.

vad är rätt och vad är fel

tack på förhand

//Petter

Tidningen har ingen skyldighet att kontakta fotografen när man beskär bilder.

Däremot ska givetvis inte din mamma betala för två bilder när hon bara skickade in en.
 
Tack för ditt snabba svar.

då vet man det...

Inte den största saken i världen men sånt man blir lite störd på i alla fall när de dessutom skulle ha dubbelt betalt.



mvh Petter
 
Om man sätter in en annons (vilket det ju handlar om när man betalar tidningen för att den ska publicera något) ska den givetvis publiceras i det skick som annonsören önskar. Tidningen har alltså gjort fel och ska återpublicera annonsen i rätt utförande, utan att ta mer betalt än det från början överenskomna arvodet.

Nu kan det ju vara så att tidningen har speciella regler för just den här typen av annonser, t ex att det bara får vara ett barn per annons eller nåt sånt. Men de reglerna måste då framgå.
 
Om man sätter in en annons (vilket det ju handlar om när man betalar tidningen för att den ska publicera något) ska den givetvis publiceras i det skick som annonsören önskar. Tidningen har alltså gjort fel och ska återpublicera annonsen i rätt utförande, utan att ta mer betalt än det från början överenskomna arvodet.

Nu kan det ju vara så att tidningen har speciella regler för just den här typen av annonser, t ex att det bara får vara ett barn per annons eller nåt sånt. Men de reglerna måste då framgå.


Exakt så tycker jag också att det rimligtvis borde vara men var ej säker, därav frågan. Har läst på deras sida och där framkommer inget angående antal barn eller storlek på bild, ej heller att man bara skulle få annvända bilder med enbart ansiktet.

Hon mailade iallfall tidigare ikväll och bestred fakturan och påpekade att hon ej ville betala alls. Väntar med spännin på svar. Hoppas de erbjuder ny anons med den rätta bilden så betalar vi för den.

Tack för hjälpen

Lovar att återkomma med resultatet.
 
nu har jag inte sett den tidning som du skickade in bilden till men om man ser till andra tidningar så brukar bilderna på grattis korten alltid vara stående i typ 2/3 format. Om du skickar in en bild på två st sittande bredvid varandra så borde bilden bli liggande eller kvadratisk.
Jag tror att bilden helt enkelt format mässigt inte passar in i deras mall. Har du sett någon bild i andra format på den sidan? Om jag nu gissar så tror jag att dom beskar bilderna för att dom ska passa in helt enkelt, och om så fallet är så borde dom upplysa om vilken storlek/format det ska vara på bilderna så slipper kunder bli besvikna.
 
nu har jag inte sett den tidning som du skickade in bilden till men om man ser till andra tidningar så brukar bilderna på grattis korten alltid vara stående i typ 2/3 format. Om du skickar in en bild på två st sittande bredvid varandra så borde bilden bli liggande eller kvadratisk.
Jag tror att bilden helt enkelt format mässigt inte passar in i deras mall. Har du sett någon bild i andra format på den sidan? Om jag nu gissar så tror jag att dom beskar bilderna för att dom ska passa in helt enkelt, och om så fallet är så borde dom upplysa om vilken storlek/format det ska vara på bilderna så slipper kunder bli besvikna.


Innan jag fixade till bilden så beskar jag den för att likna formatet på de bilder som fanns i tidningen, och om den ej skulle ha passat så borde de bara beskurit den lite för att passa och inte klippt itu den så det blev 2 bilder. för övrigt står det inget om format eller storlek, bara att det skall vara jpeg.

orginalbilden ser ut så här..

PH_20100808_184632_2.jpg




Och här en länk till tidningen med deras version.

http://www.vk.se/familje/familje.jsp?c=singlebab&id=54154&date=2010-08-14&site=vf
 
När det gäller just Grattis annonserna så tror jag att tidningen uttryckligen reserverar sig för att ändra både bild och text efter eget godtycke.

Men de kan inte ta betalt för nåt som inte är beställt.
Det finns en liknande diskussion tidigare då någon skickat in en bild med sin mor och en häst och dör tidningen redigerat/skurit bort hästen. Men då fanns det i villkoren för annonsen just en passus nvad gäller tidningens rätt att redigera bilden.
Så är det nog i det här fallet oxå och man vill nog ha det så för att inte alltför vilda bild ideér ska smyga sig in. Sen kan man ju alltid fundera på hur illa det är med en häst eller ett par barn....
 
När det gäller just Grattis annonserna så tror jag att tidningen uttryckligen reserverar sig för att ändra både bild och text efter eget godtycke.
Det skulle man ju kunna tro. Möjligen tror tidningen också det. Men om det finns en sådan reservation måste tidningen ha gömt den väldigt väl. För den vanlige grattisannonsören (och även den lite mer ovanlige, t ex Petter) visar tidningen ingen sådan reservation.

Däremot tycker jag det är ganska uppenbart när man tittar på bilderna i Petters länk att tidningen har för vana att skära ut kvadratiska headshots ur de bilder folk skickar in. Och att man nog bör tala om ganska tydligt när man skickar in bilden att man vill slippa det.
 
=)

Helt riktigt.
Sökte redan innan annonsen efter villkor, restriktioner mm utan att hitta något.
och nu har jag kollat runt ett par ggr till utan resultat.

Såg att de idag lagt ut en till klippt bild på två barn, syns tydligt att båda barnen egentligen skulle vara med på samma bild. Undrar om dom oxå måste betala för två bilder?

Blir kul att hör vad tidningen svarar.

Om de bara skrivit att man skulle ha en viss bild så skulle vi naturligtvis följt det och om vi visste att det bara var ansiktet som skulle synas så hade det blivit helt andra bilder. Detta var enda bilden med kusinerna på samma bild, då min son bor i Umeå och kusinen bor i stockholm.
Dessutom skulle det blivit 2 anonser efterssom de inte fyller år sammtidigt.

//Petter
 
Jag skulle nog säga att VK är ute lite i grumligt vatten.

De borde ha med allmäna villkor där det framgår att de förbehåller sig rätten att redigera insänt material. Utan att upplysa om detta och ge sig i kast med att redigera bilderna är ett brott mot upphovslagen om jag förstått det rätt.

Som sagt de verkatr köra med kvadratiskt format och ett ansikte per bild.
 
Ursäkta den sena åtekopplingen.

Tidningen hade massa olika utlägg och tyckte att de hade rätt att göra som de ville.
orkar inte bråka med dem bara för att.
tycker visserligen att de kunde skriva klart och tydligt i sina regler att de beskär bilderna i efterhand.

Min mor slapp iallafall betala för anonsen och det var helt ok från hennes sida.


mvh Petter
 
Men jag vet inte om det är så mycket att bråka om.
Problemet verkar vara löst nu.

Men ändå, hypotetiskt: Om det hade varit 4 barn med på bilden och alla skulle grattas på olika datum. Hur skulle tidningen gjort då?
 
ANNONS