Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

På kylskåpsdörren!

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas gbg

Aktiv medlem
Det här kan vara en tråd för dig som har

► lust att berätta eller diskutera vad du jobbar med just nu,
och/eller
► visa vad du just nu har på din kylskåpsdörr.

Till skillnad mot trådarna som är av typen "No words" kan du här kommentera, diskutera, beundra eller förvånas
över andras bilder, idéer eller frågor om bilder eller projekt.

Om du inte skriver ut bilder till din kylskåpsdörr kan du göra en virtuell (kollage) istället.

En (1, uno,) bild per presentation bör räcka.

För att visa hur jag tänker börjar jag med ett exempel.

s350_2406[1].jpg

(Den här bilden har ni sett om ni följer "Den STORA fotopapperstråden". Jag minns inte längre varför den är där men det var väl nåt.)

På den här versionen av kylskåpet, april-maj 2026, blandas gammalt och nytt, mitt och andras. Man ser en del av en affisch från NASA:s serie av rymdaffischer, sedan tre generationer av kvinnor med min hustru till höger vår dotter och barnbarn.
Bilden av en målning är från en lokal utställning av unga konstnärer som inspirerats av klassiska verk.

Inget av detta är något jag jobbar med just nu eftersom tiden präglades av att jag äntligen blivit med fotoskrivare igen. I övrigt har jag spenderat tid med att ta emot paket och skicka iväg igen, jag är nu inne på tredje exet av ett nytt objektiv och därmed äntligen ett fullt fungerande ex. Om etttag blir det nyare grejer, eller en nostalgisk återtripp. Vi får se.
/Jonas

Om man har fler än en bild på kylskåpsdörren, hur gör man då !?
Som i inlägget ovan. Eller så gör du ett virtuellt kollage. Eller så postar du bara en bild och berättar vad/hur det kommer sig att den är på kylen eller vad somhelst som har med bilden att göra.
Vi låter alster och kommentarer trivas ihop!

Jonas, på min kylskåpsdörr hänger inga utskrifter eftersom jag använder köket med matos och -fett i luften som resultat. Inte bra för fotona! Tänker inte slösa bläck på det sättet – som du vet sen vår diskussion i "Den STORA papperstråden"! Men, jag har ändå nåt att berätta som platsar in i denna tråd.

Som jag skrev i den andra tråden så har jag givit bort en massa utskrifter till diverse personal på mitt stamhak, vilket föll i god jord. En ung kvinna där berättade för mig initialt att hon tyckte jag lyckats med nåt som ingen annat gjort – att ta ett foto på henne när hon ler och som hon tyckte om! Fint betyg kan man tycka men jag tycker nästan att alla människor är vackrare när de ler – oavsett perfekta tandrader eller inte (det handlar inte om det!). Häromdagen så träffade jag henne igen på haket och fick en kram och så berättade hon om att bilden numera sitter på hennes kylskåp och att den också "fick godkänt" av pojkvännen!

Din tråd här är värd mer aktivitet men utmaningen kanske är så att det är så få som skriver ut papperskopior – vad vet jag?

Mvh
Fredrik

Fotade min första rulle 135 film på 20 år för några veckor sedan. Några av bilderna kanske hamnar på kylskåpet för att påminna mig om att exponera ännu ljusare. Denna bild är en scannad kopia, men papperskopian för mörk.A21426_014A.jpeg

Räknade till 75 saker på kylskåpet. Från foton, souvenirer och konsertbiljetter till små målningar, scheman och brev. Nästa kylskåp där blir det max 10 saker.

Räknade till 75 saker på kylskåpet. Från foton, souvenirer och konsertbiljetter till små målningar, scheman och brev. Nästa kylskåp där blir det max 10 saker.
75...värsta luckan! Dags att köpa en anslagstavla också kanske?
Fotade min första rulle 135 film på 20 år för några veckor sedan. Några av bilderna kanske hamnar på kylskåpet för att påminna mig om att exponera ännu ljusare. Denna bild är en scannad kopia, men papperskopian för mörk.Visa bilaga 180126Detta är en tråd om bilder på kylen så nu får du nog skriva ut och sätta dit den! ;-)
Är negativet för ljust (=underexponerat)? Hur en papperskopia ser ut säger ju inte så mycket om hur du lyckades med exponeringen.
Jonas, på min kylskåpsdörr hänger inga utskrifter eftersom jag använder köket med matos och -fett i luften som resultat. Inte bra för fotona! Tänker inte slösa bläck på det sättet – som du vet sen vår diskussion i "Den STORA papperstråden"! Men, jag har ändå nåt att berätta som platsar in i denna tråd.

Som jag skrev i den andra tråden så har jag givit bort en massa utskrifter till diverse personal på mitt stamhak, vilket föll i god jord. En ung kvinna där berättade för mig initialt att hon tyckte jag lyckats med nåt som ingen annat gjort – att ta ett foto på henne när hon ler och som hon tyckte om! Fint betyg kan man tycka men jag tycker nästan att alla människor är vackrare när de ler – oavsett perfekta tandrader eller inte (det handlar inte om det!). Häromdagen så träffade jag henne igen på haket och fick en kram och så berättade hon om att bilden numera sitter på hennes kylskåp och att den också "fick godkänt" av pojkvännen!

Din tråd här är värd mer aktivitet men utmaningen kanske är så att det är så få som skriver ut papperskopior – vad vet jag?

Mvh
Fredrik
Tack. Vi får väl se om tråden utvecklas eller om idén inte var bra.

Jag minns diskussionen och hur olika vi behandlar våra bilder (eller ser på bilder, haha). Med handskar eller med ett hålslag - en rejäl skillnad!

Kommentaren från kvinnan med leendet är förstås guld!

Jag vet aldrig riktigt varför olika personer deltar eller inte deltar. Man kan till exempel ha svårt för att tro att det kan bli någon vettig diskussion av att visa upp sina kylskåpsdörrar, man kanske inte orkar ta en bild av sitt kylskåp, man kanske inte tror någon kommer att fråga om något. Vem vill visa upp ett kylskåp som _ingen_ bryr sig om?
Eller så ägnar sig alla åt alternativ matlagning. Vad vet jag.

Mitt kylskåp håller på att få nya bilder. Kommer snart till en tråd nära dig!

Tack. Vi får väl se om tråden utvecklas eller om idén inte var bra.

Jag vet aldrig riktigt varför olika personer deltar eller inte deltar. Man kan till exempel ha svårt för att tro att det kan bli någon vettig diskussion av att visa upp sina kylskåpsdörrar
Du borde kanske expandera från kylskåpsdörren och acceptera vilken yta som helst, typ vanliga väggar? 🤔🙂

Jag är nog lite tråkig i detta avseende för de bilder jag har uppsatta (på strategiska platser, skall nämnas, inte begränsat till kylskåpsdörren, alltså) återfinns på "min" sida här på Fs.

Det spelar ju inte någon större roll var bilderna sitter eller finns. Man kan såklart se kylskåpsdörren som ett exempel bara. Jag hoppas alla kan slappna av, haka upp er lite mindre på det där med kylskåpet och läs mitt första inlägg igen.

Här är en del av det:

"► lust att berätta eller diskutera vad du jobbar med just nu,
och/eller
► visa vad du just nu har på din kylskåpsdörr."

Jag trodde nog inte "kylskåp" skulle vara ett så starkt ord. :)

/Jonas

ANNONS
Götaplatsens Foto