Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Påminn mej, jag vacklar i min tro...
- Trådstartare KGS
- Start datum
Walle
Aktiv medlem
Japp, du måste ha blivit tokig! 
Hur ofta tittar man på nåt man har filmat?
Och framför allt, hur ofta sitter man och förundras över hur vackert det är?
Den mesta videofilming som sker i privat regi är ren dokumentär filmning. Jag vet inte mycket som är tråkigare än att titta på dylika filmer.
Hur ofta tittar man på nåt man har filmat?
Och framför allt, hur ofta sitter man och förundras över hur vackert det är?
Den mesta videofilming som sker i privat regi är ren dokumentär filmning. Jag vet inte mycket som är tråkigare än att titta på dylika filmer.
RolandM
Aktiv medlem
KGS skrev:
varför ägnar vi oss åt stillbilder? när det finns rörliga bilder? bäst som jag sitter här på nattkröken o kollar saker så börjar jag surfa DV-kameror o annat skoj o plötsligt är jag inte alls säker på att nästa digitalkamera ska vara en stillbildskamera... har jag blivit tokig?
Tokig, eller vackla i tron? Det här är allvarligt och det gäller nu för oss tillsammans att få dig att komma ur villfarelsen...;-)
Nåväl, visst finns det rörliga bilder, visst är det spännande att göra berättelser med röliga bilder. När jag rör mig t ex runt slottet i byn, eller anorstädes finns det mängder av fäder och turister som filmar sina barn och allt som händer kring dem. Fördomsfullt påstår jag att japanska turister filmar allt och de har själva turistat genom sökaren.
Det måste någonstans på nätet finns en www.videosidan.se eller videosig.com som visar berättelser i rörlig form. Allt filmande måste ju leda till fint ihopklippta historier som handlar om lilla Kalle och Lisas första steg, ord, bad, gungande, klättrande, dag i skolan och turistens resa gtenom Sverige. Allt detta arbete vill männinska av naturen stolt visa upp för omvärlden. Jag har ännu inte hittat någon som kommer med en bunt videofilmer under atmen och vill berätta om den senaste turistresan eller familjen.
Jag har fått en känsla av att det är betydligt mer jobb med att skapa en berättelse som fungerar för fler än de som var med om det är rörliga bilder som anväds. Den rörliga filmen måste vara intressant under hela speltiden. En stillbild som fångar betraktarens intresse lämnar mycket tolkande till betraktaren.
Att framställa en stillbild är ett ögonblicks verk, men att fraställa en film kräver betydligt längre planering och tid för genomförandet.
Jag läste en sträng som handlade om digitalfototidningar där det var citat i stil med "Med digitalkamera blir du också ett proffs". Nu när videokameran är så billig kan alla göra som filmproffsen och var din egen regisör och fotograf. De amatörfilmer jag brukar se i teve är antingen från stora olyckor som visas i nyhetsprogrammen, tittarfilmen i Mitt i naturen, eller underhållningsprogram där tittarna skickar in filmen "När jag gjorde bort mig".
Tackar för uppmärksammheten
/Roland
Helt vansinnig, du kan med gott samvete plåta på ;-)
Rörliga bilder lämnar ju inget bestående intryck i själen och ingen tid till eftertanke. Bra dramatisering kan göra det men där är fotot en försvinnande liten del tycker jag.
Som nybliven mamma eller pappa kan det sökert kännas kul att filma sin lilla knodd men nöjet av det kommer nog inte förrän 20 år senare.
Rörliga bilder lämnar ju inget bestående intryck i själen och ingen tid till eftertanke. Bra dramatisering kan göra det men där är fotot en försvinnande liten del tycker jag.
Som nybliven mamma eller pappa kan det sökert kännas kul att filma sin lilla knodd men nöjet av det kommer nog inte förrän 20 år senare.
gors
Aktiv medlem
Dessutom, när (om) jag får barnbarn vill jag mycket hellre sitta med dem i soffan och bläddra i fotoalbum än sätta dem framför TVn. Jag vill berätta om hur det var när deras föräldrar var små. Bilderna genererar frågor, och svaren blir till historier.
Framför TVn finns inte samma utrymme för berättelser vid sidan av det som syns i rutan. Där blir frågorna och svaren snarare något som stör.
Vägra bli en hyssjad pensionär. Välj stillbilden!
Framför TVn finns inte samma utrymme för berättelser vid sidan av det som syns i rutan. Där blir frågorna och svaren snarare något som stör.
Vägra bli en hyssjad pensionär. Välj stillbilden!
flutte
Aktiv medlem
Lägg ned! 
Jag har själv filmat en del i seriösa syften, och det är enormt mycket svårare att göra någonting bra med video. Vill man att det skall vara visningsbart - vilket man ju vill - så får man tänka på att varje klipp - var 30e sekund skall -vara en ny och bra bild. Dessutom skall rörelserna i bilden hänga ihop under klippet och mellan klippen, vilket tillför två ytterligare dimensioner. Utöver det tillkommer ljudet, som skall stämma under klippen.
Att videofilma är i sig inte så mycket svårare än att ta stillbildsfoto.. Men att redigera materialt tar en jäkla tid om det finns användbart material. Jag brukade räkna en timmes efterarbetning/slutminut ifall det var ett vanligt reportage utan högre estetiska krav som skulle vara klart på eftermiddagen.
Jag tycker det är minst lika kul med videofoto, men ... Det nedlagda arbetet i förhållande till kvalitén på resultatet motiverar det inte som hobby för mig..
Fast, visst skulle de ha varit kul att kunna visa för min dotter när hon blir större hur hon lekte som liten..
Jag har själv filmat en del i seriösa syften, och det är enormt mycket svårare att göra någonting bra med video. Vill man att det skall vara visningsbart - vilket man ju vill - så får man tänka på att varje klipp - var 30e sekund skall -vara en ny och bra bild. Dessutom skall rörelserna i bilden hänga ihop under klippet och mellan klippen, vilket tillför två ytterligare dimensioner. Utöver det tillkommer ljudet, som skall stämma under klippen.
Att videofilma är i sig inte så mycket svårare än att ta stillbildsfoto.. Men att redigera materialt tar en jäkla tid om det finns användbart material. Jag brukade räkna en timmes efterarbetning/slutminut ifall det var ett vanligt reportage utan högre estetiska krav som skulle vara klart på eftermiddagen.
Jag tycker det är minst lika kul med videofoto, men ... Det nedlagda arbetet i förhållande till kvalitén på resultatet motiverar det inte som hobby för mig..
Copy_Con
Aktiv medlem
KGS skrev:
varför ägnar vi oss åt stillbilder? när det finns rörliga bilder? bäst som jag sitter här på nattkröken o kollar saker så börjar jag surfa DV-kameror o annat skoj o plötsligt är jag inte alls säker på att nästa digitalkamera ska vara en stillbildskamera... har jag blivit tokig?
Jag får väl gå mot strömmen och skriver:
Varför inte?!
Jag gillar bilden som utryck, vare sig det är foto, kolteckning, olja, grafik eller rörlig bild.
Så länge man har ideér tid och resurser, och dessutom har vanlig fotoutrustning som man är nöjd med, så kan man gott alternera lite... Så länge köpet av en DV inte bara resulterar i 100 timmar oredigerad trädgårds- barn och familj- semester- film, som glöms bort i nån IKEA-back i ett mörkt hörn på vinden.
KGS
Aktiv medlem
Tack alla! jag visste väl att det fanns nån anledning... men nog är det förföriskt med DV-kameror för några tusenlappar som kan filma i totalt mörker (!) och zooma flera hundra gånger (motsvarande 12500 mm brännvidd!!, nåja optiskt "bara" 500 mm kanske), stora som tändsticksaskar och batterier som håller i tio-tolv timmar... för det kan väl inte vara så att reklamen ljuger och skönmålar?
Nåja, men ponera att DV kamerorna kommer upp i 10 Megapixels upplösning och varje bildruta kan plockas ut som en perfekt stillbild...
Väntar väl ett tag o fortsätter skjuta stillbild. När dottern föddes och åren närmast efter hade jag ibland tillgång till en lånad videokamera och den filmen hör till familjeskatterna! Men lägger jag ut bilder av dottern på nätet så inte är det från VHS-filmen jag tar dem *s*
Nåja, men ponera att DV kamerorna kommer upp i 10 Megapixels upplösning och varje bildruta kan plockas ut som en perfekt stillbild...
Väntar väl ett tag o fortsätter skjuta stillbild. När dottern föddes och åren närmast efter hade jag ibland tillgång till en lånad videokamera och den filmen hör till familjeskatterna! Men lägger jag ut bilder av dottern på nätet så inte är det från VHS-filmen jag tar dem *s*
gors
Aktiv medlem
KGS skrev:
... men nog är det förföriskt med DV-kameror för några tusenlappar som kan filma i totalt mörker (!) och zooma flera hundra gånger (motsvarande 12500 mm brännvidd!!, nåja optiskt "bara" 500 mm kanske), stora som tändsticksaskar och batterier som håller i tio-tolv timmar...
Hmmm... Du kanske skulle byta till prylar som hobby istället för bilder?
;-)
KGS
Aktiv medlem
gors skrev:
Hmmm... Du kanske skulle byta till prylar som hobby istället för bilder?
;-)
prylar är en av mina hobbies... man får väl ha fler va? *s* tycker om min kamera som pryl också, ser den inte som nåt onödigt ont direkt.
PS! Gillade din bok, köpte ett par ex o gav bort till ofrivilliga fotografer. Ska kolla om de lärt sej nåt!
gors
Aktiv medlem
Nästan alla jag känner som är frivilliga fotografer har ett mer eller mindre passionerat förhållande till sina verktyg. Jag med. Men det skadar inte om vi påminner varandra ibland om att hålla balansen.
Tack för bokberömmet. En ny är på väg, och den blir mycket bättre än den förra.
Tack för bokberömmet. En ny är på väg, och den blir mycket bättre än den förra.
duckie
Aktiv medlem
Straffa mig jag är en syndare...
Jag har nämligen nyligen beställt just en sån där liten mojäng...
Jag kommer dock inte att använda den som ersättning för min kamera, där stannar jag lugnt kvar vid mitt system. Min poäng är snarare att videokameran är ett komplement till de vanliga bilderna.
Jag blev övertygad när jag såg super8-filmerna på min fru när hon växte upp (vi är numera själva småbarnsföräldrar). Det som jag fastnade för är just den dimensionen som är svår att fånga med en stillbildskamera nämligen tiden.En annan aspekt som jag hoppas på är att det inte en är jag som ska hålla i kameran... hur det blir med det är ju en annan fråga.
Sen måste jag ju slutligen tillägga att det är en rätt fräck pryl...
Jag har nämligen nyligen beställt just en sån där liten mojäng...
Jag kommer dock inte att använda den som ersättning för min kamera, där stannar jag lugnt kvar vid mitt system. Min poäng är snarare att videokameran är ett komplement till de vanliga bilderna.
Jag blev övertygad när jag såg super8-filmerna på min fru när hon växte upp (vi är numera själva småbarnsföräldrar). Det som jag fastnade för är just den dimensionen som är svår att fånga med en stillbildskamera nämligen tiden.En annan aspekt som jag hoppas på är att det inte en är jag som ska hålla i kameran... hur det blir med det är ju en annan fråga.
Sen måste jag ju slutligen tillägga att det är en rätt fräck pryl...
wikman
Aktiv medlem
KGS skrev:
Vilken av alla små mojänger valde du? Tänker förstås inte synda... e bara syndigt nyfiken ;-)
Klart du skall skaffa en videokamera, det är otroligt trevligt att kunna se tillbaka på sitt liv i rörliga bilder ibland.
Sen är man ju nästan garanterad att inte bli filmad om man själv håller i kameran.
Om du inte filmat förut tycker jag att du skall satsa på en liten behändig med inte allt för mycket finesser.
Personligen gillar jag inte de stående varianterna (läs Sony & JVCs minsringar) jag kan inte förstå hur man skall hålla en kamera konstruerad på det sättet stabilt.
Jag har en föregångare till denna, den funkar toppen, kan dock tyckas ligga lite högt i pris.
Jag brukar rekomendera folk att titta på Canons utbud, titta t.ex. på denna.
Det man absolut skall satsa på är DV in & ut, har man dessutom gamla videofilmer som man vill arkivera på t.ex. DVD är analog ingång också bra, båda dessa kamror har detta.
Ingen av dessa kamror funkar dock som ersättning för en digitalkamera...
wikman
Aktiv medlem
KGS skrev:
Vilken är skillnaden mellan digital och optisk bildstabilisering? antar att optisk är bättre precis som optisk zoom, har jag fel?
Optiks bildstabilisering är samma som man ser användas i vanliga kamror, i princip funkar det så att en av linserna rör på sig.
Digital dito funkar så att CCDn är några pixlar större än nödvändigt, sedan skickas olika delar av CCD ner till bandet för att kompensera skakningar (förr i tiden, och på billiga modeller fick man sämre upplösning när man slog på funktionen).