Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
påverkar bildstilarna RAW?
- Trådstartare Joi
- Start datum
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
nepp
inga såna saker påverkar RAW.
dock får konverteraren ju tips om vitbalans mm, men du kan alltid överstyra.
roine
inga såna saker påverkar RAW.
dock får konverteraren ju tips om vitbalans mm, men du kan alltid överstyra.
roine
raderadmedlem
Avslutat medlemskap
Hej Jóhannes.Joi skrev:
Undrar om de olika bildstilarna i 30D+5D påverkas i Raw filerna, har testad för första gången raw och tyckte att det blev mycket skarpare än i jpg, körde standard stilen men har ökad skärpan o litet färgmättnaden, var nästan för skarpt i raw men inte i jpg???
Lite vet jag om vilken RAW-wiewer du använder. Men kom ihåg att C1 eller RSE/(P) och PS-RAW kan lägga på en kameraprofil när du öppnar RAW-filen. "As-shot" kommandoen nollställer detta. Kameraprofilen kan du ändra etter eget tycke. Styring av WB är en separat justering; d.v.s. oavh. av de andra justreringar. Jag fotar alltid ett gråkort, och häntar inn exact WB til ljusaktuella bilder först; och senn ändrar andra värden. (Anv. RSP)
mvh ErikJ, som tycker RAW = full kontroll.....
Minita
Aktiv medlem
Lånar tråden lite och utvecklar ideén.
Kan man i C1 LE versionen modifiera profilen? Jag har bara i menyn:
Workflow - Show Color Mangement Settings
Där dyker "Canon EOS -30D generic" med automatik upp.
Kan man ladda ner fler profiler eller skapa nya profiler etc etc????
Precis som trådskaparen frågar så har t.ex. 30D bildstilar men jag har ju ingen nytta av dem i RAW och om jag inte använder Canons programvaror. (DPP och ZB)
Mycket nyfiken
//Micke
Precis som trådskaparen frågar så har t.ex. 30D bildstilar men jag har ju ingen nytta av dem i RAW och om jag inte använder Canons programvaror. (DPP och ZB)
Mycket nyfiken
//Micke
raderadmedlem
Avslutat medlemskap
Minita skrev:
Lånar tråden lite och utvecklar ideén.
Nå tog du mig med kalsongerna nede Michael. C1 LE, vet jag LE-om, en i fullverionen kann du. Likeledes i RSE och RSP. Det kann ochså køpas (shit nå va det Norska teckern här) profiler til RSP, men det tycker jag är en tväksam ide ( sjelv om dom är Norska). Lag dina egna profiler, för lite olika typer foto, om du tycker det. Jag kör, i RSP de 4 basis-profiler, väljer den närmsta, och finjusterer ut fra den. Helt OK när man icke har en batch på 100 fotos som skal lagas.
mvh Erik J
PS RAW är som Sushi; mycket gött DS
Mycket nyfiken
//Micke
Bilagor
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
I pro kan du det, det e den enda viktiga skillnaden idag.
roine
roine
raderadmedlem
Avslutat medlemskap
Kaffe!
Va det kaffet som ställde te de. Det ble lite konstigt, men inlägget är der i munnen på Michael.
Va det kaffet som ställde te de. Det ble lite konstigt, men inlägget är der i munnen på Michael.
Minita
Aktiv medlem
OK.
C1 Pro - Lite för dyrt för mig. Läste under tiden på C1:s hemsida där de pekade ut en 3: parts leverantör av profiler. För stunden så verkar 30D vara för ny, så där fanns det ännu inga att köpa.
http://www.etcetera.cc/pub/
De nämner HiSat & LoSat profiler till Canons kameror. Någon som har testat dessa?
//Micke
C1 Pro - Lite för dyrt för mig. Läste under tiden på C1:s hemsida där de pekade ut en 3: parts leverantör av profiler. För stunden så verkar 30D vara för ny, så där fanns det ännu inga att köpa.
http://www.etcetera.cc/pub/
De nämner HiSat & LoSat profiler till Canons kameror. Någon som har testat dessa?
//Micke
raderadmedlem
Avslutat medlemskap
Joi skrev:
jag anväde Digital Photo Professional 2.1
som följde med 30D.
Hej Jóhannes. Jag är en fattig trubadur med 20D; och har provat Canon och Adobes RAW.verktyg. Jobbiga tycker jag (snällt sagt) RSE (gratis) är mkt. bättre; och $99 etter en stund är väl värd investeringen. När RSP kom i hus använder jag PS mindre och mindre.
mvh Erik J
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
Hej
JAg kör Capture one pro ed agnes profiler för D60, 350D, 1D k2 och 5D
en till Rawshooter (har pro varianten), kan an köpa till color engine, den har Magnes för 5D tex.
roine
en till Rawshooter (har pro varianten), kan an köpa till color engine, den har Magnes för 5D tex.
roine
raderadmedlem
Avslutat medlemskap
roinek skrev:
Hej
roine
Jag åkte på det felet, Roine. Køpte rådyre C1Pro först... mkt. nöyd; prova RSE; köpte RSP; ble mer enn mkt. nöyd. C1 används inte mer...nån som vill köpa?? Men Color engine har jag lagat mina egna.
Det är software-värden i ett nötskal....
Hälsar Erik; med nästan tom plånbok.....
Bilagor
raderadmedlem
Avslutat medlemskap
Zoso skrev:
Kapar tråden jag med
Med inställningen As Shot i PS RAW visas bilden som den skulle sett ut i jpg, dvs visas kamerans jpg inställningar i det läget ?
Har altid funderat över det men har aldrig läst om det är så.
kent.
Hej, god morgon!
Nej, kamrans jpg konvertering är inte med i spelet. As shot är RAW-filen....rå, Men med kamrans WB registrerad. As shot tar bort kun de evnt. grundinställningar som PS RAW har lagt på i std. profilen.
mvh Erik J
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
Hej
Som jag upplever det är as shot valet i vart fall i C1 tt C1 försöker ta hänsyn till hur kameran var inställd.
Den kikar på de val som var gjorda där, tex vitbalansen.
Sen kan man ändra detta om man så vill.
Roine
Som jag upplever det är as shot valet i vart fall i C1 tt C1 försöker ta hänsyn till hur kameran var inställd.
Roine
raderadmedlem
Avslutat medlemskap
RAWflott...
Ja kamrans exponeringsinställningar (phuu), och WB, finnas självfallet i RAW-filen. RAW-konvertern tar över kamrans konvertering med full kontroll av dig.
mvh Erik J
Hej Roine.roinek skrev:
Hej
Roine
Ja kamrans exponeringsinställningar (phuu), och WB, finnas självfallet i RAW-filen. RAW-konvertern tar över kamrans konvertering med full kontroll av dig.
mvh Erik J
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
Hej Erik
Japp, men det var inte riktigt det som jag svarade på.
Fick intrycket att en av de som svarade frågaren tidigare mednade att det verkligen var as shot, dvs utan påverkan då den visades i råkonverteraren.
Det vi två menar om jag tolkar dig rätt är att råkonvertertaren tar vissa av kamerans inställningar som utgångspunkt och att man därifrån kan påverka fritt.
Dock tror jag inte bildstilarna tas hänsyn till i Capture 1 i vart fall. Vet ej hur Canons program gör.
Roine
Japp, men det var inte riktigt det som jag svarade på.
Fick intrycket att en av de som svarade frågaren tidigare mednade att det verkligen var as shot, dvs utan påverkan då den visades i råkonverteraren.
Det vi två menar om jag tolkar dig rätt är att råkonvertertaren tar vissa av kamerans inställningar som utgångspunkt och att man därifrån kan påverka fritt.
Dock tror jag inte bildstilarna tas hänsyn till i Capture 1 i vart fall. Vet ej hur Canons program gör.
Roine