Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Påverkar filter skärpan?

Produkter
(logga in för att koppla)
ska sitta nära frontlins

Du får sämre egenskaper ju längre ifrån frontlinsen du sätter ditt filter. Damm och ströljus påverkar mera då. Prova själv att fota genom ett fönster med linsen dikt an eller från en plats bakom fönstret. Det bli stor skillnad.

Re: ska sitta nära frontlins

Tonyeagle skrev:
Du får sämre egenskaper ju längre ifrån frontlinsen du sätter ditt filter. Damm och ströljus påverkar mera då. Prova själv att fota genom ett fönster med linsen dikt an eller från en plats bakom fönstret. Det bli stor skillnad.

Helt klart. Jag kör dock mestadels med UV men kommer att skippa det vid bl.a. kvällsfotografering då jag fått en del flare på mina kvällsbilder som helt klart beror på filtret.

Kolla in denna tråd, bläddra ned till slutet & kolla på den lilla test som en kille gjort där med stearinljus som motiv.

//Larsa

ANNONS
Götaplatsens Foto