Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

P vs Av, ljusmätning och tider?

Produkter
(logga in för att koppla)

canon11

Aktiv medlem
Hej,

Vad skiljer Av läget jmfrt med P läget vad gäller hur tiden sätts?

Anledningen till min fråga är att jag upplever mycket längre slutartider vid samma bländare, ISO för Av läget än P läget.

Tex härmomkvällen skulle fota inomhus i dåligt ljus. vid bländare 2.5 fick jag tider på 1/4 (ISO 400), medan för P läget hade jag f/2.8 och 1/60 (ISO 400)

Vad beror detta ? Ska kanske tillägga att kameran är en 40D

- A

Tex härmomkvällen skulle fota inomhus i dåligt ljus. vid bländare 2.5 fick jag tider på 1/4 (ISO 400), medan för P läget hade jag f/2.8 och 1/60 (ISO 400)

Jag kan se tre alternativ:

1. Du mätte på olika ställen
2. Ljuset förändrade sig
3. Kameran är trasig

Blev bilderna olika exponerade?

Per.

Hej,
Har testat igen och det är när man använder blixt som jag får helt olika tider.

För P-läget får jag 1/60 vid f/3.5, medan för Av-läget får jag 1,3 sek vid f/3.5.
Jag använde punktmätning när jag testade och fick samma resultat på både en 40D och en 400D.

Kan nån förklara varför det är så?

mvh
-Anders

På vissa kameror är standarden i P att 1/60 väljs som längsta slutartid även om man använder blixt och det är mörkt.

I Av väljer kameran den slutartid som krävs för att få rätt exponering (utan blixt). Då det är mörkt blir det självklart en lång tid, sen adderas en blixt för att frysa rörelser.

Generellt skulle jag säga att man sällan kör P och blixt som kombination, men det är kanske min personliga åsikt.

När jag fotar med blixt kör jag alltid manuellt "M". Då har du full kontroll över skärpedjupet och du kan bestämma hur mycket av bakgrundsljuset du vill ha med. Blixten tar ju bara hänsyn till bländarens storlek och avståndet till objektet du fotar.

Hej,

Kan nån förklara varför det är så?

mvh
-Anders

Läs kamerans manual, där står det förklarat. På en Canon kamera så får du helt olika resultat om du använder Av, Tv eller P vid blixtfoto.

Jag använder sällan M-läget i vanliga fall, men just vid blixt tycker jag att det oftast är att föredra M då det ger bäst kontroll och inte är speciellt svårt att hantera.

ANNONS
Götaplatsens Foto