Annons

P900 vs Canon imagePrograf PRO-1000

Produkter
(logga in för att koppla)

Micke_O

Aktiv medlem
Tack!
Har sett dina inlägg i andra trådar och tillförlitligheten är tillsammans med priset det som talar för Canon. Vad jag förstår räcker patronerna rätt länge eftersom de är på 80ml. Troligen i paritet med nya Epson som visserligen går snålare men bara har 50ml i sina.
Jag ser det inte som en nackdel att byta patroner ibland. De har ett bäst-före datum. Om det sedan spelar någon roll i praktiken vet jag inte.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Större patroner ger fler utskrifter men gör också ett större hål i plånboken.
De som byter till fristående bläcktillverkare verkar vara nöjda både med kvalitet och att kostnaden blir mycket lägre. Om man skriver ut mycket, köper på flaska och fyller på patronerna själv.
Kanske ett alternativ för den som gör egna profiler.

De intryck jag har fått vid studier av forum, recensioner och tutorials är att Prograf 1000 är så gott som problemfri. Den drar en del bläck vid körning av automatiserade underhållsrutiner.
Skrivarna från Epson får mer blandad kritik.
 

Micke_O

Aktiv medlem
Större patroner ger fler utskrifter men gör också ett större hål i plånboken.
De som byter till fristående bläcktillverkare verkar vara nöjda både med kvalitet och att kostnaden blir mycket lägre. Om man skriver ut mycket, köper på flaska och fyller på patronerna själv.
Kanske ett alternativ för den som gör egna profiler.

De intryck jag har fått vid studier av forum, recensioner och tutorials är att Prograf 1000 är så gott som problemfri. Den drar en del bläck vid körning av automatiserade underhållsrutiner.
Skrivarna från Epson får mer blandad kritik.
Köper man piratbläck har man iaf förbrukat sin rätt att komma och klaga på att skrivhuvudet geggar ihop :cool: Eller om livslängden på utskrifterna skulle bli kortare.

Ju större patron - desto lägre pris per milliliter.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Har kört canon pro 1000 i flera år utan tillsyn av några ränder på utskrifter. Sluppit allt meckande vilket epsons skrivare typ ofta kräver. Vill du ha en skrivare som verkligen fungerar utan strul så köp canon pro 1000.
Den enda nackdelen om du gillar att köra papper på rulle är att den inte tar det. Bildkvaliten mellan epson o canon är likvärdig inget du ser någon skillnad på.
För många år sedan hade epson ett litet övertag på bildkvalitet o det var därför jag körde epson då.
Har kört alla epson pro skrivare allt från A3 till storformat 24 rulle. Det dom haft gemensamt är att du måste köra nozzelcheck o undvika att ha skrivare stående utan att använda den. Min canon har varit stående i månader utan några som helst problem.
Så vill du ha en skrivare som verkligen fungerar bra så rekommenderar jag canon pro 1000 från stor erfarenhet av den o mängder med epson skrivare.
Tillägg
epson support är totalt värdlös o svindyr bara den är ett stort skäl att inte välja epson.
Jag har kört Epson i 15 år och bara sett ränder vid ett tillfälle och de berodde inte på min dåvarande R1800 utan på Lightroom 1.0 och dess gräsliga barnsjukdomar. P600 har aldrig bandat under de sju år jag hade den.

När det gäller sagda Canon-skrivare så skulle jag aldrig köpa en ny sådan bara för att Canon tydligen inte tagit fram något nytt på sex år. Om de nu faktiskt är på G med en ny skrivare som kanske även den är snålare med bläck, så varför då välja en som är dyrare i drift. Jag skulle vänta på den alla dagar i veckan.

Epson får skylla sig själva för gamla synder men jag kan ju inte hänga upp mig på de problem de hade exv. med R3000 som jag var på vippen att köpa men just då lanserades P600 och jag har aldrig ångrat det köpet. Sju år är väl ungefär vad jag förväntar mig av en fotoskrivare. Då är det ändå dags att byta.

P600 fick aldrig Precision Core-huvudena och den tekniken då den kom just i skarven när de då nya konsumentskrivarserien Workforce kom med den nya tekniken. Så P600 är verkligen yesterdays news den med men den är bra rätt använd och min enda i vändning mot den har varit designen med den gemensamma kanalen för svart. För de som vara kör exv. Photoblack så har även svart varait en ickefråga. Problemen kommer om man kör länge med Photo Black som jag gjorde och växlade till Matte Black utan att byta en fem år gammal patron.

Det var jag som var problemet där och inte skrivaren för det var verkligen korkat av mig och att be om problem. Som sagt så har de andra färgerna aldrig varit något problem. Den nya designen gör att dessa problem inte kan ske längre av de gamla skälet.

Jag tror inte jag kan nå fram till de som haft sin bild av Epson klar redan för 10 år sedan och det lika lite som Mac-frälsta idag kan ta till sig att Windows faktiskt utvecklats väldigt sedan Windows 95 och dess "Oåterkalleligt aplpikationsfel".

Det är sant att Epson skötte R3000-problemen uselt men jag har alltså inte haft några grava problem på 15 år tills jag började printa Matte Black med mina skrivare. Har alltså behövt deras service lika lite som jag behövt någon köpt service till alla utombordare jag haft sedan 1960-talet. Sköter man sina skrivare och sina motorer så bara går de precis som min snart femtio år gamla Johnsson 20 Hk. Jag renoverade riggen på den för två år sedan och den gör 23 knop och är fortfarande snabbare än min grannes 20 Hk 4 takts Suzuki på likvärdig båt. Men det är inte därför jag har den utan för att jag kan serva den själv och att ingen utom möjligen någon helt hopplös ur den Baltiska begåvningsreserven skulle komma på att sno den idag 2022.
 
Senast ändrad:

gamleJ

Aktiv medlem
Jag ser det inte som en nackdel att byta patroner ibland. De har ett bäst-före datum. Om det sedan spelar någon roll i praktiken vet jag inte.
Det är väl som med de flesta bäst-föredatum att det mer får ses som en rekommendation att snart byta patron. Marginalen är nog rätt stor innan det märks i utskrifter eller skapar andra problem. Jag hoppas skriva ut i den omfattningen att det blir ett ickeproblem. Det är absolut något att väga in dock om man vet att det oftast bara blir ett 20-tal utskrifter under året.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Större patroner ger fler utskrifter men gör också ett större hål i plånboken.
De som byter till fristående bläcktillverkare verkar vara nöjda både med kvalitet och att kostnaden blir mycket lägre. Om man skriver ut mycket, köper på flaska och fyller på patronerna själv.
Kanske ett alternativ för den som gör egna profiler.

De intryck jag har fått vid studier av forum, recensioner och tutorials är att Prograf 1000 är så gott som problemfri. Den drar en del bläck vid körning av automatiserade underhållsrutiner.
Skrivarna från Epson får mer blandad kritik.
Jag hade en tanke kring att behålla min P600 som testmaskin för fulbläck som jag nog nämnt tidigare, men har landat i att ska jag göra utskrifter ska de få bästa förutsättningarna. Båda skivarna har betydligt bättre bäckekonomi än min gamla så tror det räcker för mig.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Jag hade en tanke kring att behålla min P600 som testmaskin för fulbläck som jag nog nämnt tidigare, men har landat i att ska jag göra utskrifter ska de få bästa förutsättningarna. Båda skivarna har betydligt bättre bäckekonomi än min gamla så tror det räcker för mig.
He he "fulbläck", den var bra!
För min del så skriver jag ut så lite att bläckkostnad och papperskostnad inte påverkas av vilken skrivare jag har.
Egentligen skriver jag ut så lite så att det är svårt att motivera att syssla med egna utskrifter. Men det är roligt och lärorikt. Lite paradoxalt så blir kostnaden per utskrift tillräckligt hög så att jag inte skriver ut i onödan. Samtidigt växer inte pappersbuntarna på hög eller tar upp för stor plats i skåp och hyllor.
En del bilder gör sig allra bäst på ett barytapapper A3 eller större som man kan hålla i och känna på. Andra bilder ser bättre ut på ett helvitt matt bomullsark. Andra bilder passar inte alls för utskrift utan skall betraktas genomlysta på bildskärm.

Jag skulle satsa på Prografen eller efterföljaren eftersom jag vill undvika problem i onödan.
 

gamleJ

Aktiv medlem
He he "fulbläck", den var bra!
För min del så skriver jag ut så lite att bläckkostnad och papperskostnad inte påverkas av vilken skrivare jag har.
Egentligen skriver jag ut så lite så att det är svårt att motivera att syssla med egna utskrifter. Men det är roligt och lärorikt. Lite paradoxalt så blir kostnaden per utskrift tillräckligt hög så att jag inte skriver ut i onödan. Samtidigt växer inte pappersbuntarna på hög eller tar upp för stor plats i skåp och hyllor.
En del bilder gör sig allra bäst på ett barytapapper A3 eller större som man kan hålla i och känna på. Andra bilder ser bättre ut på ett helvitt matt bomullsark. Andra bilder passar inte alls för utskrift utan skall betraktas genomlysta på bildskärm.

Jag skulle satsa på Prografen eller efterföljaren eftersom jag vill undvika problem i onödan.
Jag får utskriftsklåda periodvis och då testar jag gärna flera typer av papper för en och samma bild. Är rätt dålig på att förutse vad som blir bäst. Som vanligt så tar det tid och med tiden och misstagen kommer erfarenhet. Lusten att skriva ut driver också fotograferingen bitvis. När det inte finns bilder kvar som lockar till utskrift tvingas jag ut i naturen eller in i projekt med blixtarna vilket är jättebra. Just att det ofta blir periodvis med utskrifterna talar för Canon.

Jag försöker att inte snåla med papper och bläck när lusten faller på. En del utskrifter förpassas till runda arkivet, det känns tufft eftersom varje utskrift kostar ganska mycket men jag ser ingen annan utväg om jag ska lära mig.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Jag får utskriftsklåda periodvis och då testar jag gärna flera typer av papper för en och samma bild. Är rätt dålig på att förutse vad som blir bäst. Som vanligt så tar det tid och med tiden och misstagen kommer erfarenhet. Lusten att skriva ut driver också fotograferingen bitvis. När det inte finns bilder kvar som lockar till utskrift tvingas jag ut i naturen eller in i projekt med blixtarna vilket är jättebra. Just att det ofta blir periodvis med utskrifterna talar för Canon.

Jag försöker att inte snåla med papper och bläck när lusten faller på. En del utskrifter förpassas till runda arkivet, det känns tufft eftersom varje utskrift kostar ganska mycket men jag ser ingen annan utväg om jag ska lära mig.
Vi får trösta oss med att även många av de stora stjärnorna gör många provutskrifter innan de blir nöjda med resultatet.
Men visst känns det gott när en lyckad bild matas ut ur skrivaren.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Vi får trösta oss med att även många av de stora stjärnorna gör många provutskrifter innan de blir nöjda med resultatet.
Men visst känns det gott när en lyckad bild matas ut ur skrivaren.
Ja det är njutbart.
Har väl inte alltid min kära hälft med på nödvändigheten av fotoprylsköpen jag gör, men när jag sålde skrivaren lät hon lite orolig i tonen, jag tröstade med att allt blir större och bättre och då blev hon lugn😃.
 

Micke_O

Aktiv medlem
Kan ju inte påstå att jag behöver kunna göra utskrifterna själv, det blir antagligen dyrare, men jag gillar att kunna göra det precis när jag vill och hur jag vill. Dessutom är det lärorikt.

Printandet har fått mig att fotografera lite annorlunda. Istället för att bara "ta en bra bild" försöker jag bestämma mig för hur jag vill att utskriften ska se ut innan jag tar bilden, det gör att jag planerar mera och är nogrannare med hur jag tar den (panorama, exponering etc). Lite flummigt men...
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Har kört canon pro 1000 i flera år utan tillsyn av några ränder på utskrifter. Sluppit allt meckande vilket epsons skrivare typ ofta kräver. Vill du ha en skrivare som verkligen fungerar utan strul så köp canon pro 1000.
Den enda nackdelen om du gillar att köra papper på rulle är att den inte tar det. Bildkvaliten mellan epson o canon är likvärdig inget du ser någon skillnad på.
För många år sedan hade epson ett litet övertag på bildkvalitet o det var därför jag körde epson då.
Har kört alla epson pro skrivare allt från A3 till storformat 24 rulle. Det dom haft gemensamt är att du måste köra nozzelcheck o undvika att ha skrivare stående utan att använda den. Min canon har varit stående i månader utan några som helst problem.
Så vill du ha en skrivare som verkligen fungerar bra så rekommenderar jag canon pro 1000 från stor erfarenhet av den o mängder med epson skrivare.
Tillägg
epson support är totalt värdlös o svindyr bara den är ett stort skäl att inte välja epson.
Bildkvalitet är inget binärt begrepp men ska man tro PCMagazines P900 review, så påpekar de att den ca sex år äldre Canon-skrivaren inte riktigt har samma svärta och gråtoner:

Compared with Canon's nearly five-year-old PRO-1000 and the four-year-old SureColor P5000, the P900 is clearly superior, with better black and grayscale output and a much more modern touch control panel. Epson's highly impressive SureColor P900 is a knockout 17-inch pro-grade printer for photos and graphic art, and it easily earns our Editors' Choice award.

Så svartvitt kanske får ett visst lyft i en efterföljande modell från Canon också och de vill säkert inte ses som två i i detta viktiga segment av svartvit printing de närmaste åren..

Det är väl också just i svartvit printing som det gjorts påtagliga framsteg i de senaste generationerna av skrivare. Även P600 var ju ett lyft på sin tid när de bläcken kom.

Jag är ju ingen större fan av Leica-kameror - tvärtom - men det finns en jag är mycket fascinerad av och det är deras monokroma M10 med 40 megapixels sensor. Det vore verkligt intressant att se vad en P900 kunde göra av bilder från den. Varför kan inte Sony fixa något sådant till oss andra för en rimlig kostnad?
 
Senast ändrad:

gamleJ

Aktiv medlem
Kan ju inte påstå att jag behöver kunna göra utskrifterna själv, det blir antagligen dyrare, men jag gillar att kunna göra det precis när jag vill och hur jag vill. Dessutom är det lärorikt.

Printandet har fått mig att fotografera lite annorlunda. Istället för att bara "ta en bra bild" försöker jag bestämma mig för hur jag vill att utskriften ska se ut innan jag tar bilden, det gör att jag planerar mera och är nogrannare med hur jag tar den (panorama, exponering etc). Lite flummigt men...
Blir sent svar för var ute i skogen och fångade kvällsljuset igår. Tror faktiskt det blev en eller två kandidater för utskrift så småningom.

Jag tror du kan byta ut antagligen med definitivt😃. Samtidigt så tillkommer ju en dimension jämfört med att beställa från firmor som gör det värt det för oss printare.

Jag tycker inte det låter flummigt men kan bara konstatera att jag inte är där ännu. Är bara glad om jag får till bilder som jag vill visa eller skriva ut. Genom att göra fler utskrifter kanske jag kommer dit en dag också.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag har inte kunnat göra något val ännu. En sak som jag tycker känns lite klurigt med Canon är att även om jag kan göra profiler så blir det svårt att hitta rätt inställning för media som bäst passar mina Epsonpapper. Det går väl till viss del att titta på tredjepartstillverkare och hur de valt för sina papper när de används på Canon men känns lite lurigt. Kanske vet någon av er hur jag kan tänka eller om ni sett några förslag på nätet som verkar vettiga?
 

snap01

Aktiv medlem
Större patroner ger fler utskrifter men gör också ett större hål i plånboken.
De som byter till fristående bläcktillverkare verkar vara nöjda både med kvalitet och att kostnaden blir mycket lägre. Om man skriver ut mycket, köper på flaska och fyller på patronerna själv.
Kanske ett alternativ för den som gör egna profiler.

De intryck jag har fått vid studier av forum, recensioner och tutorials är att Prograf 1000 är så gott som problemfri. Den drar en del bläck vid körning av automatiserade underhållsrutiner.
Skrivarna från Epson får mer blandad kritik.
Jag blev tipsad om canons skrivare från en annan fotograf kollega som tröttnade på allt strul med epson. Så jag bytte efter många år med epsons bästa skrivare o det är så stor skillnad i enkelheten . Funkar klockrent varje gång.
 

snap01

Aktiv medlem
Tack!
Har sett dina inlägg i andra trådar och tillförlitligheten är tillsammans med priset det som talar för Canon. Vad jag förstår räcker patronerna rätt länge eftersom de är på 80ml. Troligen i paritet med nya Epson som visserligen går snålare men bara har 50ml i sina.
Ang bläcket så tycker jag dom är lagom stora i canon pro 1000. Inte superstora som till epson 7900 där ett bläckbyte gick på typ 15000 kr. Visst priset var typ 25% billigare men det krävs stora kvantiteter utskrifter om det ska löna sig med storformatskrivare.

Ang överblivet papper från epson så brukar liknande profiler för samma typ av papper fungera rätt bra. Hanemuhle eller canons profil kan fungera rätt bra med epson pappret.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Ang bläcket så tycker jag dom är lagom stora i canon pro 1000. Inte superstora som till epson 7900 där ett bläckbyte gick på typ 15000 kr. Visst priset var typ 25% billigare men det krävs stora kvantiteter utskrifter om det ska löna sig med storformatskrivare.

Ang överblivet papper från epson så brukar liknande profiler för samma typ av papper fungera rätt bra. Hanemuhle eller canons profil kan fungera rätt bra med epson pappret.
För mig som kommer från patroner på 25,9 ml och extra svinn av bläck vid patronbyten mm kommer nog tycka de stora 80ml patronerna räcker länge. Det står dock en hel del om PRO 1000 och dess slösande av bläck efter varje utskrift och med självrengöringscykler som verkar ske ofta. Lite av detta går tydligen att ändra genom inställningar men inte allt. Vissa saker blir uppförstorat på nätet och många med dig verkar nöjda trots allt.

Jag tror också det går att finna någon mediainställning som fungerar hyfsat men det är ett plus på Epsonsidan att de har egna papper som jag använder och gillar. Canons egna papper har jag noll koll på men det verkar som de flesta Canonprintare använder papper från Hahnemuhle eller Canson. Det blir totalt fler valmöjligheter med Epson på så vis, men lägre kostnad och troligen mindre strul lockar också. Pust, övertänker förmodligen. Kanske blir det att köra krona/klave i slutändan som jag varit inne på. Hade maskinerna kostat lika mycket skulle jag valt Epson men nu skiljer det nästa 4000kr mellan alternativen eftersom jag kan handla Canonskrivaren lite förmånligare än nätpriserna.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
För mig som kommer från patroner på 25,9 ml och extra svinn av bläck vid patronbyten mm kommer nog tycka de stora 80ml patronerna räcker länge. Det står dock en hel del om PRO 1000 och dess slösande av bläck efter varje utskrift och med självrengöringscykler som verkar ske ofta. Lite av detta går tydligen att ändra genom inställningar men inte allt. Vissa saker blir uppförstorat på nätet och många med dig verkar nöjda trots allt.

Jag tror också det går att finna någon mediainställning som fungerar hyfsat men det är ett plus på Epsonsidan att de har egna papper som jag använder och gillar. Canons egna papper har jag noll koll på men det verkar som de flesta Canonprintare använder papper från Hahnemuhle eller Canson. Det blir totalt fler valmöjligheter med Epson på så vis, men lägre kostnad och troligen mindre strul lockar också. Pust, övertänker förmodligen. Kanske blir det att köra krona/klave i slutändan som jag varit inne på. Hade maskinerna kostat lika mycket skulle jag valt Epson men nu skiljer det nästa 4000kr mellan alternativen eftersom jag kan handla Canonskrivaren lite förmånligare än nätpriserna.
Jag kikade lite på olika priser idag.
Grafisk-Handel säljer P900 med rullhållare och provpaket Hahnemuhle för 13920 kr. Jag antar att det är ett bra pris. Man får nästan rullhållaren på köpet och Pro-1000 har ju ingen rullhållare överhuvudtaget.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag kikade lite på olika priser idag.
Grafisk-Handel säljer P900 med rullhållare och provpaket Hahnemuhle för 13920 kr. Jag antar att det är ett bra pris. Man får nästan rullhållaren på köpet och Pro-1000 har ju ingen rullhållare överhuvudtaget.
Tack! Jag har sett erbjudandet som skulle gått ut i dagarna men nu har de förlängt det. För 1200kr extra blir det både rullhållare och papper. Det är inte omöjligt att en beställning läggs efter min semestertripp om det blir några pengar kvar😃. Är däremot lite tveksam till om jag kommer köpa rullar. Känns inte som det sparar några pengar och meckigt med att klippa och sedan beskära. Visst kan det bli något panorama någon gång men inte så troligt. Möjligen missar jag någon annan fördel med rullar. Eftersom rullhållaren kostar runt 3000kr att köpa separat går den nog att sälja med vinst om den mest blir liggande i och för sig. Jag är iallafall klar över att det blir P900.
 
ANNONS