Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Panasonic DMC-FZ20

Produkter
(logga in för att koppla)
Mors!

Det skrivs inte många rader om Lumixarna här inte så det är kul när det dyker upp en tråd! Jag har en FZ10 sedan i julas och är grymt nöjd med den. Men FZ20 har ju en uppsjö bra funktioner som inte finns i min kamera. Så vi får se, det lutar åt ett byte... Ser spänt fram emot recensionen på dpreview, räknar kallt med at det kommer att bli en jämförande test mellan FZ10 och FZ20.
12x optisk zoom kombinerat med kvalitetskänslan och storleken på FZ10'an ger mersmak, jag vill ha en FZ20!!! :)

"Äntligen..."

Ett välkommet svar!
Jo, Det är faktiskt fr a designen, zoomen (x12)och zoomen (Leica) som gör produkten intressant.
Jag är däremot lite orolig för största vidvinkeln 36mm. Är nämligen bortskämd med Pentax MZ-5 28mm-.
Tror det eller ej så har jag väntat med att skaffa digitalkamera! ((har egentligen inte "hunnit")). Tillbringar nu sista semesterdagarna med letande.
Kan man sätta på vidvinkel? Dyrt?
Ps: Klart man vill ha nyare produkter men då blir man pank. Jag brukar tvinga mig själv att "hedra" gamla prylar(!) och behålla dem länge.
Mvh

Jag är världsmästare i att bevara gamla prylar! Jag bokstavligen vadar omkring i gamla grejor jag inte haft hjärta att göra mig av med! Du skulle se mitt garage... :)
Men om jag kan få ett bra pris på en FZ20 från USA och sälja min FZ10 i Sverige så blir det inte så dyrt att byta upp sig, vi får se.
Vidvinkellins finns att köpa till FZ-10'an och även FZ-20 men den kostar en del, Du får motsvarande 29 mm brännvidd på den eller 0.8x förstoring.
Länk med info finns här: http://panasonic.co.jp/pavc/global/lumix/fz20/index.html

Ska du använda vidvinkel för stillastående motiv så är det busenkelt att sätta ihop panoramabilder med den programvara som medföljer, se.tex på bilderna från Sviestads racerbana som jag lagt upp på http://www.lms.se - klicka sedan på Roadracing och bläddra ned lite på första sidan.

Och så ska du kalla dig för amatör?

Det var riktigt fina panoramabilder.
Låter bra att kunna skaffa vidvinkellins senare.
När Du skaffar FZ-20 från Staterna, vad tror du att det kostar då?
Mvh

Amatör, missbrukat ord..ordet amatör har inget med kunskapsnivå eller skicklighetsgrad att göra..talar bara om att man gör det för intresses skull, utan att få/ta betalt.

En amatör kan mycket väl vara skickligare än ett proffs och ha mer kunskaper.

>Kim W: Jo, så sant som dé vá sagt. Min rubrik var menad som komplimang till Torkel B.
Du har rätt i att begreppen proffs versus amatör antyder om en viss färdighet utnyttjats yrkesmässigt eller ej, dvs om man "lever på det" eller inte.
Själv föredrar jag de mer svenska benämningarna yrkesfotograf versus fritids- eller hobbyfotograf.
Då kan det låta mer gramatiskt korrekt att påstå att en viss "fritidsfotograf" tar "professionella" foton.
Du har också rätt i att ordet amatör "missbrukas" en del då man ofta brukar ordet för att beskriva "nybörjare", ger därmed ordet automatiskt lite dålig klang.
Ps: Jag tycker om att diskutera språk.
Mvh

I USA ligger den på knappt 600 dollares, verri verri godd! Två av mina kollegor vill ha en FZ-20 nu efter dagens besök på Trä & Teknikmässan i Göteborg. De blev rätt så impade av FZ-10'ans fetingglugg med 2.8 i ljusstyrka och bildstabilisering som grädde på moset. Jag har alltid retat mig på att ISO100 och uppåt ger brusiga bilder men jag har å andra sidan aldrig provat att ta en fotokopia på en hög-iso bild. Ska testa det, i 10x15 så borde det inte spela någon större roll om det finns lite brus. Upplyser förresten om att www.kodak.se bara tar 1 krona per kopia, specialsommarpris!
Inga fler som dräglar över FZ-20? Det är bra aktivitet på Panasonicforumet på www.dpreview.com annars.

>Torkel B: Tack. Fraktkostnad fotohandlare?
Har släkting i staterna. Privatfrakt kostnad?
Var så säker på at jag kommer att utnyttja dina kunskaper om jag ska köpa från USA.
Mvh

Jag har en kollega i USA som åker hit ibland så frakten ordnar jag på det sättet. Annars åker man garanterat på både fraktkostnad, tull och moms så då kan det bli väldigt dyrt istället. Men jag köper ju en "lätt" begagnad kamera av min kollega och då kan ingen kräva mig på varken moms eller tull, i alla fall inte i min värld.
Vet inte vad frakten kostar om det ens finns så många handlare som skickar utanför USA.
Jag antar att en stor del av de som köper megadyra DSLR kameror med lika dyra objektiv vet betydligt mer om vad som gäller när man handlar i USA...

Nu har Lumix FZ-20 börjat säljas. Frågan är om man ska slå till eller om det kan dyka up fler handlare på Price runner...
Mvh

Tullavgift?

Hej, det är bara jag igen.

Vet ni hur mycket det kan bli i tullavgift om man ber någon man känner i USA att posta en FZ20 hit till Sverige?
Är det samma tullavgift från England hit?
Hälsningar
"In Love With Lumix"

Kromatisk aberration FZ-20?

Just när man vill slå till så får man läsa på flera håll att FZ-10:an har problem med kromatisk aberration och att man förväntar sig mer problem med FZ-20.
Då ställer jag denna taskiga fråga: Är FZ-20 prisvärd? Är det så att man kan luras av utseendet? (den fina optiken och vackra designen)
Mvh

Re: Kromatisk aberration FZ-20?

nicephoto skrev:
Just när man vill slå till så får man läsa på flera håll att FZ-10:an har problem med kromatisk aberration och att man förväntar sig mer problem med FZ-20.
Då ställer jag denna taskiga fråga: Är FZ-20 prisvärd? Är det så att man kan luras av utseendet? (den fina optiken och vackra designen)
Mvh
Venus engine II ska ha en massa trix för att minska kromatisk aberration, läs min post på dpreview för en bra länk:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1033&message=10003559

Tack! Hastade igenom texten, förstår inte riktigt. Verkar som om kameran har inbyggd mekanism mot "CA"? Ska man ändå kunna bearbeta efteråt?
Uppstår CA bara vid tele?
Mvh

ANNONS
Götaplatsens Foto