Annons

Panasonic G9 - Bildstabilisering

Produkter
(logga in för att koppla)

moen93

Medlem
Hej!

jag har investerat i en kamera, en Panasonic G9. Efter en hel del research och funderande så valde jag ut denna kamera då ett bra pris dök upp. Tanken var att använda kameran till filmning men även ha en kamera som fungerar bra att fotografera med.
Tyvärr har jag inte fått detta att fungera speciellt bra då bilderna blir väldigt suddiga, det är som att fokuset hamnar fel hela tiden trots att jag försöker ställa det rätt på objektet. Även fast jag "bara" fotograferar porträtt som är stillastående så blir bilderna väldigt suddiga, finns ingen skärpa någonstans i bilden (tänkte jag från början).
Nu börjar jag istället fundera om det blir rörelseoskärpa då jag fotograferar och filmar handhållet.

Jag har ställt in på objektivet att OS ska vara på, jag har satt på bildstabilisering i menyn för kamerahuset. Dock visar det ändå att bildstabiliseringen är off för kameran i live-view. Jag har försökt att trixa fram och tillbaka men hur jag än gör så står detta på OFF. Någon som har någon bra förklaring eller på något sätt kan hjälpa mig med detta. Börjar fundera om något är fel på kameran eller objektivet...

Jag har även uppgraderat G9 till den senaste versionen som släpptes för inte så länge sen gällande en hel del större uppdateringar.

Kamerahus: Panasonic G9 (köpt begagnat)
Objektiv: Sigma 27-70 2.8 OS, canon fattning (köpt begagnat)
Tillbehör: Metabones Canon EF till Micro 4/3 T Speed Booster Ultra
 

Bilagor

RWE

Medlem
Du kan bara använda stabilisering i objektivet och kamerans inbyggda bildstabilisering samtidigt med Panasonics egna objektiv, med andra objektiv måste du använda antingen kamerans eller objektivets stabilisering. Här går Panasonic igenom hur de olika inställningarna för kamerans bildstabilisering fungerar:
 

moen93

Medlem
Du kan bara använda stabilisering i objektivet och kamerans inbyggda bildstabilisering samtidigt med Panasonics egna objektiv, med andra objektiv måste du använda antingen kamerans eller objektivets stabilisering. Här går Panasonic igenom hur de olika inställningarna för kamerans bildstabilisering fungerar:
Tack för svar! Jag har under morgonen lyckats fått till det, gud vet hur.. men jag tog av hela kittet med adapter fastsatt i objektivet och satte tillbaka på kamerahuset. Då fungerade helt plötsligt stabiliseringen (enligt displayen i alla fall).
Dock får jag enbart upp det här med att ställa in brännvidd när jag bara har adaptern påsatt på kamerahuset, så fort jag sätter dit objektivet igen så kan jag inte ställa in brännvidden. Är detta normalt? Enligt videon du länkade till så ska brännvidden ställas in för objektivet, det verkar som att han kan ställa in brännvidden när han bara har en adapter påsatt på kamerahuset och ej objektivet på.

Hur som haver så verkar problemet vara löst, nu ska jag ut och testfotografera lite för att se om det hjälper.. dock har jag läst mycket om att AF inte vill fungera bra trots att den dyrare varianten av adapter (Metabones) används för full elektroniköverföring. Har du läst något om detta eller har egna erfarenheter av det?
 

RWE

Medlem
Jag tror att brännvidden bara behöver ställas in när objektivet och adaptern saknar elektroniköverföring, annars så känner kameran av brännvidden själv. Så när objektivet inte är på kameran så får inte kameran någon information och frågar då om brännvidd.

Autofokusen funkar bäst med Panasonics egna objektiv som har stöd för deras "Depth from defocus" Men även Olympus objektiv funkar bra. När man har en adapter och objektiv som inte är anpassat för kameran så tappar man en hel del i autofokusprestanda. Metabones har en artikel om autofocus med deras adapter https://www.metabones.com/article/of/mft-manual-using-autofocus
 
ANNONS