Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Panorama-program för Tiff-bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Falumas

Aktiv medlem
Innbär det att om jag installerar Silverlight att jag kan skicka ICE panoramor direkt för visning via en länk?
Jag behöver alltså inte ha någon hemsida?

/perhel
Du måste ha en hemsida och betraktaren måste ha silverlight installerat.

Silverlight är Microsofts svar på Adobe Flash, men än så länge är det bara stort i USA.

/Karl
 

perhel

Aktiv medlem
Du måste ha en hemsida och betraktaren måste ha silverlight installerat.

Silverlight är Microsofts svar på Adobe Flash, men än så länge är det bara stort i USA.

/Karl
Ok..jag söker ett program där jag kan skicka en exe.fil så att betraktaren kan kolla panoramat utan att ha ett speciellt program installerat?

/perhel
 

MSLink

Aktiv medlem
Photoshop CS3 och CS4 gör ett väldigt bra jobb tycker jag. Har provat lite Hugin men blev inte riktigt bra och det beror nog på att jag inte har panohuvud.
 

MSLink

Aktiv medlem
Det går även om man tar handhållna bilder, men då kan det betyda att man får jobba lite mer innan man får det helt bra.
Med Photoshop blev det riktigt bra direkt faktiskt men eftersom jag har inte kört så mycket panofotografering så kan jag inte säga något.. Hugin är säkert ett bra program också och det handlar nog också att man ska kunna använda det :)
 

olind

Aktiv medlem
Jag har använt stativ till några bilder men dom flesta gör jag på frihand med en gammal PowerShot. Jag måttar mot horisonten och överlappa ca 30% på bilderna. Lite exempel finns här, dom flesta är gjorda med Hugin.

Jag tycker oftast att ifall man behöver göra mycket manuella justeringar brukar det betyda att man har missat något vid fototilfället.
 

Falumas

Aktiv medlem
Photoshop CS3 och CS4 gör ett väldigt bra jobb tycker jag. Har provat lite Hugin men blev inte riktigt bra och det beror nog på att jag inte har panohuvud.
Jag brukar använda kameran som kulspruta helt på fri hand när jag tar mina panoramor, Hugin har aldrig haft problem med det. CS4 måste jag hållla på med på jobbet och eftersom adobes användargränssnitt och arbetsflöde inte alls passar mig, håller jag mig så långt ifrån dom jag kan när jag är hemma och fixar med mina foton.

/Karl
 

tryman

Medlem
Jesus vad många svar!!! Tack för alla tips!!!

Nu har jag testat både Hugin och MS ICE, dock utan några vettiga resultat...

Hugin ger felmeddelande "glut32.dll missing" när jag ska spara panoramat. Testade både med jpg och 16bit Tiff, testade ominstallera programmet, men inget fungerade. Kanske nåt skit med Vista? Ska maila till Hugin-killarna och kolla vad det betyder.

MS ICE verkar inte kunna behandla 16bit Tiff. Jpg gick igenom, dock med några oönskade effekter. Moiré i räfflade plåt-tak i bilden, samt tydliga raka skarvar i samma typer av ytor.

Ska kika lite på PTGui snart.
 

Didgeridoohan

Aktiv medlem
Vilken version av Hugin har du hittat? Om det inte är den du redan har, så prova den här:

http://www.allardkatan.net/misc/hugin/hugin0904_win32_setup_RC3.exe

Det är den senaste versionen du kan hitta för Windows. Just den här saknar dock autopano-sift-c (kontrollpunktsgeneratorn) men den kan du ladda hem här:

http://www.pannarran.se/autopano-sift-c.exe

Lägg den i Hugin\bin och allt ska vara klart för att köra.

Själv har jag aldrig sett någon anledning att köpa PTGui, eftersom Hugin klarar av det mesta (om inte allt) som PTGui kan.
 
Senast ändrad:

Jochum Berg

Aktiv medlem
PTgui kostar lite och är för de som vill lägga ner lite energi på detta. Hugin och liknande räcker förmodligen för de flesta som bara vill göra några panoramor då och då.
 

tryman

Medlem
Jag har laddat ner från deras hemsida, dvs samma länk som olind skrev. Laddade ner den igår em så jag antar att den är hyfsat ny ;)

Provar ta allt från början igen, så jag har just laddat ner den igen å ska installera snart, får trixa med det hela ikväll å se om d blir någe bättre.

Annars ska jag testa didgeridoohan´s länk.

Fick en länk av en hugin-snubbe, kanske användbart för andra här också:
http://groups.google.com/group/hugin-ptx

Där kan man visst bolla sina Huginproblem, ska prova med det.
 

tryman

Medlem
Didgeridoohan, tack för länken!

Den version som du har funkade utmärkt! Den skiljer sig från den version som jag laddade ner från Hugins hemsida, hur kommer det sig?
 

Didgeridoohan

Aktiv medlem
Didgeridoohan, tack för länken!

Den version som du har funkade utmärkt! Den skiljer sig från den version som jag laddade ner från Hugins hemsida, hur kommer det sig?
Den officiella versionen för windows som du hittar på http://hugin.sourceforge.net (0.7.0) är från oktober 2008. Den versionen jag länkade till (version 2009.4.0) släpptes för en månad sedan. Det har hänt en hel del mellan dessa två versioner...

Anledningen till att det inte finns en nyare officiell version för windows är att det inte funnits någon som vill ta på sig det ganska svåra arbetet med att bygga en installation som klarar utvecklarnas krav.
 

tryman

Medlem
Ok! Synd att programmerandet ska ligga i vägen för nedladdning av ny verion.

Hur som helst, tackar så mycket för hjälpen :)
 

Fotograf Martinz

Aktiv medlem
Panoramamjukvara

Hej !!
Photomerge i Photoshop CS 3 el. 4 är alldeles förträffligt annars finns det på nätet sök på redigeringsprogram panorama, finns testversion för funktionskoll.. (Photomatrix om jaj inte misstar mig)
Lycka till
Har själv använt åvanstënde program med mycket bra resultat.

Mikael Martinz
Fotograf
 

Falumas

Aktiv medlem
Hej !!
Photomerge i Photoshop CS 3 el. 4 är alldeles förträffligt annars finns det på nätet sök på redigeringsprogram panorama, finns testversion för funktionskoll.. (Photomatrix om jaj inte misstar mig)
Lycka till
Har själv använt åvanstënde program med mycket bra resultat.

Mikael Martinz
Fotograf
Jag rekomenderar Hugin starkt över CS-suiterna. Resultatet från Hugin blir lika eller näst intill lika bra och kräver 2% av tiden. Lägger man dock lite tid på att berarbeta bilderna innan man slänger in dom i Hugin så får man även med Hugin perfekt resultat.

Karl Gilén
Amatör som inte har någon kund att fakutera sin tid till och som har en familj som också kräver tid.
 
ANNONS