Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Panorama software
- Trådstartare Figlewski
- Start datum
Ja, PTAssembler är åtminstone mitt val. Valet för mig stod mest mellan PTAssembler och PTGui och där vann PTAssembler mest på att det fanns ett riktigt aktivt diskussionsforum där man kan få hjälp.
Nu var det ett tag sen jag tittade runt, men skulle jag göra det idag skulle jag också kasta ett öga på opensourcealternativet Hugin. Det kändes inte riktigt moget när jag valde, men kanske det är det idag?
Nu var det ett tag sen jag tittade runt, men skulle jag göra det idag skulle jag också kasta ett öga på opensourcealternativet Hugin. Det kändes inte riktigt moget när jag valde, men kanske det är det idag?
niklasl
Aktiv medlem
Som Jim valde jag också PTAssembler men för att det kändes lättare att jobba med än PTGui. På den epostlista jag läst av och till får jag dock intrycket att flertalet arbetar med PTGui. PTAssembler har jag inte fått att funka med fisheye-bilder som utgångspunkt (alltså 8mm, inte semifisheye) men jag tror det ska vara fixat i senaste upplagan.
Hugin gick bort av samma skäl som Jim skriver, Panorama Factory var sunkigt och gick också bort. Realviz Stitcher har jag inte testat då det kostar en vacker slant (även om det finns keymakers att tanka hem från nätet). Canons PhotoStich är alltför enkelt.
Hugin gick bort av samma skäl som Jim skriver, Panorama Factory var sunkigt och gick också bort. Realviz Stitcher har jag inte testat då det kostar en vacker slant (även om det finns keymakers att tanka hem från nätet). Canons PhotoStich är alltför enkelt.
-Catherine-
Aktiv medlem
Photostitch funkar fint.
Cool 360 är väl ett ngt enklare program som gör quicktime-filer av dina bilder som jag förstått.
/Catherine
Cool 360 är väl ett ngt enklare program som gör quicktime-filer av dina bilder som jag förstått.
/Catherine
Gubb-ängen
Aktiv medlem
Det här programmet tycker jag verkar lovande, och gratis för privat bruk.
Jag skickar med en "rå" bild av resultatet från 5-6 bilder som programmet plockat ihop helt automatiskt och utan koppling till kameramärke eller annat program. Obs bortse från bildens kvalitet i övrigt.
Stativ och blixt använt.
www.cs.ubc.ca/~mbrown/autostitch/autostitch.html
Jag skickar med en "rå" bild av resultatet från 5-6 bilder som programmet plockat ihop helt automatiskt och utan koppling till kameramärke eller annat program. Obs bortse från bildens kvalitet i övrigt.
Stativ och blixt använt.
www.cs.ubc.ca/~mbrown/autostitch/autostitch.html
Bilagor
Senast ändrad:
Smirre
Aktiv medlem
Du kan ju göra inställningar i autostich för att få en större bild, själv så har jag provat att göra ett panorama från utsiktspunketn over kata-noi, kata och karon beach i phuket och det blev riktigt bra, storleken som jag ville ha satte jag till 18000 x det som programmet räknade ut att det skulle bli, bilderna är tagna med handhållen kamera. Har skrivit ut ett par panorama bilder med min Epson 1290 i storleken 90 x 28 cm.
Prova att ändra inställningarna med hjälp av textfilen som finns med autostich.
/ Jerker
/ Jerker
Kjanr
Aktiv medlem
andewid
Aktiv medlem
Du kan få Autostitch att kompensera för aningens olika exponering i bilderna. Aktivera "Sigma Gain" (tror det heter så) och ställ upp värdet från 0.1 till 0.5 eller så. Brukar räcka. =)corrupt skrev:
Jag lägger min röst på autostitch! Det är så behändigt och enkelt, inget stativ krävs eller extra joxande och ställande med kameran. Så länge man kommer ihåg att köra med samma exponering för serien så blir allt bra.
aceeo
Aktiv medlem
Smirre skrev:
/ Jerker
Jag är åter tillbaka på det eminenta programmet Autostich, glömde ju att det fanns en flik med "Options", numera får även jag bilder i rätt storlek.......
// Anders
d-play
Aktiv medlem
Jag använder själv Hugin, och visst, det är fortfarande i betastadiet, men jag tycker det funkar alldeles utmärkt och det är ju framförallt gratis!
Du kan kolla in lite panoramabilder jag skapat på min hemsida:
http://bilder.d-play.com
/ Christian
EDIT: Adressen till Hugin är http://hugin.sf.net
Du kan kolla in lite panoramabilder jag skapat på min hemsida:
http://bilder.d-play.com
/ Christian
EDIT: Adressen till Hugin är http://hugin.sf.net
Senast ändrad: