Annons

Papper på 120-film

Produkter
(logga in för att koppla)

mixon

Aktiv medlem
Hej

Nu ska jag till och framkalla min första 120-film och har en fundering som jag vill ha svar på innan jag ger mig in i mörkret och fumlar.

Ska pappret som finns på 120-filmen avlägsnas innan framkallning och i såfall hur sker detta?

(Filmen är en agfa APX100)

Ja, papperet skall bort så filmen är fri.

Ett litet tips.
När du tagit ur filmen och står i mörkret, tag en filmklämma och fäst i änden på papperet,
Rulla på filmen på spolen, filmklämman hjälper till att hålla filmen sträkt så att den inte krullar sig under tiden du laddar den,
När du kommit till slutet tag och drag försiktigt bort tapen (som håller ihop film och papper) från filmen.
Låt papperet falla till golvet, rulla färdigt filmen och förslut filmburken.

Ja, pappret ska bort. Det sitter fast med en tejpbit i början av filmen. Pappret är längre än filmen. Jag brukar låta pappret sitta kvar när jag laddar spiralen. När filmen nästan är helt inne drar jag bort det försiktigt och avlägsnar tejpen. Om jag bara laddar en 120-film i min Paterson-spiral brukar jag låta tejpen sitta kvar och vika runt den runt filmänden.

Jag brukar låta filmen ligga över lillfingrarna när jag laddar spiralen. Då slipper jag låta filmen hänga ned.

När jag tar fram filmen från 120-spolen i mörkrummet så låter jag den rulla ihop sig i ena handen. Pappret rullar ihop sig för sig själv. När jag når tejpen så drar jag försiktigt av det. Papperet släpper jag antingen på golvet eller lägger på skrivbordet/diskbänken. Sedan är det bara att ladda filmen i spiralen, lägga i dosan och på med locket. Sedan tänder jag lampan.

Tusen tack nu är första rullen framkallad. Jag har en liten tank där man bara får plats med en 120-spiral. Såg dock att det fanns gott om utrymme kvar på spiralen med en 120-film laddad. Någon som brukar köra två rullar på en spiral?

Brukar du tejpa samman filmerna för att undvika att dem överlappar varandra i spiralen?

Har själv aldrig provat att framkalla två 120-rullar på samma spriral men om man tejpar ihop dem borde det funka utan att de överlappar varandra. Man bör i så fall kunna spara ganska mycket framkallare och fix. Dock får man nog se upp så att framkallningsmängden räcker till de båda filmerna. Dubbelt så mycket filmyta ska ju framkallas med samma vätskemängd. Men med tanke på att ca halva vätskemängden räcker för en småbildsfilm med ungefär lika stor yta som en 120-film bör det inte vara några problem. Späder man framkallaren mer än normalt kan det däremot vara nödvändigt att öka mängden framkallare än vad som täcker spiralen.

Visst kan man köra två 120-rullar på samma spiral. På de Jobo-spiraler jag använder finns en liten röd "stopp-flärp" (löstagbar) på ena plana sidan.

När man dragit in den första filmen så långt mot mitten det går, fäller man ner "stopp-flärpen" och trycker fast den, så att knoppen på änden av flärpen går in mellan spiralens spår. Den hindrar då filmerna från att överlappa varandra när man trär i film nummer två.

/Anneli

Jag brukar aldrig tejpa ihop filmerna. Det blir för krångligt. Jag brukar se till att den första filmen går i botten på spiralen. Det är ungefär 3-4 var in på spiralen. Film nummer 2 drar jag bara in så att hela filmen hamnar just innanför början av spåret. Jag har aldrig misslyckats med den metoden.

Använder man vanliga spiraler typ Paterson utan stop-flärpar måste man nog tejpa ihop filmerna för att undvika överlappning. Men det kanske finns stoppflärpar som tillbehör även på dessa? Någon som vet?

Till 2 rullar 135-film går det åt. 600 ml framkallare. När jag framkallar 2 st 120-rullar använder jag 600 ml även då det räcker med 500 ml för att täcka filmen. Jag ser ingen skillnad på att framkalla 1 eller 2 rullar i 600 ml framkallare.

Jag använder Paterson-spiraler utan tejp och stoppgrejer. Det fungerar för mig. Att hålla på med tejp i mörkret låter som ett bra sätt att få mekaniska skador på filmen.

PerFogelberg skrev:
Jag brukar aldrig tejpa ihop filmerna. Det blir för krångligt. Jag brukar se till att den första filmen går i botten på spiralen. Det är ungefär 3-4 var in på spiralen. Film nummer 2 drar jag bara in så att hela filmen hamnar just innanför början av spåret. Jag har aldrig misslyckats med den metoden.

Hur lyckas du få den första filmen att gå i botten av spiralen med en vanlig Paterson-spiral?
Frammatningskulorna passeras ju av filmändens slut och sedan kan du inte mata längre. Då befinner sig filmen i början av spiralen.

PerFogelberg skrev:
Jag trycker in den 3-4 varv till med fingret.

Är det inte risk för mekaniska skador då? Är det inte väldigt trögt att trycka in filmen med fingrarna och är det inte stor risk för att den hoppar ur spåren då?

mixon skrev:
Tusen tack nu är första rullen framkallad. Jag har en liten tank där man bara får plats med en 120-spiral. Såg dock att det fanns gott om utrymme kvar på spiralen med en 120-film laddad. Någon som brukar köra två rullar på en spiral?
Jodå, det går utmärkt MEN tänk på att om du har soppa för engångsbruk, t.ex. D 76 som är utspädd så går det galet. Framkallningen är endast till för en rulle och klarar inte två. Kör du konc. D76 är det inga problem. Låt inte heller rullarna överlappa varandra för ligger de ihop blir det ingen/dålig framkallning eller fixering där. Men det är ganska gott om plats för två om det är en spiral som tar 135-film också.
Us

Den sista biten in till botten brukar (i varje fall med mina småbildsfilmer i Paterson-spiraler) var den trögaste och med tanke på att 120-filmen betydligt lättare åker ur spåren verkar det som om man skulle kunna få problem med fingerputtarmetoden? Men jag ska prova nästa gång jag framkallar 120-film.

Sonnaren skrev:
Jodå, det går utmärkt MEN tänk på att om du har soppa för engångsbruk, t.ex. D 76 som är utspädd så går det galet. Framkallningen är endast till för en rulle och klarar inte två. Kör du konc. D76 är det inga problem.
Us

Eftersom 290ml D76 utspädd 1+1 räcker gott och väl för att framkalla en hel småbildfilm bör det räcka med 580ml D76 utspädd 1+1 för att framkalla två 120-filmer som ju är ungefär samma yta som två småbildsfilmer. Ytterligare utspädning kräver däremot större mängd framkallare. Rekommenderad minsta mängd framkallare för att täcka spiralen med en 120-film i Paterson-dosa är 500ml och jag skulle inte finna det för otroligt att även detta räcker när det gäller färsk och oanvänd D76 1+1 för två 120-filmer men tar man 600ml är man nog helt inom marginalerna.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto