Annons

"Parametrar" i 10D

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Det finns ju lite olika "parametrar" i 10D som man kan ställa in. Men visst är det så att de inte spelar någon roll om man skjuter RAW?

Och i RAW-konverteringen (brukar använda PS inbygda RAW-konverterare) så bör väl alla reglagen stå på 0 (noll) för att lämna bilden oberörd? (Tänker på sharpness, saturation och contrast)

Vill bara verifiera vad jag tror att jag vet :)

Beror på

Inga "parametrar" påverkar bilden om du lagrar den som raw. De lagras dock i rawfilen som preferenser. Ungefär som ett antal filter av olika sorter.

Om du öppnar raw filen med ett av Canons program för konvertering så kommer detta att nyttja parametrarna för att visa bilden initialt. Alltså lägga på ett antal filter. Dessa kan du dock plocka bort och manipulera bäst du vill, men bilddatat i botten kommer alltid att vara detsamma.

De inställningar som CameraRaw föreslår antar jag baseras på vad det är för kameramodell du nyttjar. Jag tolkar det som att det blir samma default-värden oavsett om råfilen kommer från en 10D eller en Nikon Coolpix 5400.
Hur den använder de parametrar som EOSen sparat i raw filen vet jag faktiskt inte.

/Micke

ANNONS
Götaplatsens Foto