Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RAW-konvertering och Rawshooter Essentials... igen!

Produkter
(logga in för att koppla)

JOLidman

Aktiv medlem
Skärpa

Många med mig har problem med att skärpa bilderna tillräckligt, men inte för mycket.

Utgå ifrån att du ska titta på bilden i 100% när du skärper, sedan är jag inte 100 på vad funktionen "Detail extraction" gör med bilden.

Använder RSP-06 så mycket som möjligt, kan bli finputs i APE.
 

JOLidman

Aktiv medlem
Tumnagelbilderna

Har problem när jag tar bort (soptunna) RAW-bilderna. MRW-negativet försvinner men THM ligger kvar och jag får städa mappen manuellt.

Någon som vet varför ???
 

swepri

Aktiv medlem
.Z. skrev:
Man kanske kan tänka sig att göra små jpegar enbart i katalogsyfte & sedan utifrån dessa hitta till RAW-originalen?

Var lite inne på det själv men hittade ingen smidig metod utan började använda Adobe Bridge i stället & det läser mina RAWfiler (KM).

//Larsa
Jag gör faktiskt så i IMatch. För att framtidssäkra katalogen men inte manipulera själva RAW-filerna så har jag en liten JPEG för varje RAW där jag skriver in IPTC-data. Med andra ord kan jag använda JPEG-bilderna för att återskapa en katalog om Murphy har haft för mycket att säga till om.

I IMatch 3.5 så kan man dessutom filtrera på t.ex. filtyp eller filnamn och kan alltså välja att inte se RAW-filerna utan bara JPEG-filerna (ofta onödigt att se båda samtidigt).

Men inget är perfekt, Nikons kameraspecifika information finns bara i RAW-filen, den följer inte med i konvertering till andra format.
 

sarnor

Avslutat medlemskap
WFS) (Graylingman skrev:
Det verkar som om IMatch inte läser *.cr2, utan bara *.crw. Hmmmm... kanske skulle göra jpg av rubbet bara för att katalogen ska funka?
//A
De versionerna av IMatch jag har använt klarar CR2 filer utan problem, men jag har för mig att Imatch använder dll:er från Canons programvara. Så prova att uppdatera FVU/EVU/DPP till senaste versionerna så skall du se att det löser sig.

/Daniel
 

Kjellstroem

Avslutat medlemskap
Fixar RS .dng - filer?

Eftersom min Fujifilm Finepix s5600 inte fanns med bland kameror som stöds, enligt hemsidan.
 

swepri

Aktiv medlem
Kjellstroem skrev:
Fixar RS .dng - filer?

Eftersom min Fujifilm Finepix s5600 inte fanns med bland kameror som stöds, enligt hemsidan.
RSE / RSP klarar DNG-filer, men endast för supportade kameror! Så det funkar nog tyvärr inte för dig.
 

.Z.

Aktiv medlem
Gille Spie skrev:
RawShooter premium 2006. Behöver man som nybörjare den eller räcker det med RawShooter Essentiels?
Jag kör Essentials & har gjort det snart ett år & det räcker bra. Har funderat på att köpa Premium mest för att man i det kan beskära bilderna, finns några fler skillnader också som kanske någon annan kan redogöra för men som sagt så funkar Essentials bra så det finns ingen anledning att rusa iväg & köpa Premium innan man kan hantera Essentials fullt ut...

//Larsa
 

Gille Spie

Aktiv medlem
Tack så mycket.
Tröttnat på kompaktdigitalen nu och köpt en systemdigital istället så jag måste kolla detta med RAW.
 

mange78

Aktiv medlem
.Z. skrev:
Då kan du göra de inställningar du vill men du behöver inte spara dem, nästa gång du öppnar RS så har du samma inställningar som du gjorde sist.
Du verkar ju kunna RS ganska bra. Hur gör man för att bilderna INTE ska öppnas med de inställningar man gjorde sist. Jag gör nämligen så att jag justerar vitbalans och exponering i RS, sen sparar jag ner filen i Tif 16-bitar för vidare behandling i PS. Då vill jag att RAW-filen som jag behandlat i RS skall nollställas så att den "räknas" om från början när jag öppnar den på nytt i RS. Men hur?

Mvh Magnus
 

Andy-Pandy

Aktiv medlem
mange78 skrev:
Hur gör man för att bilderna INTE ska öppnas med de inställningar man gjorde sist. Jag gör nämligen så att jag justerar vitbalans och exponering i RS, sen sparar jag ner filen i Tif 16-bitar för vidare behandling i PS. Då vill jag att RAW-filen som jag behandlat i RS skall nollställas så att den "räknas" om från början när jag öppnar den på nytt i RS. Men hur?
Det lättaste sättet som jag kan komma på är att spara ett snapshot av orginalbilden i RS (ctrl+B) och sedan göra justeringarna i denna. När justeringarna är gjorde har du därmed en "orginalbild" samt en "justerad bild", vilket kan vara behändligt att ha. :)
 

avslutat_bj

Aktiv medlem
mange78 skrev:
Då vill jag att RAW-filen som jag behandlat i RS skall nollställas
Enklast är att först skapa ett eller flera nya "snapshot" i RS, med GröntPlus-knappen. Sedan kan du leka bäst du vill med dem och radera dem igen. Jag skapar alltid ett nytt snapshot innan jag börjar ändra inställningarna. Det första behåller jag alltid nollställt.

Ett extra snapshot tar nästan inget utrymme heller - endast inställningarna sparas, ingen bildfil.

Edit: Långsam...
 

mange78

Aktiv medlem
BengtJohnsson skrev:
Enklast är att först skapa ett eller flera nya "snapshot" i RS, med GröntPlus-knappen. Sedan kan du leka bäst du vill med dem och radera dem igen. Jag skapar alltid ett nytt snapshot innan jag börjar ändra inställningarna. Det första behåller jag alltid nollställt.

Ett extra snapshot tar nästan inget utrymme heller - endast inställningarna sparas, ingen bildfil.

Edit: Långsam...
Ok, ska testa det. Installerade nyss Canons egen programvara DPP, men den hade ju inte alls samma inställningsmöjligheter som RS!
 

.Z.

Aktiv medlem
Klart enklast är att trycka på "select as shot" (kamerasymbolen) samt "reset image corrections", då återgår allt till normalläge.

Snapshotfunktionen är mycket användbar & om man tagit ett snapshot av obehandlad bild så kan man, som sagts, ju bara radera det så återgår det till normalläge, nu är det dock kanske inte alltid man gjort det...

//Larsa

EDIT:

Jag ser dock den stora fördelen med att RS kommer ihåg mina inställningar som att jag inte behöver ha stora TIFF-filer lagrade, raderar alltid dem efter jag gjort något av dem. Om jag vill göra en ny kopia så finns RAWfilen färdigbehandlad i RS.
 
Senast ändrad:

JonasP

Medlem
Inte relaterat till RAW-shooter men

Nu använder jag ju inte rawshooter men tänkte ge en lite vinkling apropå PS rawkonverterare är bökig.

Själv jobbar jag i Bridge och PS. Alla bilder importeras med hjälp av Downloader Pro och namnsätts på ett sätt jag gillar och läggs i mappar.

Sen går jag in i Bridge och kollar igenom alla bilder. Här plockar jag lätt upp dem i Adobe Camera Raw för justering av vitbalans, upprättning, crop, kurva etc.

Camera Raw sparar min inställningar. När jag gått igenom alla bilder och justerat alla inställningar så har jag flera möjligheter.

Antingen öppnar jag enskilda bilder i PS för redigering (med de inställningar jag gjorde i Bridge som default) eller så batch konverterar jag i Bridge (till jpeg t.ex). Fördelen jag ser med detta är att jag aldrig behöver gå via TIFF. Sparar ju enkelt ner bilder jag vill fortsätta jobba med i psd eller om det är för webben i jpg. Vill jag kan jag alltid öppna upp orginal raw filen igen.

Visst finns där flera önskemål man har på Bridge (som jag hoppas de fixar i Lightroom) men jag tycker ändå det fungerar bra i det stora hela. Flödet blir för mig väldigt rättfram iaf.

Bara en liten passus. Ska inte störa Rawshooter diskussionen mer. :)
 
ANNONS