Annons

Paraplyn - diameter på stången

Produkter
(logga in för att koppla)

haagel

Aktiv medlem
Jag har ett gäng paraplyn som har diametern 8mm (köpta från Kaffebrus). Är det möjligt att använda dessa med Elinchrom D-lite? Köper man original-paraplyn så har de en diameter på 7mm. En millimeters skillnad alltså. Finns det tillräckligt med marginaler där man sätter fast paraplyna så att det går?

kan jag inte tänka mig eftersom det just är möjligt att trycka igenom originalpinnen med presspassning.

Upp med hakan och skaffa dig en 8,2 mm borr till borrmaskinen! Det kostar dig kanske 25:- på OBS! Byggmarknad. Om du händelsevis skulle köpa ett original Elinchrom paraply för dyra pengar så kan du alltid linda på ett par varv tejp på stången.

Jag har inte köpt blixtarna ännu, men när (om) jag gör det känns det lite galet att ställa sig och borra i dem... Å andra sidan är det en millimeter det är frågan om, vilket bara blir en halv millimeter åt varje håll, så det borde inte kunna hända nått. Fast jag har en känsla av att garantin inte gäller längre om man borrar i sina grejor.. :/

Fast å andra sidan kan du ju garanterat inte använda dina billiga paraplyer till dina dyra blixtar då ju. Jag skulle inte tro att funktionen på blixtarna påverkas negativt om du tar bort en mm på diametern. Men det är upp till dig. Det finns både billigare och bättre alternativ på blixtar från kaffebrus så att dina paraplyer passar direkt. Fast du har kanske inte köpt paraplyerna hellre ännu?

Mitt råd är att glömma paraplyerna, de sprider bara ljuset mest okontrollerat. Skaffa softboxar, en beautydish, några raster, bakgrundsreflektor, klaffar, färgfilter och snoot istället.
Det är förstås min åsikt och sen beror det ju lite på vad du vill plåta. Kan inte se det genom din profil.
Lycka till.

Saken är den att jag redan har paraplyna, så jag tyckte det skulle vara roligt att kunna använda dem med blixtarna. Kul att kunna experimentera med olika ljusmodifierare. :)

Paraply från Elinchrom och Profoto passar i det lilla hålet strax under blixtröret. Under blixthuvudet finns dessutom ett klämfäste för andra paraplyspröt. Jag tror att det här klämfästet saknas på D-lite serien?
Det finns säkert någon annan som kan bekräfta eller dementera?

Jag tror att det här klämfästet saknas på D-lite serien?

kan bekräfta att det är så.
Den främre delen av "hålet" är ett tunt rör som kommer att försvinna om man borrar i det, jag skulle inte göra det!
Hellre skulle jag försöka finna en lösning med att göra ett eget klämfäste med en lämplig plåtbit.

Jo, jag får väl försöka hitta nån lösning när det blir dags. Det är sådana här gånger man börjar förstå nyttan med att ha standarder istället för att tillverkare kör sitt eget race... :p

Tack för hjälpen alla! :)

haagel skrev:
Jo, jag får väl försöka hitta nån lösning när det blir dags. Det är sådana här gånger man börjar förstå nyttan med att ha standarder istället för att tillverkare kör sitt eget race... :p

Tack för hjälpen alla! :)

Hehehe... Alla utom Elinchrome har 8mm stång på paraplyet... Standard haha!!!!

Hehe :) Av någon anledning lyckas jag alltid välja de märken som bryter mest mot standarder. Min Konica Minolta med den annorlunda blixtskon ställer till en del för mig... :/

Mja, kanske...

Jag vet inte vad "Maxxum 5000" hade för blixtfäste, men det står ju "ISO foot on bottom" så det låter ju som standard-hotshoe.

Kan man ta för givet att den är elektroniskt kopplad så att den inte bara är nån mekanisk adapter och att man ändå behöver en kabel tro?

Her inte sett nån i verkligheten men den ska va för att använda nya Minolta-blixtar på gammla kameror som hadde vanlig blixtsko.

ANNONS
Götaplatsens Foto