Annons

Partiell skärpning

Produkter
(logga in för att koppla)

skogsbaronen

Aktiv medlem
Har sökt, men ej funnit.

Hur skärper jag endast motivet i bilden?
Om jag tex vill undvika det extra brus i bakgrunden som skärpning kan ge.
Eller om jag brusreducerat en bild och sedan vill måla fram motivet från ett undre lager av samma bild, som jag inte brusreducerat.
Eller någon bättre teknik, om någon kan tipsa om det.

Har testat, men pga mina bristande kunskaper slutar det bara med att det skärpta området ser inklippt ut.
 

Lotta Wesslund

Aktiv medlem
Det är väl maskning man får använda för att åstadkomma partiell skärpning och alla andra effekter där bara en del skall skall synas.

Mvh Lotta
 

Eveningstar

Aktiv medlem
Dra en markering med lassot före du väljer skärpefiltret.
För att inte göra kanten mellan skärpt/oskärpt så skarp så slå på lite "ludd" i lasso-verktyget.
 

Miklen

Avslutat medlemskap
T.ex i photoshop kan du göra så att du skapar en lagerkopia (Ctrl+J) sen använder du nåt skärpeverktyg t.ex unsharp mask eller smart sharp så du får den skärpning du vill ha på motivet.

Skit i skärpan som blir i bakgrunden den är ovesentlig. Sen när du gjort det så håller du ner ALT tangenten samtidigt som du klickar på lagermaskverktyget i längst ner i lagerpanelen. Det som är en rektangel me en cirkel i mitten. Då bör skärpan försvinna från bilden igen.

Sen väljer du en pensel av lämplig storlek. 0% hardness för att få mjuka konturer sen.

Sen kör du på med ungefär 60% opacitet på penseln det kan du testa dig fram. Alternativt så kan du köra me 100% å sen ändra opaciteten på lagret men ja brukar köra med det förstnämnda.

Sen målar du där du vill ha skärpa du kommer se hur det funkar när du gör det.

Detta är ETT sätt finns säkert 1000 sätt till.
 

pallep

Aktiv medlem
Här är ett till, man skärper upp så huvudobjektet ser bra ut och bryr sig inte heller här om hur det ser ut på andra ställen.

Sedan klickar man dit en markering i historyn i rutan som är till vänster om den senaste händelsen d.v.s skärpningen. Nu kommer historipenseln måla som det ser ut på skärmen vid detta tillfälle.

Nästa steg är att backa tillbaka ett steg i historyn (eller flera), välja historiepenseln och måla dit skärpan där man vill ha den.

Snabbt o lätt om man målar rätt, missar man får man ångra sig tillbaka.
 

Roinew

Aktiv medlem
Så här gör jag.

Jag tar först en kopia på den oskärpta bilden:
Ctrl A
Ctrl C

Sedan skärper jag hela bilden till den skärpa jag vill ha på vissa detaljer.

Lägger tillbaka den oskärpta bilden som ett lager ovanpå den skärpta.

Ctrl V

Ta sedan radergummit och radera det övre lagret där du vill ha skärpa. Då kommer det under lagret fram som redan är skärpt.

Roine W
 

2L8

Avslutat medlemskap
Quickselectiontool

Jag använder quickselectiontool och markerar motivet som ska skärpas, sedan väljer jag att kopiera markeringen till ett nytt lager! Jag lägger skärpa bara på detta lager, vill jag så lägger jag brusreducering på det bakre lagret! Fungerar kalasbra!

/Mvh
Magnus
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Nu har jag testat lite, och det har gått väldigt bra. Har fastnat för Magnus metod, men tack till alla som tipsat.

Framkallar två råbilder. En brusrecucerad och en utan brusreducering.
Kör sedan quick selection tool och väljer ut motivet från bilden som INTE är brusreducerad. Tar "refine edge" som hör till verktyget och väljer 20smooth och 2px feather. Det går säkert att testa sig fram till ännu bättre värden, men jag har ju som sagt bara testat mig fram lite.
Inverterar och sparar markeringen.
Öppnar markeringen i den brusreducerade bilden, och kopierar.
Klistar in i den icke brusbehandlade bilden, så att den hamnar som ett lager ovanpå.
Sen förminskar jag bilden som jag vill ha den.
Markerar det undre lagret och lägger på oskarp mask. Har även testat att smälta ihop lagren och köra oskarp mask över hela bilden, men skarven blev på min testbild så osynlig att det gick bra att bara skärpa det undre lagret.

Jag får utan problem bort bruset i bakgrunden, bibehåller detaljupplösningen på motivet och själva övergången är helt osynlig.
En iso800-bild med mörk bakgrund, som brukar vara ganska brusig, blir väldigt fin. Har inte testat någon iso1600, men jag kan tänka mig att det blir bra där också.
Är inte längre speciellt oroad av att använda iso1600, så jag har fått ett steg extra att leka med.

Tack så mycket för alla tips!
 
ANNONS