Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Passar äldre objektiv på en D70?

Produkter
(logga in för att koppla)

eLik

Aktiv medlem
Hejsan!

Har precis införskaffat mig en D70 och av en slump sprang jag på mamma och pappas gamla fotoväska här hemma. Där hittade jag en gammal systemkamera med 3 tillhörande objektiv.

Ett fast 50, ett 80-200 och ett fast 28mm.

Nu är min fråga iaf ifall dessa passar på min D70? Det står inte mycket på objektiven förutom lite siffror och på ett står det "Nikon lens-series E".

Tacksam för svar // Björn

Det finns många trådar i forumet om detta. Om du söker så är ett tips att samma principer gäller D70 som D100 och D50.

Men i korthet: Manuella objektiv ger ingen ljusmätning alls, men kan användas med antingen extern ljusmätare eller testexponering och koll på histogram eller högdagervarning.

Äldre autofokuserade objektiv funkar fullt ut.

Serie E är manuella.

Är det Nikon - så ofta går det

Du anger inte om det är Nikonobjektiv Du sprungit på, vilket jag dock förutsätter. Nikon har alltid haft samma infästning till skillnad från många andra. Däremot beror det sedan på vad det står i övrigt på objektiven. Står det AF så har objektiven autofocus och då är det helt ok på en D70. Då kan Du använda dom utan inskränkning. Andra objektiv, utan AF-beteckning, är antagligen manuella och då beror det på hur Du vill fotografera mm. om Du kan använda dom till manuell fotografering t.ex.. Det finns massor information på nätet om "gamla" Nikonobjektiv, vad beteckningarna står för etc..
// Björn E.

ANNONS
Götaplatsens Foto