Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Passar 4/3 på micro 4/3-kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Offside

Aktiv medlem
Hej!
Känns som jag lagt av mig lite i detta ämne. Sitter med en gammal E-500 som jag funderar att byta ut.
En fråga som jag ställer mig när jag kollar runt på presumtiva ersättare till 500:an är:
Passar 4/3 objektiv på en micro 4/3 kamera? Med hjälp av nån konverter kanske?

Tacksam för svar / Magnus

Ok, tack f hjälpen
Då vet jag att man får plussa på dryga 2000 för att kunna använda sina gamla gluggar...

Ok, tack f hjälpen
Då vet jag att man får plussa på dryga 2000 för att kunna använda sina gamla gluggar...
Adaptrar finns klart billigare på ebay. Då adaptern är väldigt simpel (mekanisk + kontakter rakti genom) kanske garanti inte är lika viktigt. Om den går sönder inom ett år har den nog fått en ganska rejäl smäll.:)

Det finns tre alternativ, alla är identiska funtionellt. Olympus MMF-1 har utgått men kan kanske gå att hitta fortfarande, det var en tyngre robustare modell av MMF-2. Panasonic DMW-MA1 är ofta billigare än MMF-2, och av allt jag har hört av samma kvalitet.

Ok, tack! Kanske blir en XZ-1:a istället som komplement till min gamla trotjänare E500 som ju fortfarande tar bra bilder (i bra ljus) :)

ANNONS
Götaplatsens Foto