Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Passar motljusskyddet från 35/1,8 till 50/1,8?

Produkter
(logga in för att koppla)

mattias_onlajn

Aktiv medlem
Skall just beställa ett Nikon 50/1.8 och undrar om motljusskyddet som jag använder till min 35/1,8 glugg passar eller om jag behöver beställa ett annat?

Jag tycker nog att du kan kosta på dig att ha ett motljusskydd per objektiv. Knöligt när man byter objektiv annars.
Filtergängan är väl densamma? 52mm.
Då kan du skruva på motljusskyddet men eftersom 35 är mer vidvinkel än 50 så är det lite för grunt.
Effekten, motljusskyddet alltså, blir inte optimalt.

Motsatt, 50mm motljusskydd på en 35 mm vidvinkel ger mörka hörn, vignettering

Tack för era svar.

Jag hade ju tänkt köpa 1.8d eftersom jag har af-motor i kamerahuset, för skillnaden på den nya varianten 1,8g, är väl att den har inbyggd af-motor? Eller är det mer skillnad som gör att jag hellre bör välja den nya varianten?

Tack för era svar.

Jag hade ju tänkt köpa 1.8d eftersom jag har af-motor i kamerahuset, för skillnaden på den nya varianten 1,8g, är väl att den har inbyggd af-motor? Eller är det mer skillnad som gör att jag hellre bör välja den nya varianten?

Det är inte samma optik i D respektive G-varianterna. Om skillnaden som finns är någon som du är intresserad av eller tycker är värd de extra kronorna kan väl bara du svara på.

Menar du AF-S 35/1,8 DX och AF 50/1,8 så passar inte motljusskyddet från 35 på 50 eftersom det på 35 sitter med bajonettfattning och det på 50 sitter skruvat i filtergängan.

Som sagt, köp ett till varje, Dessutom är motljusskydden till de här modellerna såpass små att de gott kan sitta på hela tiden som skydd för optiken.

ANNONS
Götaplatsens Foto