Annons

Pc-uttag på Nikon Speedlight SB-28 ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Då kommer ju följdfrågan....Vadå PC-uttag??

/En som aldrig har ägt en blixt värd namnet.

Förövrigt, Michael...jag gillar dina bilder.
Du har talang...fortsätt!

Senast ändrad:
Svar : pc-uttag är..hmm..jaa ett annat sätt att koppla blixten till kameran via förlängningskablar =) och tack för berömmet ! Jag har förrsten också en följdfråga : vet någon vad det är för storlek på pcuttaget på speedlighten ? stereoplugg ? 3,5mm ? 2,8mm ? :O

Helgesson skrev:
Då kommer ju följdfrågan....Vadå PC-uttag??
Det är den lilla runda tvåpoliga standardkontakten som använts i minst ett halvsekel för att ansluta blixtar till kameror. På SB-28 kan kontakten, om jag förstått min manual rätt, användas både för att koppla in ytterligare blixtar och för att koppla in SB-28an till kameror med PC-kontakt.
Helgesson skrev:
/En som aldrig har ägt en blixt värd namnet.
Du har ju en Vivitar 283, det är ju en klassiker :)

Micos skrev:
vet någon vad det är för storlek på pcuttaget på speedlighten ? stereoplugg ? 3,5mm ? 2,8mm ? :O
Jag hittar inte skjutmåttet så jag kan bara grovt uppskatta kontakten till 3 mm. Det är en hona.

jimh skrev:
Det är den lilla runda tvåpoliga standardkontakten som använts i minst ett halvsekel för att ansluta blixtar till kameror. På SB-28 kan kontakten, om jag förstått min manual rätt, användas både för att koppla in ytterligare blixtar och för att koppla in SB-28an till kameror med PC-kontakt.
Du har ju en Vivitar 283, det är ju en klassiker :)

Hörru...Jimmpa...Vivitar 283???
Nu haru nog varit och luktat i burken!

Jag har en National PE-3057...och den finns inte ens nämd i fotväskan. Hehehe....

jimh skrev:
Ajdå, jag spanade visst i fel profil :)

Jovisst gjorde du det..du kollade min och vivitaren är fortfarande exellent förutom att den inte reagerar ibland, och det är lagom surt när man fotar skateboard ! =P Men när den väl gör det så är den underbar !

Hjääälp, nu MÅSTE jag verkligen veta mm-måttet på pc-uttaget på sb-28n ! =P Är det ingen som vet ? Har den samma storlek som hörlursuttag ? Som stereoplugg ? Eller mindre än hörlursuttag ?

Okej, tack..jag behöver veta måttet för jag ska beställa en spiralpckabel och behöver då även adapter till rätt storlek..men jag tror jag har löst det nu..tack för hjälpen ! =)

Ja, såvida det inte är en Fuji.

Nikons digitala spegelreflexer kräver DX-blixtar för att ttl-mäta. Tror men vet inte att det är samma med Kodaks.

DX-blixtarna från Nikon är SB-28DX, SB-50DX, SB-80DX, SB-600 och SB-800.

Är det en D70 det handlar om så krävs dessutom i-ttl vilket bara de två sista har.

Men manuellt funkar det med alla blixtar på alla kameror. Så för din användning med PC-uttag funkar det ju. Men har du inte redan en SB-28 är det kanske lite dumt att köpa en.

Ohh rackarns..nu behöver jag hjälp igen..! :( i Manuell-läget på SB-28n ska man kunna ställa in ett HighSpeedSync läge, men detta går inte på min varken när den är lös eller på kameran..varför ? I manuell-läget ska den väl inte vara kameraberoende ? :O Tack på förhand..

ANNONS
Götaplatsens Foto