Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PC vs MAC

Produkter
(logga in för att koppla)

LIH

Avslutat medlemskap
Vilken av dom två skall man välja? Själv har jag inga direkta goda erfarenheter av PC men å andra sidan har jag byggt ihop dom själv med strulande drivrutiner och så vidare. Jag har en PC som jag tycker bara blir bättre (och slöare) med åren och det är en Vaio TX2. Den har fått följa med precis överallt sista 2 åren, XP blir riktigt slött efter ca 6-8 mån och det är lite irreterande.

Den enda macen som skulle kunna motsvara min TX2 är ju en MACBOOK AIR men när man kollar på specifikationerna är min TX2 bättre utrustad på allt. Den väger mindre, har inbyggd dvd-brännare, minneskortläsare, nätverkskort, firewire, 2 st usb portar, grym batteritid osv.

Det som är till MACBOOKS AIRs fördel ses väl vara att den har betydligt bättre prestanda, större skärm men annars är det inga direkta fördelar till MAC förutom att den inte har windows då :D

Skall jag byta upp mig, kommer jag sakna något som TX2:an har lr kommer man klara sig utan? JAg menar det är ytters sällan det ligger en skiva i min TX2 och om det är något man änvänder ofta kan man ju lägga en iso på hårdisken...

Då du tycker att din flera år gamla vaio är bättre än nya macbook air på allt förutom prestanda är valet enkelt, en nyare vaio. (jag förutsätter att prestandan är bättre på de nya modellerna).

Tycker du att det är jobbigt att windows behöver installeras om med jämna mellanrum kan du ghosta den för att relativt snabbt kunna gå tillbaka till en bra fungerande installation.

Det verkar som om Du redan vet svaret på Din fråga - köp inte en Mac. Jag håller med - köp inte en Mac.

Vad jag har sett är skärmen riktigt bra på MacBook Air. Kan man klara sig utan olika anslutningar är det säkert en bra dator.

Jag kan bekräfta att macbook air är mycket bra, jag har en själv (till skillnad från de flesta som säger att den är dålig :) )

Men, jag har den inte för bildredigering, det sköter jag med mac pro.

Ps Min uppfattning är att macmiljön är överlägsen windowsmiljön för det jag använder den till, både mjukvaran och hårdvaran. Men samtidigt tycker jag att man ska stanna i den miljö man är nöjd med, därför rekommenderade jag ts att köra vidare på sitt windowsspår som han är nöjd med. Ds

Akerstrom skrev:
Tycker du att det är jobbigt att windows behöver installeras om med jämna mellanrum kan du ghosta den för att relativt snabbt kunna gå tillbaka till en bra fungerande installation.

Eller gå tillbaka till en återställningspunkt. Då slipper man dessutom ha med Symantec att göra.

Akerstrom skrev:
...jag har den inte för bildredigering, det sköter jag med mac pro.

Är lite nyfiken på AIR själv och undrar om du har i alla fall testat att använda Lightroom eller Photoshop och i så fall hur du upplevde det hela.

Tanken att var att ha med den på resor. De tunga jobben, om de behövs, görs i så fall på den stationär a hemma.

Essen skrev:
Är lite nyfiken på AIR själv och undrar om du har i alla fall testat att använda Lightroom eller Photoshop och i så fall hur du upplevde det hela.

Tanken att var att ha med den på resor. De tunga jobben, om de behövs, görs i så fall på den stationär a hemma.

Nej, tyvärr inte. Såg däremot på 99.se att någon testat åtminstone Photoshop. http://www.99.se/tester/238017-granskning-macbook-air-1-8ghz-med-ssd-disk.html

Ärligt talat skulle jag själv inte vilja köra t.ex. Aperture och Photoshop på den, mina krav på prestanda är för höga. (använder mac pro, dubbla processorer och 10 GB arbetsminne samt mbp med 4GB för on location)

Akerstrom skrev:
Det kan fungera, ibland.

Ordvalet "ibland" luktar fördomar ;) Jag har hittils på min Vista 100% lyckade återställningar.

På XP hände det däremot att jag inte alltid lyckades backa.

Men min poäng är att det är mindre jobb än med Ghost såväl hanteringsmässigt som underhållsmässigt. Tror dessutom att den är minst lika bra som Time Machine.

Tack för länken ang. MBA. Som sagt, tanken är mer som en gransknings- och lagringsenhet på resor.
Får fundera lite till...

Nejdå, inte fördomsfullt. :) Och det är säkert lika bra som time machine (om nu time machine är bra, har inte provat även om jag har det igång)

En välskött PC behöver inte alls ominstalleras stup i kvarten, även om PC-amatörer, Macoholics och Apple-talibaner gärna vill tro det.

Det finns många bra program att hålla efter registret och diskarna med utan att det behövs ominstallation.

Fast då blir ju meningslösa PC/Mac debatter inte lika roliga... ;-)

alfin skrev:
En välskött PC behöver inte alls ominstalleras stup i kvarten, även om PC-amatörer, Macoholics och Apple-talibaner gärna vill tro det.

Det finns många bra program att hålla efter registret och diskarna med utan att det behövs ominstallation.

Fast då blir ju meningslösa PC/Mac debatter inte lika roliga... ;-)

Tröttsamt att Lars ska komma och försöka dra igång något om amatörer och talibaner i den här tråden. Vi övriga kan väl hålla oss ifrån den låga nivån och diskutera istället.

Vaio är väl mitt första val om det skallv ara PC. Macbook är fin som generell dator men inte om det endast är bidler som står på menyn.. blä. Tycker min gamla toshiba sattelite -99 har bättre skärm tex.. Macbook är dessutom en dator som till yttermåtten typ knappt är mindre än en 15,4" Powerbook..!!

Gå för PC om du har så fina erfarenheter från Vaio. Kostar mycket jämfört med många men står sig länge!

Jag hade själv gärna köpt en liten typ 13" PC=Vaio om min egen macbook kajkade ihop:)

OBS: jämför en Vaio 13" med Macbook så är valet lätt.. innan man ens slagit på datorn:)

Senast ändrad:
Oj oj, här var det smutskastning på hög nivå... Och jag som bara ville köpa ny dator ;D Det verkar som jordens undergång är nära :/

obs: jag smutskastar inte. berättar bara mina erfarenheter.. jag har ju själv valt Macbook och är nöjd med den..sååå..:)

LIH skrev:
Oj oj, här var det smutskastning på hög nivå... Och jag som bara ville köpa ny dator ;D Det verkar som jordens undergång är nära :/

Sätt dem som kommer dragandes med talibansnacket på din ignorelista så slipper du deras kommentarer, övriga brukar försöka hjälpa till så gott det går. :)

Kör det som funkar bäst för dig. Jag föredrar mac men vet att andra är lika nöjda med windows så det är helt och hållet personligt vad som passar dig bäst.

Om man sysslar med bildredigering och vill ha en bärbar dator krävs det (enligt mig) en bra extern skärm oavsett om man väljer Mac eller PC.

Jag har en Mac Book Pro kopplad till en Apple Cinema Display 23" och det tycker jag är en bra kombination, även om det finns bättre skärmar. Hade jag inte behövt en bärbar dator hade jag valt en Mac Pro.

Har jobbat i många år med PC och Mac och min erfarenhet är att, med mac'en kan jag koncentrera mig på VAD jag skall göra, inte HUR jag skall göra det.
Att slippa ha speciella program för att underhålla registret, ad-ware blockerare, spybot borttagare och prestandahämmande virusprogramvara, är dessutom en trevlig bonus.

/ E

Akerstrom skrev:
Vi övriga kan väl hålla oss ifrån den låga nivån och diskutera istället.

Det var tydligen väldigt svårt för vissa och därmed tackar jag för mig i denna tråd.
Vi får hoppas trådskaparen fick sina svar.

ANNONS
Götaplatsens Foto