Annons

Pentax 645D

Produkter
(logga in för att koppla)

ulfaspen

Aktiv medlem
Har fått min 645D idag från hongkong.
den känns mycket smidigare än hasselblad och e mer som en vanlig system kamera.
så den e inte så klumpig som man skulle kunna tro.
har lagt upp lite bilder inga mästerverk men men.
http://gallery.me.com/lcasper#100132

Ps menyerna i kameran fins på svenska

Fantastiskt trevligt att höra Casper!

Jag tyckte att den verkade riktigt kanontrevlig de få minuter jag hann att klämma på den förra veckan.


Vad är ditt primära användningsområde för den?
 

lcasper

Aktiv medlem
har tänkt att använda den till natur , landskap och arkitektur foto.
kommer ersätta min 5D mark2 när jag lyckats få tag på lite mer linser man kommer inte så långt med en 55mm lins :) .
undra när pentax har tänkt att släppa fler linser tycker det e väldigt konstigt att de inte släppt en 26 eller 28 mm och en längre typ 120 makro. de kan ju inte varit en överraskning för dem att de skulle släppa kameran.
 

ulfaspen

Aktiv medlem
har tänkt att använda den till natur , landskap och arkitektur foto.
kommer ersätta min 5D mark2 när jag lyckats få tag på lite mer linser man kommer inte så långt med en 55mm lins :) .
undra när pentax har tänkt att släppa fler linser tycker det e väldigt konstigt att de inte släppt en 26 eller 28 mm och en längre typ 120 makro. de kan ju inte varit en överraskning för dem att de skulle släppa kameran.

Pssst, vet en "snubbe" som tidigare har arbetat med den analoga och har ett gäng linser med autofokus på hyllan (till salu)...

Maila mig om du vill veta mera.
 

lcasper

Aktiv medlem
tack men har fyra linser på beställning :)

har varit ute fotat lite nu kameran funkar bra men den e inte så snabb när man vill titta på bilderna efter man tagit dem.
och har märkt att det finns stort dynamiskt omfång men det ligger i mörka delen av bilden, så det gäller att under exponera för kameran har en tendens att över exponera lite så -0.3 eller -0.7 kan nog vara en god ide när man fotar när det e starkt ljus.

fokusen e väldigt bra för att vara en mellanformats kamera.
 

Magnus Lindberg

Aktiv medlem
Har fått min 645D idag från hongkong.
den känns mycket smidigare än hasselblad och e mer som en vanlig system kamera.
så den e inte så klumpig som man skulle kunna tro.
har lagt upp lite bilder inga mästerverk men men.
http://gallery.me.com/lcasper#100132

Ps menyerna i kameran fins på svenska
Hej Grattis till din 645D
En god vän till mig är nyfiken på denna kamera. Han äger pentax 67 optik och undrar om man kan använda en adapter till 645D för att han ska kunna använda den kameran med pentax 67 optik.
Vet du om det finns någon länk där man kan hitta den adaptern eller vad adaptern heter och vet du var man kan köpa den ny alternativt begagnad?
 

snap01

Aktiv medlem
Hej Grattis till din 645D
En god vän till mig är nyfiken på denna kamera. Han äger pentax 67 optik och undrar om man kan använda en adapter till 645D för att han ska kunna använda den kameran med pentax 67 optik.
Vet du om det finns någon länk där man kan hitta den adaptern eller vad adaptern heter och vet du var man kan köpa den ny alternativt begagnad?
Jag har adaptern helt i nyskick knappt använd. Sedan så har jag en 200mm till 645 i nyskick samt en 45mm o 80mm. Jag köpte adaptern för att kunna köra den magiskt bra 55mm till 67 på min 645n. Jag har väntat länge på pentax 645D det är väl typ 4år sedan dom sa att den skulle komma. Idag har man blivit van med lättare kameror som 5D mark 2 o med zeiss optik så är den intre fyskam heller.

Man blir lite sugen så man får väl ta en funderare. Det som däremot brister är väl servis nivån för när jag körde pentax mellanformat förut så fick man alltid lånekameror vid service/lagning hur blir det nu? Det jag gillade med pentax mellanformat var det enkla handhavandet samt den utmärkta ljusmätarn i kameran samt optiken var riktigt bra.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
har tänkt att använda den till natur , landskap och arkitektur foto.
kommer ersätta min 5D mark2 när jag lyckats få tag på lite mer linser man kommer inte så långt med en 55mm lins :) .
undra när pentax har tänkt att släppa fler linser tycker det e väldigt konstigt att de inte släppt en 26 eller 28 mm och en längre typ 120 makro. de kan ju inte varit en överraskning för dem att de skulle släppa kameran.
Det finns 120 makro. Jag har ett.

25 eller 28 kommer väl aldrig att existera om jag har förstått det rätt.
Hasselblad har en SWC med 38mm optik. En underbar kamera för övrigt. Men optiken och huset är gifta med varandra. Det är alltså ingen systemkamera i ordets rätta bemärkelse.

Jag har för mig att om man skall få 38mm eller vidvinkligare i mellanformat så måste man specialtillverka huset pga av att optikem sticker in så extremt långt i huset.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Jag har andra funderingar än vad du har OVE
Pentaxkameran är baserad på en ccd som känns något gammal
Även Hasselblad skickar ut "nya bakstycken med lite äldre sensorteknologi" till ett "billigare" pris.
Det händer inte så mycket på CCD fronten.
Det händer emmelertid mycket just nu på cmosfronten, se Eric Fossums svar på dpreview
Jag kan känna lite av vad jag kände då Mamiya kom, lite för sent, lite gammalt. Kameran kostade runt 100tusen och blev ingen storsäljare.

Läste sedan längre bak i tråden om stitching (inlägg 59) och att detta skulle innebära ett problem, D3 har en stitchad sensor av tre ytor , vi vet alla hur bra den är tillsammans med bra kalibrerad mjukvara.
 

Bilagor

Senast ändrad:

lcasper

Aktiv medlem
Det finns 120 makro. Jag har ett.

25 eller 28 kommer väl aldrig att existera om jag har förstått det rätt.
Hasselblad har en SWC med 38mm optik. En underbar kamera för övrigt. Men optiken och huset är gifta med varandra. Det är alltså ingen systemkamera i ordets rätta bemärkelse.

Jag har för mig att om man skall få 38mm eller vidvinkligare i mellanformat så måste man specialtillverka huset pga av att optikem sticker in så extremt långt i huset.
både Phase One och hasselblad har 28mm linser till deras system så det går nog :)
japp det finns massa olika begagnade objektiv men jag tror inte det går att köpa ny och de är inte väder tätade.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
både Phase One och hasselblad har 28mm linser till deras system så det går nog :)
japp det finns massa olika begagnade objektiv men jag tror inte det går att köpa ny och de är inte väder tätade.
Ja det tänkte jag inte på, Phase One borde kunna använda storformatsoptik.
Visste inte att Bladaren har 28 i systemet.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Det handlar över huvud taget inte om "kan", det handlar om "har råd".

En 24mm F/2.8 till Pentax 645 kan göras som en exakt skalenlig kopia av t.ex en Nikon F 16mm F/2.8. Skala upp ritningen 50%, färdigt. En Nikon 16/2.8 kostar 8.000kr.

Problemet är att Pentax kanske bara säljer 500st av dessa objektiv, vilket ungefär tiodubblar det nödvändigt ut-priset jämfört med en produktions-serie på 10.000st.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Högst personlig tanke, oavsett vilken optik som kommer eller ej så går utvecklingen så rasande fort nu att jag frågar- vem köper kameran i sig själv+optik ?
Kameran har inget utbyttbart bakstycke och som fotograf är man låst till kameran som presenteras att jmf med http://www.dpreview.com/news/1009/10092906phaseoneprotectionplan.asp
Pentax överlevnad vad det gäller detta segment där fotografer är beredda att satsa en stor summa pengar känns lite orealistisk med hänsyn till vad kameran kostar och utbud av objektiv.
Frågan är väl om Hasselblad kommer att svara upp på Phase Ones erbjudande för kunder som satsar stora pengar i ett system som hela tiden förändras vad det gäller sensorprestanda
 
Senast ändrad:
ANNONS