Annons

Pentax-Canon hotshoe

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonatan96

Aktiv medlem
Hejsan,

Jag har två Pentax blixtar liggandes från en analog kamera som tydligen skall vara helt okej.

Någon som vet om/vart man kan köpa någon slags adapter som gör att jag kan använda blixtarna gjorda för Pentax på en Canan EOS 1000D?

Googlat utan resultat.

Mvh,
Jonatan

Du behöver ingen adapter, men blixtarna går bara att använda manuellt eller med blixtstyrd automatik. Du förlorar således kopplingen mellan kamera och blixt, vilket kan göra användningen lite knepig.

Om man förlorar kopplingen emellan, hur gör man då för att få blixten samtidigt som man tar ett kort?
Eller kan man använda någon slags kabel emellan istället som fixar detta åt en?

Blixtar är redigt dyra, skulle därför vara jättebra om jag kan använda dom två jag redan har.

Mvh,
Jonatan

Om man förlorar kopplingen emellan, hur gör man då för att få blixten samtidigt som man tar ett kort?
Eller kan man använda någon slags kabel emellan istället som fixar detta åt en?

Blixtar är redigt dyra, skulle därför vara jättebra om jag kan använda dom två jag redan har.

Mvh,
Jonatan

Det som händer är att blixten synkroniseras med kamerans precis som vanligt, men att det sker utan att blixtens styrka styrs via kameran. Vill du ha någon form av automatik får du använda den automatik som eventuellt finns i blixten.
Använder själv en äldre blixt med inbyggd automatik och det fungerar klockrent.

ANNONS
Götaplatsens Foto