Annons

Pentax K-5 med ISO 80-51200!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hoppas på en lovande uppgradering från min Samsung GX10, isoprestandan känns väldigt bra. Snyggare brus, inte lika kraftigt.
 
K5 levererad

Nu har jag äntligen fått min K5! Jättekul!
Har bara hunnit testa den lite. Det de flesta verkar vara intresserade av är hur den fungerar på höga ISO. Jag tycker att ISO 52100 och 25600 är ganska oandvänbara. Det krävs nog en hel del jobb med den typen av bilder för att de ska fungera. Kanske att de blir bättre i bra ljus men med f1,4 och 1/50 s på ISO 51200 blir det inte kul. DÄREMOT, det jag inte tyckte var kul med K7:an var att bruset var störande redan vid ISO 800. Nu tycker jag bruset fungerar upp till ISO 6400, och 12800 skulle jag kanske använda i nödfall. ISO 1600 ser jag knappt något brus på. Jag skulle säga att K5 är ca två steg bättre än K7. Dvs. 1600 på K5 är som 400 på K7. En högst subjektiv uppfattning efter att ha fotat lite på måfå, men det är första intrycket.

Överlag känns kameran väldigt bra, jag tycker att AWB känns bättre än på K5 och bilderna känns skarpare också.
 
Så där, då har jag tagit steget från kompaktkameravärlden till systemkamera-diton genom dagens beställning. Har just beställt följande:

Pentax K-5 hus inkl SMC-DA 18-55/3,5-5,6 AL WR
SanDisk ImageMate All-in-One USB 2.0 kortläsare
Linsrengöringsduk i microfiber
SanDisk SecureDigital SDHC 8 GB Extreme, 30MB/s, 200x
LowePro Toploader Zoom 50 AW svart
Kenko UV-filter 52mm MC Digital


Hämtas, om Posten Företagspaket sköter sig, på måndag nästa vecka.

Samtidigt som det känns mycket bra så kommer det bli en lååååååååång helg i väntans tecken. Det är inte ofta man i vuxen ålder känner sig som ett barn strax innan jul, men idag är en sådan dag.

Trevlig helg allesammans!
 
Nu har jag äntligen fått min K5! Jättekul!
Har bara hunnit testa den lite. Det de flesta verkar vara intresserade av är hur den fungerar på höga ISO. Jag tycker att ISO 52100 och 25600 är ganska oandvänbara. Det krävs nog en hel del jobb med den typen av bilder för att de ska fungera. Kanske att de blir bättre i bra ljus men med f1,4 och 1/50 s på ISO 51200 blir det inte kul. DÄREMOT, det jag inte tyckte var kul med K7:an var att bruset var störande redan vid ISO 800. Nu tycker jag bruset fungerar upp till ISO 6400, och 12800 skulle jag kanske använda i nödfall. ISO 1600 ser jag knappt något brus på. Jag skulle säga att K5 är ca två steg bättre än K7. Dvs. 1600 på K5 är som 400 på K7. En högst subjektiv uppfattning efter att ha fotat lite på måfå, men det är första intrycket.

Överlag känns kameran väldigt bra, jag tycker att AWB känns bättre än på K5 och bilderna känns skarpare också.

Tänk på att ju högre ISO-tal som används desto viktigare att fotografera i raw. Anävnder du tex Lightroom 3 får du 1-2 steg bättre bildkvalitet med raw än med jpg direkt ur kameran.
 
Så där, då har jag tagit steget från kompaktkameravärlden till systemkamera-diton genom dagens beställning. Har just beställt följande:

Pentax K-5 hus inkl SMC-DA 18-55/3,5-5,6 AL WR
SanDisk ImageMate All-in-One USB 2.0 kortläsare
Linsrengöringsduk i microfiber
SanDisk SecureDigital SDHC 8 GB Extreme, 30MB/s, 200x
LowePro Toploader Zoom 50 AW svart
Kenko UV-filter 52mm MC Digital


Hämtas, om Posten Företagspaket sköter sig, på måndag nästa vecka.

Samtidigt som det känns mycket bra så kommer det bli en lååååååååång helg i väntans tecken. Det är inte ofta man i vuxen ålder känner sig som ett barn strax innan jul, men idag är en sådan dag.

Trevlig helg allesammans!

Grattis till detta. Alltid roligt att gå och vänta lite....
 
Gå in på DX0 Tore, K5 chockar.

Inte alls chockande. Tvärtom: Jag hade väntat mig bättre brusvärden på normala ISO-tal. Men finns detaljerna kvar går det att vinna ca 1/6 - 1/3 EV till genom lite tuffare brusreduktion. Mitt favoritexempel är D3X vs D3s där den senare är 2/3 EV bättre på ISO 6400 men i f'ärdig bild dvs efter brusreduktion och skärpning är D3x likvärdig tack vare att dess högre upplösning möjliggör lite hårdare brusreduktion för samma detaljnivå.
 
"The best APS-C in all tested fields
No need for suspense: this new 16.3 MP sensor is simply the best APS-C we have tested so far, sometimes able to compete even with very high-end full-frame cameras.
The overall score of the K5 puts it in the lead with 82 points — more than 9 points better than the D90 or the Alpha 55, and 16 points ahead of the Canon 7D or 60D. The K5 is literally the best APS-C performer for each segment, even in low ISO."

Källa:
http://www.dxomark.com/index.php/en...Mark-reviews/DxOMark-review-for-the-Pentax-K5

Intressant DxOMark skrivit om kameran också. Bara sett testvärdena tidigare
 
Trasig?

Hej, har en fråga till er som har en K-5:a.

När jag håller min kamera horisontellt och sen lutar den 90 grader åt något håll,
så hör jag hur något rör sig innuti kameran. Det låter ungefär som en kort autofokusering,
fast ljudet kommer innifrån kamerahuset.

Är det samma för er?
 
Nån som filmar?
Måste man fokusera manuellt?
Jag har inte hittat hur man fokuserar annars med mitt Tamron 17-50:2.8. Har iofs problem med att hitta autofokus på det objektivet också vid bildtagning. Men vid filmning händer inte nått om jag inte ställer om och fokuserar manuellt. Lite bökigt..
 
Nån som filmar?
Måste man fokusera manuellt?
Jag har inte hittat hur man fokuserar annars med mitt Tamron 17-50:2.8. Har iofs problem med att hitta autofokus på det objektivet också vid bildtagning. Men vid filmning händer inte nått om jag inte ställer om och fokuserar manuellt. Lite bökigt..

Tyvärr. Ingen autofokus vid filmning. Det är nog bara Sony a55 med halvtransparent spegel som klarar av det bland film-dslr:er.

Ett tips är att trycka in exponeringslåset när du filmar, annars kommer kameran att ändra ljusstyrkan så fort det händer något i bild. Håll dig även borta från auto-vitbalans, samma sak där, den ställer gärna om sig titt som tätt.

Annars funkar det överlag bra, lite varierande exponering när man ändrar fokus, trots exponeringslåset, vilket irriterar mig en aning. Bildstabilisatorn gör ett hyfsat jobb, men man får vara stadig ändå.

Har även råkat ut för exponeringsproblem under intervalltagningar, trots helt manuellt läge. Vilket förbryllar mig. Ganska krafiga variationer i ljusstyrka bilderna emellan trots fast bländare och slutartid. Nån som upplever samma sak?
 
ANNONS