Annons

Pentax K-5 med ISO 80-51200!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Tyvärr. Ingen autofokus vid filmning. Det är nog bara Sony a55 med halvtransparent spegel som klarar av det bland film-dslr:er.

Där har du fel, det finns ett helt gäng som klarar det fast med kontrast autofokus. De jag kan påminna mig själv om för tillfället är: Canon 550D, nikon D3100 och D7000 sen så finns ju även A55:ans lillebror A33 som har vanlig autofokus vid filmning. Sen kan det finnas dyrare moddeler som har AF med...

Tillbaka till Pentax:
På min K-x så kan man ha AF innan man börjar filma.
 
Vill inte cross-posta, men vill länka till denna tråd:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=127651

...och hoppas därmed få hjälp från någon kunnig pentaxian.

Har inte fått något svar än i köprådstråden, därför jag försöker fiska efter hjälp här i pentax-avdelningen.

Jag har haft sigman sen några år och funktionerna funkar även på k-5, enda är att bilder med iso över 6400 blir lite överexponerade,antar att blixtar kanske behöver uppgraderas i mjukvaran om möjligt.


http://www.cyberphoto.se/info.php?article=300737

Bilden är precis taget med 1:8000 /2.8 iso100 i mörklagt rum
 

Bilagor

  • _IGP0360.jpg
    _IGP0360.jpg
    27.7 KB · Visningar: 625
Där har du fel, det finns ett helt gäng som klarar det fast med kontrast autofokus.

Tillbaka till Pentax:
På min K-x så kan man ha AF innan man börjar filma.

Där har du rätt. Kom på i efterhand att jag sett ett dåligt exempel på en D7000 som jagar som en galning för att hitta fokus under filmning. Surrar rätt bra också. Ska man flytta fokus medan man filmar, och göra det snyggt, är det manuellt som gäller. Träna träna träna och lära känna objektiven.

Autofokus fungerar såklart innan man trycker igång även på K-5.
 
Tyvärr. Ingen autofokus vid filmning. Det är nog bara Sony a55 med halvtransparent spegel som klarar av det bland film-dslr:er.
---

Där har du fel, det finns ett helt gäng som klarar det fast med kontrast autofokus. De jag kan påminna mig själv om för tillfället är: Canon 550D, nikon D3100 och D7000 sen så finns ju även A55:ans lillebror A33 som har vanlig autofokus vid filmning. Sen kan det finnas dyrare moddeler som har AF med...
---
Vill påstå att "Gamle Trashberg" har rätt, åtminstone ifall man inte gillar den f.n. plågsamt långsamma autofokusen i alla contrast-AF DSLR-kameror, eller vill fånga något som rör sig snabbare än en död katt... Och vitsen med att videofilma måste väl ändå vara RÖRELSE? Annars ger det väl mer att ta en stillbild istället.

Men om något rör sig, så är det bara Sony A55 och A33, som sagt, som sköter sig. Prestandaskillnaden gentemot contrast-AF DSLR-kamerorna är faktiskt KOLOSSAL - det skiljer en värld åt. Trots att de nästan alla tillverkas i samma land... :)
 
Senast ändrad:
Gäller det K-5 har Gamle T rätt.
Det finns tre lägen som även gäller liveveiw
face,contrast,spegelnerfällning.

När inspelningen är igång är det manuelt som gäller
 
Vill inte cross-posta, men vill länka till denna tråd:

540an är en bra blixt. Jag blev påsprungen och den small i asfalten,
lite repor men funkar.
Stroboskop funktion saknar jag och instruktionsboken är torftig.
Det har rapporterats(ett par år sen) om att den kan fastna på kameran,
men det kan vara åtgärdat nu.

Metz är bra(har ingen), men det klagas ibland på att man måste använda menyerna
en del pga få knappar.
Plus för extra upplättnings blixt och USB.

Men bäst är nog att läsa recensioner;
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=14555
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=12938
 
540an är en bra blixt. Jag blev påsprungen och den small i asfalten,
lite repor men funkar.
Stroboskop funktion saknar jag och instruktionsboken är torftig.
Det har rapporterats(ett par år sen) om att den kan fastna på kameran,
men det kan vara åtgärdat nu.

Metz är bra(har ingen), men det klagas ibland på att man måste använda menyerna
en del pga få knappar.
Plus för extra upplättnings blixt och USB.

Men bäst är nog att läsa recensioner;
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=14555
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=12938

540 kan fastna på kameran. Min gjorde det trots att jag visste om det och borde klippt tappen innan det hände. Nu har jag klippt tappen på både 540 och 360 så att det inte händer igen. OK, blixten sitter inte lika säkert, men hellre att jag har koll på den än att den fastnar.
 
Tack för råden.

Pentax-blixten är tveklöst bra, många har sagt mycket gott om den. Men foten ska tydligen vara i plast och inte ge den kvalitetskänsla som blixtens egenskaper förtjänar i övrigt.

Har förkovrat mig under dagen och fördelarna med nya Metz 58 AF-2:an väger över för min del, har i eftermidag blivit rekommenderad Metz-blixten av "Pentax-kännare" i handlarled, som tyckte den var en bättre blixt.

Båda är säkert bra, men det får bli Metz denna gång.

Återigen tack för era synpunkter.
 
Här har vi Autofokus i fokusprioritet för Af-C.
I denna kurvan hann tidigare k20 med att ta tre bilder och med K-5 får man 8bilder och alla i skarp fokus : )
 

Bilagor

  • _IGP5927.jpg
    _IGP5927.jpg
    78.6 KB · Visningar: 472
  • _IGP5928.jpg
    _IGP5928.jpg
    93.3 KB · Visningar: 477
  • _IGP5929.jpg
    _IGP5929.jpg
    90 KB · Visningar: 472
  • _IGP5930.jpg
    _IGP5930.jpg
    92.3 KB · Visningar: 473
  • _IGP5931.jpg
    _IGP5931.jpg
    94.2 KB · Visningar: 476
Senast ändrad:
forts......tror vissa bilder blev nerskalade av fotosidan då de översteg 100kb men det är lika bra på alla
 

Bilagor

  • _IGP5932.jpg
    _IGP5932.jpg
    76.8 KB · Visningar: 470
  • _IGP5933.jpg
    _IGP5933.jpg
    78.2 KB · Visningar: 467
  • _IGP5934.jpg
    _IGP5934.jpg
    81 KB · Visningar: 470
Senast ändrad:
Plockar upp denna gamla tråd då frågan gäller just ISO på K-5.
Fick min K-5 idag och testade den samt grundinställde den som jag vill haden, vid lev hade den Ver 10.1 och då var Auto ISO 100-3200 vilket jag tycker är lagom.

Så uppdaterade jag den och nuvarande version är Ver 1.11 och då blir Auto ISO 200-3200 och ISO 100 går itne att ställa in verkar inte ens finnas iaf inte om man kör RAW, någon som noterat detta och kan förklara??
 
Så uppdaterade jag den och nuvarande version är Ver 1.11 och då blir Auto ISO 200-3200 och ISO 100 går itne att ställa in verkar inte ens finnas iaf inte om man kör RAW, någon som noterat detta och kan förklara??

En gissning är att ISO 100 är ett "utökat" ISO läge, det vill säga sensorns verkliga känslighet (basiso) är ISO 200. För de utökade lägena (brukar även vara ett par i andra änden av ISO skalan) används helt digital förstärkning (försvagning) och bildkvaliteten är därför inte lika bra som de "äkta" ISO lägena som använder analog förstärkning. Av detta skäl brukar det vara en speciell inställning, för K5 är det custom funktionen "3. Expanded Sensitivity", som aktiverar de utökade lägena.
 
Plockar upp denna gamla tråd då frågan gäller just ISO på K-5.
Fick min K-5 idag och testade den samt grundinställde den som jag vill haden, vid lev hade den Ver 10.1 och då var Auto ISO 100-3200 vilket jag tycker är lagom.

Så uppdaterade jag den och nuvarande version är Ver 1.11 och då blir Auto ISO 200-3200 och ISO 100 går itne att ställa in verkar inte ens finnas iaf inte om man kör RAW, någon som noterat detta och kan förklara??

Du har antagligen Högdagerkorrigeringen aktiverad, då kan du inte komma under iso 160. Den
inställningen hittar du om du trycker på info knappen. Basiso på K5 är 100 - 12800 och den
utökade är 80 - 51200.
 
En gissning är att ISO 100 är ett "utökat" ISO läge, det vill säga sensorns verkliga känslighet (basiso) är ISO 200. För de utökade lägena (brukar även vara ett par i andra änden av ISO skalan) används helt digital förstärkning (försvagning) och bildkvaliteten är därför inte lika bra som de "äkta" ISO lägena som använder analog förstärkning. Av detta skäl brukar det vara en speciell inställning, för K5 är det custom funktionen "3. Expanded Sensitivity", som aktiverar de utökade lägena.

Skillnaden är ju dock att på Pentax K5 så får du den absolut bästa bildkvalitén på iso 80, det är endast där du får över 14 stegs dynamiskt omfång och minst brus i skuggorna.
På min D5000 är det likadant. Basiso är iso 200, men uttökade läget är iso 100. På iso hundra får jag mindre brus och ett uttökat dynamiskt omfång.

OBS, detta gäller bara för de kameror med de nya sony sensorerna.
 
ANNONS