Annons

Pentax K-5 med ISO 80-51200!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
"Omedelbar leverans" innebär inte sällan att det säljande företaget ser att varan finns som "levererbar" hos agenten eller distributören. Det innebär SÄLLAN att den finns "på lager" hemma hos återförsäljaren - i såna här fall.

"Levererbar" hos leverantören kan ju innebära att ÅF har kameran på fredag om de beställer den idag. Sen ska den vidare till kund, dvs lev. måndag på förbeställningar.

I vilket fall som helst ska det bli spännande att se, de förserie-ex som det har cirkulerat råfiler från har sett RIKTIGT intressanta ut.

Jag tyckte K-7 var 2009 års kanske mest intressanta kamera, men tyvärr gällde detta BARA själva kameran (kamerahuset, funktionerna). Sensorn var ju knappast upphetsande kompetent - de allra flesta instegskameror från de stora tillverkarna smiskade ju den ganska rejält. Kan de bara få rätt på den delen (och det verkar de ha gjort!) så kan de ha en vinnare, en kamera som tar Pentax vidare ett par år till.

Vilka skillnader finns beträffande sensorutförande och signalprocessning mellan Sony A580, Pentax K-5 och Nikon D7000?
 
Jadu, det ska bli spännande att se... :)

Jag har ju alla tre systemen i närheten, så lite jämförelser mot förra generationen blir det nog. Jag har själv D90, NEX5 - Pentax K-x finns hos grannen. Jag tänkte nog vänta en stund till, och köpa en egen D7000 - jag har inga kul Pentax AF-objektiv.

Skillnaden mellan K-5, D7000 och A580 inom gruppen är svårt att svara på rent tekniskt - så långt det går att mäta sig fram direkt på sensorerna är ju t.ex NEX5 och D3100 ganska identiska - vad det gäller det allra mesta utom den icke förbikopplingsbara efterbehandlingen innan nersparningen till råfil. Det som förvånade mig lite är att max verklig ISO i K-5 "bara" är 1600, när jag tittar på D7000-filerna (vilket jag inte gjort så noga än eftersom det är råfiler från en förserie jag har) verkar det som om de drar sensorn till 3200 innan de övergår till "låtsas-ISO".

Men å andra sidan finns det en del andra skillnader också - så att Nikon lyckats skaffa sig en helt egen design på utläsningen är ju inte osannolikt. Antagligen kommer det säljas lika många D7000 innan jul som det kommer tillverkas K-5 under hela modellens livslängd. Det säljs ju fortfarande 3st D90 för varje Pentaxkamera (alla modeller inräknade) som lämnar handlarna, fortfarande tre år efter D90's första ankomst.

Det skulle inte förvåna mig om det är samma förhållande mellan D7000 vs K-5 och A580 som det är mellan t.ex D5000, K-x och A500, dvs ganska lite förutom hur stor (och vilken slags) inverkan den inbyggda brusreduceringen har på bild-detaljeringen, samt vilken färgåtergivning (filtrering) som tillverkaren valt att använda på sensorn.

Pentax/Sony väljer enligt tradition lite bredare fiter, vilket ger bättre motståndskraft mot metamerifel på låga ISO. Nikons lite brantare färgfiltrering ger dem fördelen av nogrannare färgåtergivning på höga ISO (lägre färgbrus, mindre utsmetning av färger).
 
Källan vet vi inget om, men om inget är mixtrat med i EXIF stämmer det väldigt bra. Viss skillnad jmf K7... :)

ISO100 > 0.5s, F/5.6
ISO50k > 0.001s, F/5.6

500ggr kortare tid, 500ggr högre ISO. Stämmer bra.
 
Det är ju kul med optimerade exempel, men det finns ett PAR saker man bör tänka på innan man lägger hela verklighetstolkningen i händerna på test som det som länkades till i förra inlägget...

Ett verkligt hög-ISO-foto sker knappast under dessa ljusförhållanden. Ljuset som dessa foton togs med är så optimerat för hög-ISO att det nästan gränsar till riggning... :)

-Massvis med blått ljus från passiv himmel utanför
-Massvis med rött ljus från den interna belysningen

I ett typiskt användningsområde för hög-ISO-bilder är ljuset antingen glödlampa, väldigt rött kvällsljus (båda saknar i stort sett allt blått) eller någon typ av lysrör/energilampa. Gemensamt för dessa är att de är väldigt fattiga på blått, samt att de inte balanserar rött/grönt optimalt.

Om dessa exempelbilder hade varit tagna i glödlamps-ljus eller lysrörs-ljus hade färgbruset varit ca två-tre steg värre (ISO12800 = som ISO51200 i exempelbilden), och luminansbruset ca ett steg värre (ISO12800 = som ISO25600 i exempelbilden).

Med detta inte sagt att inte kameran är bra...! :) Den är mycket imponerande, antagligen en av de (kanske DEN) allra bästa APS-kameran just nu vad det gäller brus - men tro inte att ni kommer kunna köra ISO25600 med samma resultat som i dessa bilder...
 
Det säljs ju fortfarande 3st D90 för varje Pentaxkamera (alla modeller inräknade) som lämnar handlarna, fortfarande tre år efter D90's första ankomst.

D90 presenterades i augusti 2008. Så illa är det inte riktigt. Hade ju varit lustigt om D90 fanns på marknaden samtidigt Pentax fortfarande bara hade k10.
 

Ja det är imponerande. Känns ju till och med bättre än K20 :)

Kanske bäst att förtydliga att det var Ironi ovan, även om K-20 och K-7 är fantastiska kameror, när det gäller IOS-prestanda är detta hästlängder bättre. Men jag ropar inte hej till en skjuten björn förrän jag sett mina egna bilder, om nu bara Pentax behagade leverera kameran till min butik så jag kan hämta ut den....
 
Bilder från Pentax K-5

Stämmer detta med bilderna verkligen? Vad är det för folk som "redan" har K-5 ?
Kollade på B&H Photo tex de har inga i lager utan verkar fortfarande vänta på sina kameror. De som lägger upp bilderna verkar ganska anonyma. Är det pentax själva som marknadsför sin produkt inför en påstådd release i oktober? Nån som vet?

Peter
 
Verkar vara många i Singapore som fått sina K-5... kolla på pentaxforums.com

Fast kan hålla med om att man kan vara lite försiktig med sina slutsatser innan det börjar komma ut "riktiga" tester och kameran börjar finnas i USA och europa.
 
Små mängder kameror har kommit ut i usa, en hel del i japan och singapor, pentax k-5 ligger högre i försäljning i japan än t.ex canon 60d och nikon d7000, 21 plats. Även i storbrittanien har folk börjat få sina kameror.

Så att tro att det är nått lurt är lite felaktigt
 
ANNONS