Annons

Pentax K-5 med ISO 80-51200!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Ingen panik

Jag var också lite väl ivrig och kastade mig in i kön. Under tiden har jag sett att priset i tyskland gått ner med 150 EU, så att förboka gör bara att man betalar för mycket och att man har chans att få ett ex som ännu inte fått den slutgiltiga justeringen.

lma
 
Jag var också lite väl ivrig och kastade mig in i kön. Under tiden har jag sett att priset i tyskland gått ner med 150 EU, så att förboka gör bara att man betalar för mycket och att man har chans att få ett ex som ännu inte fått den slutgiltiga justeringen.

lma

Tack! Någon som försöker få mig att må bättre iallafall ;)
 
Visst sjunker priset. Vid december/januari kostar kameran säkert 10 500:- till 11 000:-

Ser man på K-7 så gick den ju också ner i pris, men det tog länge innan den låg under 10 000:- i Sverige. Så visst kan man vänta 6-8 månader och då spara 1000-1500:- (inte mer tror jag).
 
Nu kommer antagligen K-7 finnas kvar under 10k framöver och då hindrar den nog nog K-5 till att sjunka.
 
Hur är det med autofocus vid videoinspelning egentligen?

Kontinuerlig fokus fungerar dåligt har jag förstått, men kan man fokusera om under själva filmningen genom en knapp? Eller är fokusering före filmningen börjar som gäller?

Alternativt helt manuell fokusering, får man nå indikationer på att fokus ligger rätt som med manuella objektiv i AF-läge?

Hoppas nån kan svara. Att filma är mer en kul grej, men i väntan på lite tester av kameran kan man ju utforska andra funktioner runt kameran :)

Vet inte hur det ligger till med indikationer på fokus men eftersom spegeln är uppfälld funkar det nog inte.
Här kan man se att contrast af släpar efter.
http://www.youtube.com/watch?v=ryMnBWfVjjo&feature=related
Samma för canon men Sony tex har nu en delvis genomskinlig spegel som förbättrar af
http://www.youtube.com/watch?v=kHPaVD0pHpQ
 
Iso 100-12800, man skulle nog ha väntat på K5an
istället för att köpt K7an i Maj.
Men blixtsynken ligger fortfarande på 1/180 istället för 1/500s.
Z1/Z1p i början på 90talet hade 1/250s, slutaren täckte då
filmens 24mm jämfört med nuvarande slutare som bara
behöver täcka APSens 16mm, så 1/500s borde det vara...
Den irriterande spärrknappen är kvar på programhjulet
och LV-knappen ligger fortfarande för nära den lilla
fyrvägaren.

Men som sagt, en av dom vassaste APS kamerorna
om datan stämmer.

Nästan exakt samma som jag skulle skrivit :) Köpte också en K7 i Maj, och irriterar mig också på spärren på programhjulet (hade en K10D innan). K7'an är dock en grym kamera för sitt pris, men allt över ISO 1600 för mig är jag inte nöjd med, utan måste pilla en del med brusreducering i Lightroom innan det känns ok. K5 är helt klart intressant, men nu blir det nog att vänta in K3 eller K1 (hoppas att nästa efter K5 blir fullframe) innan det är dags att överväga nyinköp...
 
Jag var också lite väl ivrig och kastade mig in i kön. Under tiden har jag sett att priset i tyskland gått ner med 150 EU, så att förboka gör bara att man betalar för mycket och att man har chans att få ett ex som ännu inte fått den slutgiltiga justeringen.

lma

Helt riktigt, och jag var duktig nog att göra så med K-7, men klarar inte riktigt att stå emot med K-5. Det blir ju snart mörkt, och jag fotar mycket kvällsbilder.... Men för de som kan vänta några månader är det både billigare och säkrare.
 
Kommer också köpa en K-5'a, såvida inga tråkiga överraskningar flyter upp i testerna vill säga. Bufferten på endast 8 bilder (enligt både pentax japan och pentax tyskland )är lite väl snålt tilltagen, ingen dealbraker för min del men en plump i protokollet, och det får inte bli för många plumpar.
 
Senast ändrad:
"Omedelbar leverans" innebär inte sällan att det säljande företaget ser att varan finns som "levererbar" hos agenten eller distributören. Det innebär SÄLLAN att den finns "på lager" hemma hos återförsäljaren - i såna här fall.

"Levererbar" hos leverantören kan ju innebära att ÅF har kameran på fredag om de beställer den idag. Sen ska den vidare till kund, dvs lev. måndag på förbeställningar.

I vilket fall som helst ska det bli spännande att se, de förserie-ex som det har cirkulerat råfiler från har sett RIKTIGT intressanta ut.

Jag tyckte K-7 var 2009 års kanske mest intressanta kamera, men tyvärr gällde detta BARA själva kameran (kamerahuset, funktionerna). Sensorn var ju knappast upphetsande kompetent - de allra flesta instegskameror från de stora tillverkarna smiskade ju den ganska rejält. Kan de bara få rätt på den delen (och det verkar de ha gjort!) så kan de ha en vinnare, en kamera som tar Pentax vidare ett par år till.
 
ANNONS