Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax K1D. Rykte eller sanning?

Produkter
(logga in för att koppla)

MartinB

Aktiv medlem
Är K1D bara ett rykte eller är det en modell som verkligen kommer komma under nästa år? Vad kan vi vänta oss utöver K10D? Finare hus? Snabbare? Mer upplösning?
I så fall är Pentax mer intressant för egen del..
 
Jo Pentax har bekräftat att man arbetar på en "K10D killer" ;).

Lika intresserad som du när den kan tänkas dyka upp och vilken målgrupp den är tänkt för. Kanke Roland har lite mer info?
 
Vi får väll se. Jag tycker att dom har tryckt i det mesta i K10'an, sensorrengöring, vädertätning, bildstabiliseing, men inte 5bps men det har dom väll sparat till en ev. K1D. Intresannt spekulation tycker jag. Kanske K1D'n har vertikalgrepp som, Canon 1D serien och Nikon D2x, D2H.
 
Jag tycker också det är mycket intressant om den kommer eller inte. Är lite tveksam till vad Pentax säger med tanke på vilken snigelfart de höll innan det här året och hur tröga de är med mellanformataren.
För att vara en fullproffsmodell behöver Pentax en kamera som vässat bildkvalitén, byggkvalitén och farten ytterligare. Jag tycker inte K10D är riktigt där. Speciellt när Canon och Nikon kommer med nya proffsmodeller nästa år.
 
Fundrerar lite som Albin vilka förbättringa kan det möjligtvis bli?

Som K10 ägare kan jag inte se att byggkvalitén kan bli speciellt mycket bättre och om man jämför bildkvalitén i raw skulle jag säga att i vart fall ingen kan påstå att någon annan 10 mp kamera är bättre.

Fler bilder per sekund kommer det väl bli och kanske en annan bildsensor.
 
papi skrev:

Fler bilder per sekund kommer det väl bli och kanske en annan bildsensor.

Jag skulle nog tro att Pentax har hållt inne 5bps till sin nästa. Kanske K1D'n kommer ha 8bps, vem vet. Sen kansek de hottar upp sensorn till en 12mpx. Som du också säger så är ju byggkvaliten på topp hos K10'an så där kanske inte är så mycket att förbättra. Jag skulle nog tro, som jag sa innan, att huset kommer ha vertikalgrepp. Det känns som Pentax bör komma med ett proffshus snart, Canon har ju sin 1D(s) Mark II N och Nikon sin D2x som kanske snart blir D3x?
 
Senast ändrad:
papi skrev:
Fundrerar lite som Albin vilka förbättringa kan det möjligtvis bli?

Som K10 ägare kan jag inte se att byggkvalitén kan bli speciellt mycket bättre och om man jämför bildkvalitén i raw skulle jag säga att i vart fall ingen kan påstå att någon annan 10 mp kamera är bättre.

Fler bilder per sekund kommer det väl bli och kanske en annan bildsensor.

Patrik, jag snackar top of the line proffskameror. Riktigt där är inte K10D och det ska den inte vara heller. Men kommer en K1D går det att göra förbättringar från K10D.
Så visst kan byggkvalitén bli bättre. Den är inte lika bra som D2X eller 1Ds Mark II och jag tycker D200 är snäppet bättre.
Så det blir förbättrad byggkvalitét, fart och bättre bildkvalité hoppas jag på.
 
Sans skrev:
Mindre brus på höga ISO kanske vore nå't att satsa på?

Visst, mindre brus vill vi alltid ha. Men det kommer nog bli omöjligt om vi också vill ha högre upplösning. Man kommer nog få välja antingen eller om man nu inte kör med småbildssensor.
 
Om man säger som så; jag skulle hellre vilja ha en 8mpx kamera med låga brusnivåer än en med 12mpx och höga brusnivåer. Tror att de flesta håller med mig om detta. 8mpx klarar del flesta sig väldigt långt.
 
Albin,
Till ett visst ISO kan en kamera med 1.5x crop sensor med 12mp eller lite mer klara sig bra. En proffskamera med 8mp är för lite om det inte är för sport eller nyhetsfotografer och de lär ändå inte lämna Canon och Nikon.
Vi snackar proffskameror här och inte amatörkameror. Vanliga amatörer klarar ju sig med 6mp och det är nog oftast bättre för dom pga lägre pris, mindre filer i datorn och lägre brus.
Vem tror du skulle köpa en Pentax proffskamera med 8mp när K10D finns? inte en kotte.
 
Ska sägas att jag själv egentligen hatar megapixelhysterin och att givetvis de flesta proffsen skulle klara sig väldigt långt med 8mp, men tyvärr är det så här digitalkameravärlden ser ut och man får nog gilla läget.
 
Anders,
Jag tycker inte den ser helt osannolik ut faktiskt.
Verkar vara en prototyp. Den kommer säkert att genomgå en del förändringar, men det ser helt klart intressant ut.
 
Undrar om man inte behöver en fullstor sensor utan cropfaktor, om man ska ge sig in i det segmentet som en eventuell K1D då skulle behöva platsa i?

Men då efterlyser i alla fall jag ny optik som tecknar ut till FF.
 
Senast ändrad:
MartinB skrev:
Ska sägas att jag själv egentligen hatar megapixelhysterin och att givetvis de flesta proffsen skulle klara sig väldigt långt med 8mp, men tyvärr är det så här digitalkameravärlden ser ut och man får nog gilla läget.

Men egentligen, är du nyhetsfotograf för en tidning så lär kanske någon bild då och då publiceras på en helsida, då kanske A3. Då klarar man sig lätt med 8mpx. Men som du säger, de är så läget är idag.

Jäklar va ful K1 prototypen var!
 
ANNONS