Annons

Pentax K5 vs Nikon D300s

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har väldigt länge funderat på att köpa mig mitt första digitala system. Jag har tidigare bara sysslat med analoga system för att bl.a lära mig grunderna till fototekniken.

Men nu står valet mellan de två kandidaterna Pentax K5 och Nikon D300s. Jag har jämfört de här modellernas prestanda och kommit fram till att K5:an verkar vara bättre på det mesta, men jag är dock osäker på skillnaden mellan deras processorer. K5:an har just idag ett värde på 9000:- medans D300s ligger på lite drygt 11.500:- (cyberphoto.se). Personligen tilltalar mig Nikons kameror mer i och med deras utbud på tillbehör och att det helt enkelt finns en större marknad där, men Pentax har ju förmodligen en aningen bättre modell till ett mycket bättre pris. "dp-review.com" har t.o.m satt K5:an över D300s:n. Prisskillnaden är väldigt stor mellan dessa, samtidigt som den billigaste verkar vara bättre och det känns väldigt konstigt.

Finns det någon som äger någon av dessa kameror eller kan mycket om båda, som har möjlighet att jämföra dessa?

Är det värt att satsa på Pentax, med tanke på deras lilla utbud av utrustning i jämförelse med Nikon?

Är det någon som hört ifall Pentax kommer lansera en fullformatare?

Pentax utbud är tillräckligt stort,och om man som jag även väljer att använda äldre objektiv finns det mängder att välja på.
De klassiska Limitedgluggarna är svårslagna gällande byggkvaliet,storlek och optisk kvalitet.
Så om du är ute efter ett smidigt,robust och bättre prismässigt system så rekommenderar jag det starkt.
Om du däremot tycker att Nikons system känns bättre,så ska du välja det.
Det är mycket bra grejor,och du lär inte bli besviken vilket du än väljer.

ANNONS
Götaplatsens Foto