Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Photo shop preferences

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse H

Aktiv medlem
Lite nyfiken bara.
Hur mycket RAM tilldelar ni Ps?
Hur många history states?

Själv tilldelar jag 70% RAM av 1Gb på jobbdatorn.
80 history states.
Nyss uppgraderat till 1 Gb så vet inte riktigt hur jag ska ha det ännu.

Självklart beror det mycket på hur stora filer man ska behandla men skulle vara kul att höra vad ni säger.

mvh

Växlingsfilen har jag ställt på 1 Gb den också.

Historielägen växlar jag i antal efter type av jobb, standard är fyra.

Mängden RAM har jag inställd så 1 GB tilldelas Photoshop (av två GB RAM som är installerat).

Tänk på att i CS och äldre finns det en lurighet, när du drar upp mängden RAM till Photoshop kommer mer minne användas trots att file är lika stor.
Det verkar som att så fort du tilldelar mer än 1024 MB RAM kommer automatiskt mängden RAM som används öka.
CS2 har inte den begränsningen.

Jag har ett inlägg om det (med bildexempel) i en äldre tråd;
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=37495&highlight=1024

Jag brukar spara fem bakåtsteg. Minnestilldelning 75% av 1 GB.

Bakåtstegen stjäl plats. När jag håller på med panoraman brukar jag ställa ner till 1.

jimh skrev:
Jag brukar spara fem bakåtsteg. Minnestilldelning 75% av 1 GB.

Bakåtstegen stjäl plats. När jag håller på med panoraman brukar jag ställa ner till 1.

Intressant, är det bara jag som spar många händelser?
I och för sig, nu när jag tänker efter, när hade jag senast nytta av många händelser?
Och hur mycket minne stjäl bakåtstegen egentligen?

För mig spelar det nog inte så stor roll som sällan jobbar med särskilt tunga bilder.

Lasse H skrev:
Missförstår jag dig Mipert?
4 history states?
Gör du aldrig fel och måste backa tillbaka och göra om?
Pratar vi om samma sak?
Alltså händelser.

Självklart gör jag aldrig fel. *Blink, blink*

Att ha tjugo steg -som är standard- istället för mina fyra har ibland tagit upp 90 MB mer RAM.

När jag gör fel backar jag med en gång.
Justeringar gör jag som justeringslager så jag kan ändra kontrast eller färg när jag vill.

De gånger jag är osäker på om jag gör rätt mängd softning gör jag det på separat lager.

När jag vill ha möjlighet att vända tillbaka till tidigare läge väljer jag att göra en fixering (snapshot) så jag kan välja mellan olika varianter.

Bilagor

• a.png
    a.png
    35.8 KB · Visningar: 156
mipert skrev:
Självklart gör jag aldrig fel. *Blink, blink*

Att ha tjugo steg -som är standard- istället för mina fyra har ibland tagit upp 90 MB mer RAM.

När jag gör fel backar jag med en gång.
Justeringar gör jag som justeringslager så jag kan ändra kontrast eller färg när jag vill.

De gånger jag är osäker på om jag gör rätt mängd softning gör jag det på separat lager.

När jag vill ha möjlighet att vända tillbaka till tidigare läge väljer jag att göra en fixering (snapshot) så jag kan välja mellan olika varianter.

Hehe, att vara logiskt systematisk är tydligen inte min starka sida.
Justeringslager måste jag börja använda mer i mitt arbetsflöde liksom snapshots.

Vad vore livet utan nya kunkaper och insikter varje dag......:)

ANNONS
Götaplatsens Foto